کد خبر: 63147 | زمان مخابره: 15:46:25 - شنبه 1 آبان 1395 | بدون نظر | |

آخرین وضعیت شهر زلزله‌زده؛ «زرند» روی گسلِ شایعه می‌لرزد

 زلزله ناشی از فعال شدن مخوف‌ترین گسل استان کرمان و یکی از بزرگ‌ترین گسل‌های فلات ایران ۲۴ مصدوم برجای گذاشت وبسیاری از ساختمان‌های زرند ازجمله فرمانداری این شهرستان را دچار خسارت کرد.

به گزارش نشانه نیوز، مردم شهر زرند در حالی شب پنجشنبه یک هفته پرکار را با آرامش عمومی پشت سر گذاشته و آماده گذراندن تعطیلات آخر هفته می‌شدند که در نخستین لحظات شب، زمین‌لرزه‌ای ۴.۸ ریشتری آن‌ها را غافلگیر کرد.

این زمین‌لرزه هرچند قدرت به نسبت اندکی داشت اما به دلیل عمق کم کانون تنش، زمین را به‌شدت لرزاند و ترس و واهمه شهر را فراگرفت و خاطره زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری سال ۸۳ را دوباره زنده کرد، زلزله‌ای که صدها نفر را کشت و نیمی از خانه‌های زرند را تخریب کرد.

این ترس و واهمه موجب شد ۲۴ نفر در زمان بروز زمین‌لرزه از هراس و یا هنگام فرار دچار صدمه شوند؛ برخورد با اجسام، بیماری قلبی و پرت شدن اجسام مهم‌ترین عامل مصدومیت این افراد بود.

زلزله تنها ترس را به همراه نداشت بلکه موجب شد تعداد نامشخصی خانه نیز دچار ترک خوردگی شوند و همین امر سبب شد مردم در برخی از مناطق، شب سرد پاییزی را در معابر عمومی سپری کنند

زمین‌لرزه اما تنها ترس را به همراه نداشت بلکه موجب شد تعداد نامشخصی خانه نیز دچار ترک‌خوردگی شوند.

همین امر و بروز پس‌لرزه‌های متوالی سبب شد مردم در برخی از روستاها و محله‌های شهر زرند شب سرد پاییزی را در پارک‌ها و معابر عمومی سپری کنند.

حالا ساعت‌ها از این زمین‌لرزه گذشته و پس‌لرزه‌های ناشی از زمین‌لرزه اصلی به ۱۳ مورد رسیده است، هرچند زمین‌لرزه به زیرساخت‌های شهر خسارت نزد و خللی در فعالیت شبکه آب، برق و مخابرات ایجاد نکرد اما ترک‌خوردگی ساختمان برخی از ادارات شهرستان ازجمله فرمانداری و برخی از ساختمان‌های اداری این نکته را پررنگ کرد که وقتی شهری مثل زرند که پس از زمین‌لرزه‌ای ۴.۸ ریشتری دچار خسارتی تا این حد می‌شود در صورت بروز زمین‌لرزه قوی‌تر در شهرهای بزرگ‌تر چه بر سرخانه‌هایی خواهد آمد که عمدتاً عمری بالای ۶۰ سال دارند.

بازهم پای گسل کوهبنان در میان است

اما آنچه شب پنجشنبه در زرند گذشت به دلیل بیدار شدن مجدد گسل بزرگ کوهبنان بوده است، اسم این گسل برای زمین شناسان، معرف یکی از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گسل‌های فلات ایران است.

این گسل در طول تاریخ جان بسیاری از مردم را گرفته است، گسل بزرگ کرمان  به این دلیل به نام کوهبنان ثبت‌شده که مخوف‌ترین زمین‌لرزه این گسل سال‌ها قبل،  شهر کوهبنان در شمالی‌ترین منطقه کرمان را لرزاند و این شهر را به‌کلی تخریب کرد.

گسل فوق از شمال استان شروع می‌شود و بخش‌هایی از یزد را هم متأثر می‌کند و تا نیمه کرمان که بزرگ‌ترین استان کشور است ادامه می‌یابد و شامل صدها گسله است که هر یک از آن‌ها یک زمین‌لرزه را در تاریخ کرمان ثبت کرده‌اند.

گفته می‌شود در بخش‌هایی از شهرستان کوهبنان این گسل موجب به وجود آمدن شکاف‌ها و دره‌های وسیع و عمیق شده است و این گسل به دوره بازگشت خود نزدیک شده است به همین دلیل همواره شایعاتی ازجمله بروز زمین‌لرزه ۱۰ ریشتری بر سر این گسل سایه افکنده است.

شایعاتی که هرچند بی‌پایه و اساس هستند اما بارها تن شهرهای استان کرمان را لرزانده است.

در استانی که تنها در زمین لرزه بم ۳۲ هزار کشته داده است و مردمش با دلهره زمین زیر پایشان را حس می کنند این روزها تنور شایعات زمین لرزه باز هم داغ شده است

در استانی که تنها در زمین‌لرزه بم ۳۲ هزار کشته داده است و مردمش با دلهره زمین زیر پایشان را حس می‌کنند این روزها تنور شایعات زمین‌لرزه بازهم داغ شده است.

