کد خبر: 61244 | زمان مخابره: 10:28:08 - سه شنبه 16 شهریور 1395 | بدون نظر | |

سه بانک خصوصی ایران در ایالت باواریای آلمان، شعبه تاسیس می کنند

نشست اقتصادی مشترک اتاق تهران و هیات تجاری آلمانی امروز در تهران برگزار و دو خبر مهم اعلام شد؛ نخست افتتاح شعب سه بانک خصوصی سینا، خاورمیانه و پارسیان در ایالت باواریای آلمان و دوم، نهایی شدن مذاکرات برای همکاری بانک های بزرگ آلمانی با ایران.

به گزارش نشانه نیوز، در نشست مشترک اقتصادی ایران و آلمان که با حضور بازرگانان و صنعتگران ایالت باواریای آلمان به سرپرستی خانم «ایلزه آیگنر» وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری این ایالت، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، فعالان بخش خصوصی دو کشور به بررسی زمینه های همکاری و توسعه روابط خود با یکدیگر پرداختند.
این دومین هیات تجاری از این ایالت صنعتی آلمان است که در یکسال گذشته به تهران می آید و با میزبانی اتاق تهران با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت وگو می کند. ضمن این که اتاق تهران نیز در بهمن ماه گذشته هیاتی متشکل از مدیران بنگاه های اقتصادی را به این ایالت اعزام کرد تا با ظرفیت های موجود در این ایالت آشنا شوند.
در نشست امروز نمایندگانی از بخش های خودروسازی و قطعات، ماشین آلات صنعتی و بانکداری و موسسات مالی از ایالت باواریای آلمان حضور داشتند و با فعالان اقتصادی ایران دیدار کردند.
در ابتدای این مراسم، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین الملل اتاق تهران با توضیح اینکه به فاصله ۱۰ ماه، دومین هیات از ایالت باواریای آلمان به ایران سفر کرده است، گفت: رابطه اتاق تهران و تجار ایالت باواریا، رابطه ای یک سویه نیست و اتاق تهران نیز در بهمن ماه پارسال هیاتی از تجار ایرانی را به منظور توسعه همکاری ها و آشنایی بیشتر با زمینه ها و ظرفیت های موجود برای مشارکت های صنعتی و تجاری به این ایالت اعزام کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران،وی با اشاره به تمایل و پیگیری های مسوولان ایالت باواریا برای برقراری ارتباطات مستمر با ایران گفت: ایالت باواریا عزم خود را جزم کرده تا گام های بلندی برای توسعه همکاری ها با بنگاه های ایرانی بردارد.
** بانک های ایرانی در قلب صنعت آلمان
در ادامه این مراسم، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در سخنانی به برخی نتایج تعاملات اتاق تهران و ایالت باواریای آلمان پرداخت و گفت: پس از لغو تحریم ها، به واسطه رفت وآمدهای مستمر و مراودات مداومی که در ماه های اخیر میان بخش خصوصی ایران و آلمان صورت گرفته است، بخشی از مذاکرات به انعقاد قرارداد منتهی شده و حجم مبادلات دو کشور، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه ارزش مراودات تجاری ایران و آلمان، پیش از تشدید سیاست های تحریمی حدود چهار میلیارد دلار بود، ابراز امیدواری کرد که این رقم تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
خوانساری گفت: آلمان به عنوان کشوری که روابط دیرینه ای با ایران داشته است، کماکان می تواند با کشور ما تجارت گسترده داشته باشد اما یکی از بزرگ ترین موانع توسعه تجارت میان دو کشور، مشکلات بانکی است.
رییس اتاق تهران در ادامه از جزییات مذاکرات مسوولان ایالت باواریا و بانک مرکزی ایران خبر داد که بر مبنای آن قرار است، سه بانک سینا، خاورمیانه و پارسیان نسبت به ایجاد شعبه در ایالت باواریا اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه بانک های بزرگ آلمانی همچنان در برقراری روابط بانکی با ایران تعلل می کنند، گفت: این انتظار وجود دارد که مقامات سیاسی آلمان، فشار سیاسی آمریکا بر نهادهای اقتصادی اروپا از جمله آلمان را برطرف کنند.
خوانساری همچنین از حل مشکلات موسسه بیمه هرمس برای ازسرگیری همکاری با شرکت های ایرانی خبر داد و گفت: هرمس آمادگی دارد که مجدد در حوزه های مختلف فعالیت های بیمه ای و مالی با شرکت های ایرانی و آلمانی که با یکدیگر مشارکت و همکاری تجاری دارند، فعالیت کند.
رییس اتاق تهران گفت: آلمانی ها باید بدانند، ایران صرفا یک بازار ۸۰ میلیونی نیست و با توجه به همجواری چندین کشور با ایران، بازاری در مختصات ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت ایجاد شده که آلمان می تواند در این بازار نقش ایفا کند.
خوانساری در ادامه امنیت بالا، نیروهای جوان تحصیلکرده و منابع فراوان را به عنوان مزیت های ایران برشمرد و گفت: شرکت های ایرانی آمادگی دارند، تا سرمایه گذاری های مشترکی را در زمینه هایی چون تولید خودرو، صنعت نفت و گاز، دارو و انرژی های نو با طرف آلمانی رقم بزنند.
رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مقدمات فعالیت شعب سه بانک خصوصی ایران در ایالت باواریا به سرعت فراهم شود و مقام ناظر بانکی در آلمان شرایط فعالیت این بانک ها را تسهیل کند.
