کد خبر: 64443 | زمان مخابره: 10:13:09 - چهارشنبه 10 آذر 1395 | بدون نظر | |

ابعاد مختلف زندگی امام رضا (ع)، اقیانوسی بی نهایت

نسل امروز برای جبران فقر فرهنگی وعلمی باید با استمداد از علوم اهل بیت(ع) خود را درجایگاه انسانیت مستقر کند.اگر ابعادمختلف زندگی امام رضا (ع)مطالعه شود، می‌توان دریافت که امام رضا(ع)چه اقیانوس بی نهایتی را در اختیار ما قرار داده است.

 

به گزارش نشانه نیوز، ابوالحسن علی بن موسی ملقب به رضا ودهمین معصوم از چهارده معصوم هستند کنیه ایشان ابوالحسن ثانی است چرا که کنیه امام موسی کاظم نیز ابوالحسن است. از جمله القاب ایشان رضا, صابر,رضی, فاضل وصدیق, عام آل محمد,غریب الغربا,شمس الشموس ومعین الضعفا می باشد ایشان در سال ۱۴۸ ه .ق در شهر مدینه به دنیا آمدند پدر ایشان امام موسی بن جعفر امام هفتم شیعیان ونام مادر ایشان بانویی به نام نجمه بودند که القابی چون(تکتم, سکن,صقره ,اروی,شقرا,ام البنین وطاهره) نیز داشتتند. ولادت ایشان روز ۱۱ذی القعده به روایات متعددی صورت گرفته ودر همان سالی است که پدر بزرگ ایشان یعنی امام جعفر صادق به شهادت رسیدند. یکی از القاب مشهور ایشان رضا است وبه این دلیل شهرت زیادی دارد که خداوند ,دوستان وحتی دشمنان ایشان از او راضی وخشنود بودند.دوران کودکی وجوانی این امام بزرگوار در مدینه گذشت . اخلاق نیکو, دانش فراوان ,ایمان وعبادت بسیار وپاسخ گویی به سوئالات علمی ومذهبی بسیار سخت از جمله خصوصیات بارز ایشان بود. ایشان بسیار خوش سخن وخوش اخلاق بودند ودر گفته های خود نکات پند آموز و دقیق را بیان می کردند آن حضرت در سن ۳۵ سالگی به امامت رسیدند مدت امامت این امام بزرگوار ۲۰سال بود.

 

بمناسبت سالروز شهادت آن امام بزرگوار با تعدادی از اساتید و کارشناسان حوزوی گفتگویی انجام داده ایم که در پی می آید.

حجت‌الاسلام والملسین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) گفت: هر اندازه بتوانیم نسبت به معرفی شخصیت و سیره امام رضا(ع) تلاش کنیم نمی‌توانیم اندکی از حق آن امام بزرگوار را نسبت به جامعه ادا کنیم.

وی تأکید کرد: باید در زمینه شناخت شخصیت و سبک زندگی علی بن موسی الرضا(ع) بحث شود، باید در نظر داشت مناظرات امام رضا(ع) برای جامعه و فرهیختگان الگو است.

رحبی با اشاره به جایگاه امام رضا(ع) در مکتب اهل بیت(ع) گفت: بر اساس فرمایش امام خمینی(ره) آستان قدس رضوی پایتخت این مملکت است، که به واسطه آن برکاتی از سوی علی بن موسی الرضا(ع) شامل حال مردم می‌شود.

 

حجت الاسلام حصاری معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران نیز گفت: امام رضا(ع) آنگونه که در زیارتنامه ایشان می خوانیم وارث همه انبیاء تا اولیا زمان خودشان بوده اند .

وی افزود: ایشان وارث انبیاء اولوالعزم و اهل بیت عصمت وطهارت می باشد واین معنایش وارث دنیایی نیست بلکه وارث معنوی و ملکوتی است.

حجت الاسلام حصاری خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) به عنوان تنها معصومی که وجود مقدسش در کشور ماست سرمایه ارزشمند اجتماعی برای ما محسوب می شود چرا که مردم ما معمولا در طول سال ویا برای آغاز زندگی مشترک با سفر به مشهد مقدس خیروبرکت در زندگی را در ذیل عنایت واسعه ایشان آغاز می کنند .

وی افزود: این سرمایه اجتماعی می تواند برای فرصت سازی ، جامعه سازی در مسیری که رهبری ترسیم کرده اند و آن مسیر انقلاب را که از مرحله انقلاب اسلامی پی گرفته بتوانیم درمرحله جامعه سازی و تمدن سازی از این مسیر استفاده شایانی داشته باشیم .

 

آمنه عباسعلی زاده، مسئول اداره قرآن و حدیث جامعه الزهراء (س) نیز تصریح کرد: احادیث نورانی و گهربار امام رضا (ع) نسبت به دیگر اهل بیت (ع) زیاد است، به طوری که کتاب‌های جامع و بیانات منسجم از امام رضا (ع) گردآوری شده است و باید برای ترویج معارف رضوی تلاش گسترده ای صورت بگیرد.

وی با تأکید بر این که احادیث نورانی امام رضا (ع) باید در فضای جامعه عملیاتی شود، افزود: حوزه‌های علمیه خواهران به ویژه جامعه الزهرا که بزرگترین مرکز حوزوی بین المللی خواهران است، می‌توانند نقش موثری در گسترش احادیث رضوی داشته باشند.

 

طاهره حیدری مجد استاد جامعه الزهراء نیز گفت: امام رضا (ع) الگویی کامل در سبک زندگی و خانواده بودند و در بحث خانواده، امام رضا (ع) دارای دو جایگاه دارد، خانواده حقیقی حضرت شامل پیامبر گرامی اسلام (ص)، امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و اجداد طاهرین مطرح هستند و دیگر مادر ایشان هستند که بانویی عالمه، باتقوا، آل الله و به تعبیری اهل الله بودند، یعنی در ذکر دائم بودند.

وی افزود: امام رضا (ع) در ارتباط با پدر و ماد، در ارتباط با فرزند و خانواده دارای جایگاه ویژه ای بودند؛ آن حضرت دارای ۱۷ برادر و ۱۸ خواهر بودند و در ارتباط با خانواده، فرزند و پدر و مادر، سبک کامل اسلامی در زندگی داشتند و احادیث زیادی در مبحث سبک زندگی اسلامی بیان فرمودند.

استاد جامعه الزهراء بیان داشت: امام رضا (ع) وقتی به ایران آمدند، بسیاری از فرزندان ائمه معصومین (ع) به دنبال حضرت به ایران آمدند و در راستای حرکت امام رضا (ع)، حرکت حضرت معصومه (س) صورت گرفت و وقتی حضرت معصومه (س) به ایران می‌آید، تمام مباحث دینی ما در فقه، تفسیر، کلام و … به برکت وجود این دو بزرگوار به عینیت رسیده است.
حیدری مجد عنوان کرد: امام رضا (ع) و یاران آن حضرت در پیاده کردن معیارهای درست زندگی الگو بودند و حتی امام رضا (ع) در نامه‌ای شیوه‌های رفتار با مردم را بیان کرده است، در حالی که شاید کمتر منابعی در اسلام داشته باشیم که بدین شکل مباحث را در تمام ابعاد بیان کرده باشد.

وی اظهار داشت: اگر ابعاد مختلف زندگی امام رضا (ع) مورد مطالعه قرار گیرد، می‌توان دریافت که امام رضا (ع) چه اقیانوس بی نهایتی را در اختیار ما قرار داده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین علی الماسی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز در خصوص آثار بجا مانده از امام رضا(ع) و تربیت شاگردان بسیارتصریح کرد: کتاب‌های مهمی از امام رضا (ع) نقل شده است، یکی از مهم ترین کتاب‌هایی که از امام رضا (ع) نقل شده است، کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» نوشته شیخ صدوق است.

وی افزود: وجود کتاب‌های متعدد درباره روایات و احادیث امام رضا (ع) نشان می‌دهد که ما در ابواب مختلف از جمله احکام فقهی، اخلاقی و اعتقادات با میراث گرانبهایی از روایات و احادیث امام رضا (ع) مواجه هستیم که باید مورد توجه قرار دهیم.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: امام رضا (ع) عده ای از شاگردان و علمای دین را به عنوان اصحاب اجماع و دارای وثاقت تربیت کردند، از جمله احمد ابن محمد بزنطی، علی ابن مهزیار، احمد بن محمد بن عیسی قمی (رئیس قمییون) و زکریا ابن آدم که در تاریخ شیعه بسیار مورد عنایت و توجه بودند و شاگرد و دست‌پرورده امام رضا (ع) بودند.

حجت الاسلام و المسلمین الماسی اضافه کرد: محمد ابن ابی عمیر، حسن بن محمود، عبدالله بن مغیره، یونس ابن عبدالرحمن و صفوان ابن عیسی از دیگر اصحاب اجماع در زمان امام رضا (ع) هستند که هر یک دریایی از علم بودند و از شاگردان حضرت محسوب می‌شدند.

وی یادآور شد: امام رضا (ع) علاوه بر اصحاب اجماع، شاگردانی داشتند که در دربار و حاکمیت ظالم آن وقت ورود کردند و باعث شدند که خون شیعیان حفظ شود و از لطمات زیاد به شیعیان جلوگیری شود.
حجت‌الاسلام جلال رضوی مهر عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز با بیان اینکه دوران کنونی محتاج‌ترین زمان به اندیشه تابناک علوم اهل بیت(ع) است، گفت: نسل امروز برای جبران فقر فرهنگی و علمی لاجرم باید با استمداد از علوم اهل بیت(ع) خود را در منزلت و جایگاه انسانیت مستقر کند.

وی با اشاره به اهمیت وجود علی بن موسی الرضا(ع) در کشور گفت: این امر سبب شده تا در ایران اسلامی همه مذاهب و گروه‌ها منسجم کنار سفره اندیشه ایشان جرعه‌نوشی کنند و ملجأ شریفشان مرکز انتشار انواری مانند غفلت‌زدایی و برطرف کردن جهل باشد.
نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز خرسندیم که امت اسلام احیای علوم اهل بیت(ع) را وظیفه برتر خود دانسته و در این مسیر دریغ نمی‌کند، اندیشمندان، فرزانگان و نخبگان حوزه و دانشگاه، برای حراست و حفاظت از علوم اهل بیت(ع) باید تدبیری کنند و بیدار باشند، زیرا غارتگران افکار ناب محمدی به دنبال تضعیف، تحریک و انزوای اندیشه ائمه اطهار(ع) هستند.



ارسال نظر


آخرین خبرها