در حال حاضر بیش از ۲۴ ساعت از زمان بروز زمین‌لرزه اصلی زرند گذشته است و حالا هرچند به گفته فرماندار زرند هنوز سایه ترس و واهمه از زمین‌لرزه مجدد در شهر وجود دارد اما رفته‌رفته مردم آرامش خود را بازیافته‌اند اما گروه‌های هلال‌احمر، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌های امدادی و اورژانس در آماده‌باش کامل قرار دارند.

مدیرکل ستاد بحران استان کرمان در کنار فرماندار زرند پرکارترین مسئول کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است که در خصوص آخرین وضعیت زمین‌لرزه زرند پاسخگوی سؤالات خبرنگار مهر شد.

محسن صالحی به‌وضوح خوشحال است که تنش جدید گسل کوهبنان خسارات جانی نداشته است و کسی جانش را از دست نداده است.

صالحی با اشاره به زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری سال ۸۳ می‌گوید که در آن زمین‌لرزه، بسیاری از روستاها و نیمی از شهر زرند با خسارت جدی مواجه شدند و طرح مقاوم‌سازی انجام شد و نتیجه آن بازسازی، این بود که در زمین‌لرزه روز گذشته تنها شاهد ترک‌خوردگی سطحی واحدهای مسکونی و اداری بودیم و خسارت جانی ندادیم.

مشخصات فنی زمین‌لرزه زرند

از صالحی می‌خواهم که در خصوص مشخصات فنی زمین‌لرزه زرند توضیح دهد که وی پای گسل کوهبنان را پیش می‌کشد.

وی می‌گوید که گسل کوهبنان یکی از فعال‌ترین گسل‌های ایران است و همیشه در طول تاریخ کرمان، این گسل خودنمایی کرده و زمین‌لرزه‌های طغرلجرد، چترود، داهوییه، هوتکن ازجمله زلزله‌هایی بوده است که کشته برجای گذاشته است و هنوز هم آثار این زمین‌لرزه‌ها در روستاهای ویرانه که پس از زمین‌لرزه متروکه شده‌اند دیده می‌شود و زمین‌لرزه دیروز آخرین نمونه از فعالیت این گسل است.

مدیرکل ستاد بحران استان کرمان افزود: این گسل از کوهبنان شروع می‌شود و اکثر شهرهای پرجمعیت را پشت سرمی گذارد و از نزدیکی کرمان می‌گذرد و به میانه استان کرمان و شهرستان‌های مرکزی می‌رسد.

«زمین‌لرزه دیروز هیچ پیش‌لرزه و هشداری به همراه نداشت»، این را صالحی می‌گوید و ادامه می‌دهد: کانون زمین‌لرزه در دو کیلومتری جاده زرند- یزدانشهر و نزدیک روستای سلیمان‌آباد بوده است، عمق زمین‌لرزه در زلزله اصلی و اکثر ۱۳ پس‌لرزه‌ ۱۰ کیلومتر بوده اما برخی ازاین‌پس لرزه‌ها هم عمق ۱۸ کیلومتری داشته‌اند که این مسئله ازنظر فنی خیلی عجیب نیست و نشان‌دهنده فعال شدن گسل است.

۲۰ مصدوم مرخص و چهار نفر بستری هستند

وی تلفات جانی مردم از زمین‌لرزه‌های خسارت‌بار سال‌های قبل را عامل اصلی بروز خسارت جرحی این زمین‌لرزه می‌داند و می‌گوید: کاش مردم قبل از بروز زمین‌لرزه این حساسیت‌ها را داشته باشند اما این بار این ترس موجب شد ۲۴ نفر مصدوم شوند که تا ساعت یک‌شب گذشته ۲۰ نفر مرخص شدند و در حال حاضر چهار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند که مشکل جدی هم ندارند.

مدیرکل ستاد بحران استان کرمان افزود: ما در هیچ بخش زیر بنایی ازجمله آب، برق و تلفن خسارت نداریم و تنها شاهد ترک‌خوردگی بخش‌های غیر باربر ساختمان‌های اداری و مسکونی هستیم.حتی بخشی از فرمانداری هم ترک‌خورده که اکثر این خسارات سطحی است و در حقیقت ما هم از مقاوم‌سازی سال ۸۳ همین توقع راداریم درواقع پس از هر مقاوم‌سازی انتظار داریم در زمین‌لرزه بعد کسی کشته نشود.

