کد خبر: 64421 | زمان مخابره: 11:42:52 - سه شنبه 9 آذر 1395 | بدون نظر | |

حنای مزارع جنوب کرمان رنگ ندارد/دلالان دست کشاورزان را خالی کردند

 

 رودبار جنوب قطب اصلی تولید حنا در کشور است اما حضور گسترده دلالان و سوء استفاده از دسترنج کشاورزان محروم منطقه حنا را برای کشاورزان بی رنگ کرده است.

به گزارش نشانه نیوز، کشاورزی در جنوب کرمان مهمترین عامل اقتصادی است و مزارع و باغ های سرسبز این مناطق سالانه ۴.۵ تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند.

شهرستان های این منطقه از استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت یافته اند در تولید برخی از محصولات گوی سبقت را از دیگر مناطق کشور ربوده اند و حداقل در تولید پنج محصول، این شهرستان ها در کشور سرامد هستند یکی از این محصولات گیاه دارویی، حنا است.

جنوب کرمان به قطب تولید حنا در کشور تبدیل شده است

این محصول با توجه به خشکسالی در منطقه و منطبق بودن اقلیم رودبار جنوب با تولید این گیاه به قطب تولید گیاه دارویی حنا تبدیل شده است.

سطح زیر کشت حنا در این شهرستان پنج هزار هکتار است و برداشت آن طی سه مرحله در تیر، شهریور و آبان با متوسط عملکرد ۷ تن در هر هکتار به صورت برگ خشک انجام میشود، کار برداشت محصول از اواخر خردادماه آغاز و تا ۱۵تیرماه ادامه دارد.

اما در مقابل سکوت مسئولان کشاورزی و بخش تجارت و اتاق بازرگانی استان کرمان این دلالان هستند که بیشترین سود را از مزارع حنای رودبار جنوب می برند.

اما در مقابل سکوت مسئولان کشاورزی و بخش تجارت و اتاق بازرگانی استان کرمان این دلالان هستند که بیشترین سود را از مزارع حنای رودبار جنوب می برند

عدم وجود صنایع تبدیلی و بالا دستی و حتی بسته بندی سبب شده است که حنای جنوب کرمان به صورت فله ای توسط دلالان خریداری و به استان های دیگر و یا خارج از کشور صادر و در نهایت با چندین برابر قیمت فروخته شود.

حنای رودبار جنوب در بسیاری از کارخانه های مطرح ساخت لوازم آرایشی مشتری دارد و دلالان هر سال سود کشاورزان محروم منطقه را به جیب خود سرازیر می کنند و کشاورزان محروم قسمت بسیار اندکی از سود را نصیب خود می کنند که اغلب صرف سوخت موتور پمپ ها، بذر، برداشت و سایر نهاده های تولید می شود.

حنا بیشتر در کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تولید می شود و در هر سه این استان ها کشاورزان سال هاست محروم مانده اند و چرخه تولید در نهایت به دلالانی ختم می شود که اکثرا ساکن این استان ها نیستند و هیچ گاه سختی و طعم تلخ خشکسالی جنوب کرمان را نچشیده اند.

نکته جالب توجه در خصوص این محصول این است که در زمینه مصرف آب نیز کم آب بر است و می توان این محصول را در سه نوبت در سال برداشت کرد و بعد کشت هر بوته حنا تا پنج سال از آن بهره برداری کرد.

حنای رودبار جنوب فله ای صادر می شود

محمد تاجیک یکی از کشاورزان رودباری است که به خبرنگار مهر می گوید: خاک رودبار برای تولید محصول حنا بسیار مطلوب است و مرغوب ترین حنا در این منطقه تولید می شود که می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

وی به خشکسالی اشاره کرد و افزود: اما متاسفانه هر سال ما محصول را به صورت فله ای به عده ای دلال می فروشیم و هیچ راه دیگری برای دسترسی به بازار مصرف نداریم.

وقتی نمی توانیم محصول را بسته بندی کنیم و یا در کارخانه ها فراوری کنیم در نهایت باید حنا را به دلالان بفروشیموی از مسئولان خواست حلقه مفقوده بین کشاورزان و بازار مصرف را ایجاد کنند و نگذارند دسترنج کشاورزان به وسیله دلالان هدر رود.

علی اسلامی نیز از دیگر کشاورزان منطقه است که می گوید: وقتی نمی توانیم محصول را بسته بندی کنیم و یا در کارخانه ها فراوری کنیم در نهایت باید حنا را به دلالان بفروشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی در جنوب کرمان در دستور کار قرار گرفته است از استاندار کرمان می خواهیم برای ایجاد کارخانه های فراوری حنا در منطقه اقدام کند و سرمایه داران داخلی و خارجی را با این پتانسیل آشنا کنند و اجازه ندهند به سادگی سود افزوده از منطقه خارج شود.

وی گفت: هر سال دلالان محصول را با قیمت بسیار اندک از کشاورزان می خرند و درنهایت چیزی عاید کشاورز نمی شود در حالیکه مزارع ما مهمترین عامل تولید حنا در کشور است.

وی خواستار ایجاد کارخانه بسته بندی حنا شد و افزود: ما سه نوبت سالانه محصول را برداشت می کنیم و این کارخانه می تواند در طول سال فعال باشد و اشتغال نیز ایجاد کند و درنهایت عده ای غیر بومی در اقتصاد منطقه اخلال ایجاد نکنند و سود کشاورزان به جیب نزنند.

عدم وجود صنایع بسته بندی وحناسایی در شهرستان موجب شده که حنا فقط دست دلالان را قرمز کند و گویا زحمت کشاورزان برای مسئولان رنگی ندارد.

توسعه صنایع وابسته به کشاورزی الزامی است

زهرا حری، یکی دیگر از کشاورزان منطقه به خبرنگار مهر گفت: در قلعه گنج استاندار کرمان با همکاری بنیادهای ملی و سازمان های مختلف در حال ایجاد تحول است در حالیکه چند کیلومتر این سوتر در رودبار کشاورزان حناکار به صورت انحصاری محصولی تولید می کنند که دلالان در سکوت دسترنجشان رامی برند و کسی نیست برای حمایت از کشاورزان اقدام کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبارجنوب نیز در گفتگو با مهر می گوید: در رودبار چهار هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه حنا وجود دارد و هزاران نفر در شهرستان در خصوص تولید این محصول فعال هستند.

محسن سعیدی ادامه داد: میانگین برداشت محصول نیز در هر مرحله دو هزار تن در هر هکتار است و سه نوبت محصول در سال برداشت می شود.

وی تصریح کرد: کشت محصول حنا در فصل بهار انجام می شود اما برداشت در تیر، شهریور و آبان انجام می شود.

سعیدی ادامه داد: در هر مرحله ۹ هزار تن حنا از منطقه برداشت می شود و کارخانه های درجه یک محصولات آرایشی مشتری حنا رودبار جنوب هستند اما باید با ایجاد کارخانه های فراوری محصول سود افزوده حنا را در منطقه ایجاد کنیم و اجازه صادرات فله ای محصول را ندهیم.

عدم برنامه ریزی برای توسعه صنایع وابسته به کشاورزی در جنوب کرمان باعث می شود هر سال چرخه اقتصادی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به دلالان ختم  شود و کشاورزان نیز در نهایت با دستان خالی چشم انتظار تدبیر مسئولان بمانند.مهر



ارسال نظر


آخرین خبرها