کد خبر: 63328 | زمان مخابره: 11:33:35 - چهارشنبه 5 آبان 1395 | بدون نظر | |

کرمان خاستگاه هنر تعزیه است

رئیس انجمن تعزیه استان کرمان گفت: تعزیه تنها هنر دینی و مذهبی جهان اسلام است که مخاطبان زیادی دارد و استان کرمان نیز از خاستگاه‌های تعزیه کشور به شمار می‌رود.

به گزارش نشانه نیوز، حمید قنبری اظهار داشت: در دهه سوم ماه محرم همزمان با ایام شهادت امام سجاد (ع) پنج مجلس تعزیه در شهر کرمان اجرای عمومی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مجالس هر شب از ساعت ۱۸ در باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان شبیه‌خوانی می‌شوند، گفت: پنج گروه تعزیه‌خوانی از روستاهای ده‌زیار، هوتک و شهرهای زنگی‌آباد و اختیارآباد در این مراسم تعزیه‌خوانی می‌کنند.

رئیس انجمن تعزیه استان کرمان با بیان اینکه باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان از تاریخ چهارشنبه پنجم آبان ماه جاری تا تاریخ ۹ آبان هر شب میزبان تعزیه‌خوانان و علاقه‌مندان به هنر آیینی تعزیه است، افزود: باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان از موقوفات اداره اوقاف و امور خیریه کرمان بوده  که در کیلومتر هشت جاده زنگی‌آباد – کرمان واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه هنر آیینی تعزیه در انتقال پیام عاشورا و ترویج فرهنگ غنی عاشورا بسیار اثرگذار است، خاطرنشان کرد: تعزیه تنها هنر دینی و مذهبی جهان اسلام است که مخاطبان زیادی دارد و استان کرمان نیز از خاستگاه‌های تعزیه کشور به شمار می‌رود.

قنبری افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان کرمان، حوزه هنری استان کرمان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان، اداره اوقاف و امور خیریه استان و بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان کرمان در برگزاری این مراسم با انجمن تعزیه استان کرمان همکاری دارند.

وی با بیان اینکه مکان مناسب در اجرای یک تعزیه باشکوه بسیار اثرگذار است، گفت: باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان که به تازگی احیا شده، مکان مناسبی برای اجراهای تعزیه است و بنا داریم همه ساله در دهه دوم محرم چندین شب در این باغ انواع مجالس تعزیه برگزار شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها