کد خبر: 62153 | زمان مخابره: 10:32:43 - پنجشنبه 1 مهر 1395 | بدون نظر | |

تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه کشاورزی در اسفندقه جیرفت

توسعه کشاورزی در اسفندقه شهرستان جیرفت آنهم به شکل اصولی و بر مبنای کاشت محصولات کم مصرف در آب، راه تحقق طرح های ارزشمند اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی را در این دهستان هموار کرده است.

به گزارش نشانه نیوز، دهستان اسفندقه با مرکزیت دولت آباد یکی از مناطق خوش آب و هوای جیرفت با خاکی حاصلخیز است که در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد.
ظرفیت خارق العاده تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله پسته در اسفندقه یکی از خصوصیات بارز این دهستان در بخش کشاورزی است که توانسته این منطقه را به نوعی با سایر مناطق جنوب استان کرمان متمایز کند.
اقلیم گونه گون اسفندقه، کشت انواع محصولات مانند غلات، بادام، انجیر، انار و گردو و از همه مهم تر پسته را در دهستان اسفندقه ممکن و میسر کرده است چنانچه این روزها مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در راستای جایگزین کردن محصول پسته به جای کشت های پرمصرف در آب در این دهستان در حال تلاش و فرهنگ سازی هستند.
اجرای طرح کشت های جایگزین و همچنین توجه جهادکشاورزی به لایه روبی و احیای قنوات خشک شده با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر موجب ماندن اهالی این دهستان بخصوص جوانان در این منطقه شده و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری کرده است.
انجام طرح کاشت پسته در دهستان اسفندقه نیز به جای کشت های با مصرف بالای آب یکی از اقدامات مهم جهادکشاورزی شهرستان جیرفت در دهستان اسفندقه است که البته این طرح با اجرای سیستم های آبیاری نوین و واگذاری تسهیلات بانکی به منظور اجرای این طرح در حال اجراست.
هر چند کشت پسته از دیرباز در دهستان اسفندقه رونق داشته اما چندی قبل خشکسالی های مکرر و خشک شدن برخی قنوات از رونق کشت این محصول در اسفندقه کاسته بود.
یکی از کشاورزان دهستان اسفندقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا محصول پسته تولید شده در این دهستان را با کیفیت عنوان کرد و گفت: پسته در گذشته یکی از محصولات اصلی این منطقه بود که کشت این محصول مدتی رو به فراموشی رفت اما در چند سال اخیر دوبار احیاء شد.
علی نظری با اشاره به اشتغالزایی باغ های پسته این دهستان افزود: اشتغالزایی و رونق اقتصادی در دهستان اسفندقه موجب شده تا جوانان دیگر به فکر مهاجرت به شهر نباشند.
محمد محمودی دیگر پسته کار اسفندقه ای نیز گفت: خوشبختانه دولت توجه خاصی به بخش کشاورزی دارد و احیاء مجدد باغ های پسته نیز بخشی از حمایت های دولت از کشاورزان در این دهستان است.
وی اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار را راهی مهم به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مدیریت مصرف عنوان و اظهار کرد: واگذاری تسهیلات در این بخش راهی مناسب برای اجرای این طرح توسط کشاورزان در باغ های پسته است.
وی اشتغال جوانان دهستان اسفندقه را در کشاورزی در راستای رونق این بخش مهم دانست و افزود: توجه دولت به بخش کشاورزی موجب رونق و توسعه کشاورزی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهرستان شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به فعالیت ایستگاه کشاورزی اسنفدقه و برداشت محصول پسته در این دهستان گفت: این ایستگاه سال ۱۳۴۸ راه اندازی شده لذا در این ایستگاه رقم های نیمه گرمسیری و سردسیری درختان از مناطق مختلف دنیا جمع آوری و مورد آزمایش قرار می گیرد.
سید یعقوب موسوی افزود: با توجه به خشکسالی های متوالی و بی توجهی مسئولان وقت، مزارع تحقیقاتی این ایستگاه مهم تاریخی خشک شد که مجدد با همت جهادی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان دوباره احیاء شد.
