کد خبر: 64584 | زمان مخابره: 18:28:27 - دوشنبه 15 آذر 1395 | بدون نظر | |

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد: شناسایی ۹ مورد جدید ابتلا به ایدز در سال جاری در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: سال گذشته یک مورد مبتلا در رفسنجان کشف شد، اما از ابتدای سال جاری با برنامه‌های پیشگیری و درمانی که انجام دادیم و در اولویت قرار دادن بیماری ایدز ۹ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان شناسایی شد.

به گزارش  نشانه نیوز، دکتر “احمد جمالی‌زاده” صبح امروز ۱۵ آذر ماه در همایش ایدز در سالن شهید ذکریا این شهر اظهار کرد: در دنیا بیش از ۳۶ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که فعلاً ۱۸ میلیون نفر تحت درمان هستند و مابقی یا ناشناخته‌اند یا فوت شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: ۹ هزار نفر در کشور بدلیل بیماری ایدز جان خود را از دست داده اند.

وی ابراز کرد: سال ۶۵ نخستین مورد ایدز در ایران کشف شد و در حال حاضر ۸ هزار نفر در ایران تحت درمان هستند، قابل ذکر است که درمان این بیماری کاملاً رایگان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: تا چند سال پیش ۸۴ درصد مبتلایان به ایدز مردان بودند اما در چند سال اخیر آمار و موارد جدید عمده از بین زنان کشف شده است به طوری که سال گذشته ۴۰ درصد موارد مثبت در زنان بوده که این زنگ خطر است.

جمالی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات در کشورهای در حال توسعه ۹۵ درصد بیماران کشف شده رفتارهای پرخطر جنسی داشتند که این نشان می دهد این بیماری رفتاری است و برای پیشگیری این بیماری باید رفتارهای پرخطر را کاهش داد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان گفت: رفتارها در جامعه باید اصلاح شود؛ اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به جامعه از ضرورت‌هاست.

جمالی‌زاده بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز را بین ۲۵ سال تا ۴۵ سال اعلام کرد و افزود: گروه‌های میان‌سال، جوان و فعال جامعه درگیر این بیماری شده‌اند و لازم است عزم جدی برای مبارزه با این بیماری داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور ما جوانان هستند و این بیماری در بین نوجوانان هم مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه رفتن انتقال ایدز از طریق تزریق به انتقال جنسی نگران کننده و زنگ خطر است، تصریح کرد: قبلاً انتقال از طریق انتقال جنسی ۱۸ درصد بوده، اما امروز به ۴۰ درصد رسیده است.

جمالی زاده یادآور شد: در کشور ما تا خرداد سال ۹۵ آمار مبتلایان به ایدز ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر اعلام شده که ۸۴ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان هستند.

وی ادامه داد: در مجموع بیشترین علل انتقال از طریق تزریق از سرنگ مشترک در بین معتادان، رابطه جنسی، انتقال مادر به فرزند و … گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در شهرستان رفسنجان، گفت: تاکنون ۱۳۲ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان شناسایی شده است، سال گذشته یک مورد مبتلا در رفسنجان کشف شد، اما از ابتدای سال جاری با برنامه‌های پیشگیری و درمانی که انجام دادیم و در اولویت قرار دادن بیماری ایدز ۹ نفر شناسایی شد.

جمالی زاده ادامه داد: از ۹ نفری که در سال جاری تاکنون شناسایی شده اند، ۶ نفر از طریق انتقال جنسی مبتلا شدند و یک نفر هم رفتارهای پرخطر و هم بحث اعتیاد را داشته و دو نفر نوزاد نیز از مادر به او منتقل شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان بیان کرد: از ۱۲۳ مورد مبتلا به ایدز در رفسنجان، ۵۷ نفر فوت کرده اند، ۵۴ نفر در قید حیات هستند که از این تعداد ۲۰ زن و ۳۴ نفر مرد هستند و ۱۲ نفر هم ناشناس هستند و اطلاع دقیقی از آنها نداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه و مصرف داروهای روان‌گردان‌ها و مشروبات الکلی باعث شده رفتارهای پرخطر جنسی افزایش پیدا کند و بالطبع انتقال بیماری اتفاق بیفتد.

جمالی زاده در پایان یادآور شد: مسئولیت سنگینی بر دوش همه افراد جامعه است، باید توجه داشت که مجموعه بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند بیماری ایدز را کنترل کند، وقتی رفتارهای پرخطر در جامعه زیاد می شود بیماریهایی مانند ایدز افزایش پیدا می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و راه‌های انتقال آن را مسدود نمود.



ارسال نظر


آخرین خبرها