به احتمال زیاد زمین لرزه اصلی همان زلزله ۴.۸ ریشتری بوده است اما اگر زمین لرزه قوی تری در راه باشد ما آمادگی کامل را داریم

صالحی اما در خصوص شایعات در خصوص بروز زمین‌لرزه بزرگ‌تر می‌گوید که اساساً چنین ادعایی را کاملاً رد می‌کنم و زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست. اگر سیر پس‌لرزه‌ها را ببینید به‌سادگی مشخص است که قدرت زمین‌لرزه‌ها در حال کاهش است و به‌احتمال‌زیاد زمین‌لرزه اصلی همان زلزله ۴.۸ ریشتری بوده است اما اگر زمین‌لرزه قوی‌تری درراه باشد ما آمادگی کامل راداریم.

وی به مردم توصیه کرد امشب و شب‌های دیگر را همان کاری کنند که منطق می‌گوید و آن هم زندگی زیر یک سقف محکم و مطمئن است زیرا ما در استانی زندگی می‌کنیم که زلزله‌خیز است.

وی به اعزام اکیپ‌های تخصصی و کاملاً مجهز به شهر زرند اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این اکیپ‌ها مستقر هستند و همه دستگاه‌ها در آمادگی ۱۰۰درصد قرار دارند.

اما در مورد وضعیت شهر زرند هم به نظر می‌رسد امشب نسبت به شب قبل تب زمین‌لرزه کاهش‌یافته است و مردم که به‌صورت پراکنده شب گذشته در فضای باز، حیاط منازل و یا پارک‌ها حضور داشتند حالا در خانه‌هایشان حضور دارند.

سایه ترس بر روی شهر زلزله‌زده

فرماندار زرند لحظاتی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تأکید کرد که هنوز ترس از زمین‌لرزه بین مردم وجود دارد چون شدت زمین‌لرزه ابتدایی زیاد بود.

حبیب‌الله خنجری که ساعت‌های پراسترسی را پشت سر گذاشته است هم از آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادی در شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی از خانه‌های مردم و سازمان‌های دولتی دچار ترک‌خوردگی شده‌اند که نیاز به کارشناسی دارند. در این خصوص کارگروهی تشکیل داده‌ایم و در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستیم.

بزرگ‌ترین بیمارستان زرند ۶۳ سال عمر دارد

فرماندار زرند با تأکید بر لزوم هوشیاری مردم زرند در قبال زمین‌لرزه می‌گوید: بسیاری از کسانی که مصدوم شدند یا با جایی برخورد کردند و یا چیزی بر روی آن‌ها سقوط کرده و یا از ترس دچار شوک و مشکل قلبی شده‌اند.

خنجری اما از مردم می‌خواهد آرامش خود را حفظ کنند و بدانند مسئولان تدابیر لازم را در نظر گرفته‌اند و تنها چیزی که از مردم می‌خواهیم این است که در خانه‌های ناامن و فرسوده حضور نیابند.

وی در خصوص آخرین آمار خسارت‌ها هم گفت: این کارگروه تا ظهر شنبه آمار قطعی در این خصوص را اعلام می‌کند.

در زمین لرزه سال ۸۳ اکثر خانه های زرند بازسازی شدند اما بسیاری از خانه ها هم بدون مقاوم سازی باقی ماندند که در زمین لرزه روز گذشته اکثر همین خانه ها هم خسارت دیده اند

وی می‌گوید: در زمین‌لرزه سال ۸۳ اکثر خانه‌های زرند بازسازی شدند اما بسیاری از خانه‌ها هم بدون مقاوم‌سازی باقی ماندند که در زمین‌لرزه روز گذشته اکثر همین خانه‌ها هم خسارت‌دیده‌اند.

وی به وجود برخی سازمان‌های اداری غیر مقاوم ازجمله حداقل ۳۰ درصد مدارس فرسوده شهرستان زرند اشاره می‌کند و خواستار تأمین اعتبار برای مقاوم‌سازی مراکز جمعیتی شد.

وی در خصوص بیمارستان سینا که نمادی از ساختمان‌های قدیمی این شهر هست هم سخن گفت و ادامه داد: این بیمارستان متأسفانه ۶۳ سال قدمت دارد و از بیمارستان‌های اصلی شهر به شمار می‌آید اما بیمارستان امام علی مقاوم است، در زمین‌لرزه اخیر هم بخش اورژانس زمین‌لرزه در همین بیمارستان تشکیل شد اما از دولت می‌خواهیم اعتبار لازم برای مقاوم‌سازی بیمارستان سینا اختصاص یابد.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات برای بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های ترک‌خورده در زمین‌لرزه روز پنجشنبه گفت: در این خصوص باید اعتبار ملی اختصاص یابد چون در شهرستان و استان اعتباری برای این امر مهم وجود ندارد و از مسئولان می‌خواهیم در این خصوص اقدام کنند.

اگر از بحث آمار و اطلاعات این زمین‌لرزه بگذریم حالا پس از گذشت یک روز از زمین‌لرزه آرامش رفته‌رفته به شهری بازمی‌گردد که نیروی امدادی در گوشه و کنارش در آماده‌باش کامل قرار دارند تا در صورت بروز زمین‌لرزه شدید وارد عمل شوند.

خبرنگار اسما محمودی



ارسال نظر


آخرین خبرها