وی با بیان اینکه دهستان اسفندقه دارای ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت است گفت: از این میزان هزار و ۵۰۰ هکتار باغی و ما بقی زراعی است که با توجه به دشت وسیع این منطقه تا ۲۰ هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی قابل افزایش است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان افزود: سالانه در این دهستان هزار و ۲۵۰ هکتار گندم، ۷۵۰ هکتار جو و ۷۰۰ هکتار ذرت کشت می شود و با توجه به بحران آب منطقه کشت ذرت را از ۷۰۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار کاهش و کشت ارزن و پسته را جایگزین آن کردیم.
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی ۲۰ حلقه چاه از ۶۰ حلقه چاه موجود در دهستان اسفندقه را خشک کرده است.
وی ادامه داد: همچنین ۱۰ رشته قنات از ۵۰ رشته قنات موجود در دهستان اسفندقه نیز خشک شده است.
موسوی بیان کرد: قنات معروف فردوس اسفندقه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و طرح همیاران آب استاندار کرمان مبنی بر احیاء قنوات بعد از چند سال خشک شدن دوباره احیا شد که کمک خوبی به بخش کشاورزی این منطقه است.
وی اظهار کرد: دهستان اسفندقه تنها محل کشت پسته در جنوب کرمان است که با توجه به ظرفیت و باغ های ۴۰ ساله پسته در این منطقه کشاورزان گرایش زیادی به کشت این محصول پیدا کرده اند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت نیز در ادامه گفت: بیش از ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در دهستان اسفندقه وجود دارد که از این سطح زیرکشت ۲۵۰ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال است.
علی سالاری افزود: متوسط برداشت محصول در هر هکتار پسته ۸۵۵ کیلوگرم است که سالانه ۵۹ تن پسته در منطقه اسفندقه تولید می شود.
وی تصریح کرد: ارقام پسته کشت شده در این منطقه از نوع اکبری، کله قوچی و احمدآقایی است که این محصول به دلیل مرغوبیت بالا و ارگانیک بودن، بازار پسندی خاصی دارد.
سالاری خاطرنشان کرد: سیاست جهاد کشاورزی با توجه به بحران کم آبی در این منطقه جایگزین کردن محصول پسته به جای محصولات پر مصرف در آب است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان جیرفت گفت: تاکنون ۶۲ پرونده به منظور پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه جایگزینی محصول پسته در دهستان اسفندقه به بانک کشاورزی معرفی شده است.
وی ادامه داد: کشاورزان این منطقه گرایش خاصی به کشت محصول پسته دارند که سازمان جهاد کشاورزی هم از این ایده حمایت می کند.
سالاری اظهار کرد: مشکل کشاورزان منطقه اسفندقه در زمینه کشت پسته، دریافت تسهیلات بلند مدت بانکی با توجه به دیربازده بوده این محصول نسبت به کشت های گلخانه ای است.
وی افزود: با توجه به اینکه زمان کاشت و به بار نشستن درخت پسته طولانی است لذا باید تمهیدات لازم برای ارائه تسهیلات بلندمدت با دوره تنفس ۲ ساله به متقاضیان واجد شرایط در بخش کاشت پسته اندیشیده شود.
سالاری تصریح کرد: در فصل برداشت محصول پسته در طول یک ماه برای ۵۰۰ نفر در دهستان اسفندقه اشتغالزایی ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: مشکل عمده پسته کاران این منطقه نبود صنایع فراوری این محصول است که با حمایت سازمان جهادکشاورزی یک واحد فرآوری در روستای شرف راه اندازی شده است.
اسفندقه با هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت به عنوان ظرفیت نیروی انسانی، ظرفیت های فراوانی چون وجود معادن، آب گرم مداوای امراض پوستی معروف به ‘نان گیشکی’ و آثار تاریخی فراوان مانند مقبره میرحیدر یا گورخانه را که یادگار دوره صفویه است در خود جای داده است و امروز توجه به بخش کشاورزی و توسعه هدفمند آن در کنار پرداختن به سایر ظرفیت ها می تواند موجب تحقق بیش از پیش طرح های اقتصاد مقاومتی و البته رونق اقتصادی مردم این منطقه شود.
گزارش از: هادی شفیعی مجاز – دبیر: نجمه حسنی



ارسال نظر


آخرین خبرها