** همکاری بنگاه های کوچک و متوسط برای احیای روابط دو کشور
وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی ایالت باواریای آلمان نیز در این همایش با اشاره به توافقات صورت گرفته با سه بانک خصوصی ایران برای تاسیس شعبه در این ایالت، گفت: یکی از مشکلاتی که هنوز در روابط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان حل نشده، همکاری های بانکی و پولی است که در این زمینه، از ماه ها پیش مذاکرات خود را با بانک های بزرگ آلمانی برای شروع همکاری با ایران آغاز کردیم و این مذاکرات همچنان ادامه دارد و اکنون در مراحل پایانی است.
خانم «ایلزه آیگنر» که روز گذشته به دیدار مسوولان بانک مرکزی ایران رفته و به توافقاتی با سه بانک خاورمیانه، پارسیان و سینا برای تاسیس شعبه در ایالت باواریا رسیده بود، از حضور دوباره هیات اقتصادی باواریا در تهران اظهار خرسندی کرد و افزود: بر اساس یک ضرب المثل ایرانی، «کوه به کوه نمی رسد اما آدم به آدم می رسد»، و این ضرب المثل مصداق روابط شکل گرفته میان فعالان اقتصادی ایران و ایالت باواریا است که در ۱۰ ماه گذشته موفق شدیم چندین ملاقات کاری با یکدیگر در هر دو کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه طی این مدت، اقدامات سازنده ای در جهت بهبود روابط اقتصادی دو طرف شکل گرفته است، گفت: ایالت باواریا علاوه بر آنکه بنگاه ها و صنایع بزرگ جهانی را در خود جای داده است، از نیروی بالای شرکت های کوچک و متوسط نیز برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و ما معتقدیم که بنگاه های این بخش از هر دو کشور ایران و آلمان می توانند در سایه حمایت های دولت ها، اقتصاد دو طرف را به یکدیگر پیوند بزنند.
وزیر اقتصاد ایالت باواریای آلمان با اشاره به رفع مشکل همکاری بیمه هرمس آلمان با ایران، افزود: مشکل ارتباط بیمه هرمس با ایران در حالی برطرف شد که مذاکرات جدی و پیگیر از سوی دو کشور طی چند ماه گذشته صورت گرفت و امیدواریم که این تعاملات همچنان با قدرت ادامه داشته باشد و به زودی شاهد رفع مشکل ارتباط بانکی دو کشور باشیم.
ایلزه آیگنر تصریح کرد: اگرچه نقش سیاست را در حل مشکلات و احیای مناسبات اقتصادی دو کشور نمی توان کتمان کرد اما این بنگاه ها و فعالان اقتصادی دو طرف هستند که می توانند آینده روابط دو جانبه را بسازند.
** آلمان قدیمی ترین شریک مدرن ایران است
در ادامه این نشست، بهمن عشقی دبیر کل اتاق تهران نیز به پیشینه روابط ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال ۱۹۳۷ معادل ۳۵۰ میلیون دویچه مارک بوده است که این مقدار چنانچه به ارزش امروز محاسبه شود، ارزش مبادلات کنونی ایران و آلمان باید به حدود ۹ میلیارد یورو می رسید.
عشقی با اشاره به اینکه آلمان، قدیمی ترین شریک مدرن ایران بوده است، گفت: اکنون که ایران به جامعه جهانی بازگشته است و جایگاه جهانی ایران در حال تغییر است، شایسته است که آلمان نیز روابط خود را با ایران ر به عنوان پایگاه منطقه ای توسعه دهد. بی تردید رابطه با ایران، ظرفیت های آلمان را دو چندان کرده و ظرفیت های بالقوه ایران را به فعلیت می رساند.
** صادرات به آلمان سخت ولی شدنی است
پس از پایان سخنرانی مسوولان دو طرف در مراسم افتتاحیه این همایش، آنها در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. مدیرعامل اتحادیه صنعت باواریا در این نشست خبری، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آمادگی آلمان برای پذیرش صادرات کالا و خدمات از ایران، گفت: صادرات به آلمان تابع مقررات و استانداردهای این کشور و اتحادیه اروپا است بنابراین تصور می کنم که شرایط صادرات شرکت های ایرانی به آلمان، کمی دشوارتر از معمول باشد اما ناممکن نیست و در دست کم دو سال اخیر شاهد رشد در این بخش نیز هستیم.
بروسارت با بیان اینکه امکان تطابق کالاها و محصولات ساخت ایران با مقررات استانداردهای آلمان وجود دارد، افزود: موضوع دیگر، جلب اعتماد بازار آلمان است که در این زمینه شرکت های ایرانی باید صبورانه اقدام کنند و مطمئن باشند که ورود به بازار آلمان برای آنها امکان پذیر خواهد بود.
وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و تکنولوژی باواریا نیز در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر کم کاری بانک های آلمانی در گشایش مناسبات با ایران، گفت: در ۱۰ ماه گذشته شاهد گشایش در برخی زمینه ها از جمله همکاری دوباره بیمه هرمس با ایران بوده ایم و مذاکرات وزارت اقتصاد باواریا با بانک های بزرگ آلمانی نیز برای احیای مناسبات پولی و مالی با ایران همچنان ادامه دارد و به آنها اعلام کرده ایم که در صورت همکاری با ایران، از حمایت های وزارت اقتصاد ایالتی در آلمان برخوردار خواهند بود.
به گزارش ایرنا، آنگونه که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۴ در سفر هیات ۶۰ نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت، در زمان تحریم روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید و حجم تجارت دو کشور دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار شد.
قرار بود نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و آلمان پس از ۱۴ سال توقف، اردیبهشت ماه امسال با حضور «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان که معاون صدراعظم این کشور است، برگزار شود که به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان سفر گابریل به تهران به دلیل بیماری به تاخیر افتاد. ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها