کد خبر: 64615 | زمان مخابره: 10:05:29 - سه شنبه 16 آذر 1395 | بدون نظر | |

۱۶ مرکز شناسایی و درمان ایدز در کرمان فعالیت دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای شناسایی و درمان مبتلایان به ایدز در این استان ۱۶ مرکز به طور جدی فعالیت دارد.

به گزارش نشانه نیوز، مهرداد فرخ نیا  در همایش ایدز در سالن ذکریای رفسنجان اظهار کرد: در استانهای مختلف به ویژه در مناطق حاشیه نشینی در حال شناسایی افراد هستیم تا بتوانیم با درمانِ این بیماران از انتقال و شیوع ایدز در جامعه جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم در ۲۰ سال آینده تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش و جامعه آلوده خواهد شد.
وی گفت: در جمعیت ۶ هزار نفری شهر کوچک شهداد در استان کرمان سه نفر مبتلا به ایدز هستند که نشان می دهد در جاهای کم جمعیت نیز این ویروس در حال گردش است و امکان دارد تعداد زیادی را مبتلا کند.
فرخ نیا کودکانی که از بدو تولد به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند را یادآور شد و گفت: این افرد ناخواسته و در حالی که در شکم مادر بوده ویروس ایدز را از طریق مادر دریافت کرده اند.
وی قشر جوان را در معرض این خطر بزرگ دانست و تصریح کرد: باید انرژی صرف کنیم و جوانان را از تبعات بد این ویروس آگاه سازیم تا خود را در گرداب این بیماری مهلک گرفتار نسازند.
وی افزود: با شناسایی و درمان بیماران از شیوع و انتقال بیماری ایدز در جامعه جلوگیری می شود و این بر می گردد به اینکه مسئولان یک کشور چه سیاستی را داشته باشند و چقدر در کنترل بیماری کوشا باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در ایران تخمین زده شده که ۷۵ هزار نفر به ایدز مبتلا باشند و در دنیا نیز به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند.
وی خاطرنشان کرد: در ۱۵ سال گذشته در رابطه با پیشگیری ایدز و کنترل رفتارهای پرخطر فرهنگ سازی شده و اکنون باید بیماران را شناسایی کرده و درمان آنها را در اولویت قرار دهیم.
فرخ نیا با بیان اینکه درمان این بیماری رایگان است اظهار کرد: برای درمان یک فرد مبتلا به ایدز سالانه بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال هزینه دارد که این هزینه ها رایگان است و از افراد بیمار وجهی دریافت نمی شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این همایش گفت: تاکنون در رفسنجان ۱۲۳ مبتلا به ایدز شناسایی شده است.
احمد جمالی زاده بیان کرد: از این تعداد ۵۴ نفر در قید حیات هستند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر زن و ۳۴ نفر مرد هستند.
وی گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان آن را درمان کرد.
وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری ایدز در بانوان رو به افزایش است تصریح کرد: در چند سال اخیر آمار عمده مبتلایان به ایدز از بین زنان کشف شده به طوری که سال گذشته ۴۰ درصد موارد مثبت در زنان بوده است.
وی تأکید کرد: رفتارها در جامعه باید اصلاح شود و اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه از ضرورت هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: زنگ خطر دیگر ابتلا به این بیماری، انتقال از راه تزریق (معتادان تزریقی) است که موجب می شود رفتارهای پرخطر جنسی اتفاق افتد و انتقال ویروس از طریق تماس جنسی پدیدار شود.
وی ادامه داد: قبلا انتقال از طریق تماس جنسی ۱۸ درصد بوده اما امروز به ۴۰ درصد رسیده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها