کد خبر: 63054 | زمان مخابره: 10:37:45 - چهارشنبه 28 مهر 1395 | بدون نظر | |

خطر نابودی در کمین گلدان های طبیعی و نبکاهای ریگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: خشکسالی و ایجاد سد نسا بم، گلدان های طبیعی و نبکاهای این شهرستان را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

 به گزارش نشانه نیوز، بهزاد بارانی افزود: نبکاهای بخش گنبکی ریگان به دلیل وجود سد نسا و نرسیدن آب به این منطقه در حال خشک شدن است که نیاز به احیا دارد.
وی اظهار کرد: پوشش گیاهی نبکا و گلدان های طبیعی در ۱۶ هزار هکتار از مراتع شهرستان ریگان پراکنده شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان اظهار کرد: نبکاها بیشتر در سطوح همواری می رویند که میزان ماسه متوسط و سطح آب زیرزمینی بالا و یا از رطوبت کافی برای رشد برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه عناصر تشکیل دهنده نبکا شامل ماسه، لای، رس و سیلت است اظهار کرد: درختچه های گز از عمده ترین گونه های میزبان نبکاها هستند.
وی افزود: درختان در مسیر حمل فرسایش بادی مانع ایجاد می کنند و سبب تجمع ماسه در پای گیاه می شوند و به مرور زمان تلی از ماسه یا تاجی از پوشش گیاه به وجود می آید.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان افزود: نبکا پدیده ای طبیعی است که بر اثر تجمع شن های روان در کنار بوته گز بیابانی به وجود آمده که به یکی از پدیده ها و جاذبه های دیدنی کویر در شهرستان ریگان تبدیل شده است.
بارانی گفت: طول نبکاها در برخی از مناطق ریگان به ۱۰ تا ۲۰ متر می رسد که مناظر و چشم اندازهایی زیبا را در این شهرستان ایجاد کرده است.
نبکا عارضه ای از حاصل تعامل فرسایش بادی، خیسی منطقه و پوشش گیاهی است.
وجود گیاه در مسیر حمل و ترانزیت فریسایشی بادی مانع ایجاد می کند و موجب می شود پای گیاه ماسه ها تجمع کرده و به مرور زمان تله ای از ماسه با تاجی از پوشش گیاه ایجاد شود که به آن نبکا یا تله گیاهی گفته می شود.
خبرنگار: موسی ملائیان ** انتشاردهنده: نجمه حسنی



ارسال نظر


آخرین خبرها