کد خبر: 64666 | زمان مخابره: 10:46:32 - پنجشنبه 18 آذر 1395 | بدون نظر | |

تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی با اجرای۲۲ پروژه  ملی در استان کرمان

محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، ارتقاء تکنولوژی در بخش کشاورزی، بهره‌گیری از نظام نوآوری مناسب و ترویج دانش به روز شده در مزارع می باشد.

به گزارش نشانه نیوز، عباس سعیدی رئیس این سازمان  با تاکید بر اهتمام کارشناسان و کشاورزان جهت خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر عملی شدن اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به معنی تولید و بهره‌وری بیشتر، هزینه‌ کمتر و توجه بیشتر به محصولات استراتژیک است.

وی با اشاره به نقش کلیدی کشاورزان در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: کشاورزان با الگوسازی، ارتقای بهره وری، کارایی مصرف آب و راندمان تولید، توجه به کیفیت و کمیت محصول، می توانند زمینه ارتقاء بهروری و افزایش عملکرد در واحد سطح را فراهم آورند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، محورهای اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی در این سازمان را پشتیبانی فنی و تدارکاتی از بهره برداران بخش کشاورزی، حمایت گسترده از سرمایه گذاری مولد و توسعه و پیشرفت فعالیت‌های تولیدی کشاورزی با حضور و مشارکت مردم اعلام کرد.

وی افزود: کارگروهی با عنوان تسهیل و رفع موانع تولید بخش کشاورزی جهت خدمت رسانی به بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل و ۹۱۴ نفر در سامانه بهینه یاب ثبت نام که از این تعداد ۵۷۳ نفر به بانکهای عامل معرفی که ۱۳۰ نفر از این افراد با تکمیل مدارک خود تسهیلات را به مبلغ ۸۸۳ میلیارد ریال دریافت نموده اند.

وی با تاکید بر اجرای درست طرحهای اقتصاد مقاومتی گفت: ۲۲ پروژه اقتصاد مقاومتی ملی در استان در بخش کشاورزی در حال اجرا می باشد که طرحهای افزایش تولید گندم وجو، سیب زمینی، دانه های روغنی، حبوبات، پنبه،ذرت دانه ای،تولید گوشت قرمز و سفید، تولید شیر وتخم مرغ، احداث وتکمیل شبکه های  فرعی آبیاری و زهکشی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، تجهیز ونوسازی ناوگان ماشینی،تامین داخلی نهال اصلاح شده، تامین داخلی سم و کود موردنیاز، تامین انواع بذورو….از آن جمله بوده وبا اجرای آنهاگام موثری در تولید انواع مواد غذایی بادر نظر گرفتن  سلامت و امنیت غذای جامعه که جز وظایف این سازمان می باشد برداشته می شود.

وی برقراری خط اعتباری حمایت از صادرات محصولات کشاورزی را گام موثری در این زمینه دانست و گفت: به این جهت مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان درسال۹۴ و۴۰۰میلیاردتومان درسال۹۵ جهت خرید و صادرات محصولات کشاورزی ( پسته ، خرما ، گردو) با هماهنگی  وزارت جهاد کشاورزی و  بانکهای کشاورزی، توسعه تعاون و توسعه صادرات، اختصاص یافته است.

سعیدی خوداتکایی در تولید بذور محصولات اساسی و استراتژیک را پایه و اساس اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: میانگین تولید بذور گندم و جو در سنوات قبل۴۲۰۰ تن بوده که خوشبختانه میانگین تولید دو سال قبل به  ۶۲۰۰ تن رسیده است همچنینتولید بذر هیبرید ذرت در سال نود و دو ۶۰ تن بوده که میانگین تولید در دو سال قبل به  ۱۰۰ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه افزایش  ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان طی یک برنامه ۵ ساله در دستور کار سازمان می باشد، افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا سال ۹۲ ،  ۶۸۰ هکتار بوده که در حال حاضر سطح زیر کشت به  ۷۲۳هکتاررسیده است.

عباس سعیدی هویت گذاری ۱۳۰ هزار راس دام در سال ۱۳۹۴ به منظور جلوگیری از قاچاق دام و شیوع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام را از دیگر مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: طرح در حال اجرا جهت گوساله های متولد شده ادامه داشته که با اجرای این طرح فقط در سال نود وچهار ۱۱۷ میلیارد تومان ازمحل فروش دام پروار و دام حذفی و کاهش بیماریها، عاید دامدارن استان شده است.

وی در ادامه افزود: جهت حمایت از تشکلهای گاوداران جهت بازاریابی برای فروش شیر، قیمت خرید شیر به میزان ۱۷۰ تومان درهرکیلوگرم افزایش و سه و نیم میلیارد تومان یارانه شیر به گاوداران طی سالهای ۹۳ و ۹۴ پرداخت شده و با توجه به تعهد سازمان افزایش تولید شیر به ۲۰۰ هزار تن، طی هشت ماه اخیر با پیشرفت فیزیکی ۷۳ % به ۱۴۶ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به ساماندهی تولیدگوشت مرغ، پایداری تولید، حذف واسطه‏گری و کاهش قیمت مرغ برای مصرف کننده، اظهار داشت: با اجرای این طرح ۱۲ میلیارد تومان به مصرف کننده و ۱۴ میلیارد تومان به تولید کننده و در مجموع ۲۶ میلیارد تومان به اقتصاد استان کمک شده و با پیگیری و تدوین طرح کاهش وزن کشتارمرغ به ۲ کیلوگرم تا کنون دوره پرورش از ۵۶ روز به ۴۲ تا ۴۸ روز کاهش یافته است.

سعیدی طرح افزایش تولیدات دامی با ایجاد ترکیبات ژنتیکی بزشیری نژادهای بومی با  سانن وآلپاین و گوسفندبومی بانژاد گوشتی (رمانف) را از دیگر طرح ها بیان کرد و گفت: این طرح با هدف کاهش دام متکی به مرتع، افزایش تولید شیر، تولید نژاد چند قلو زا ، پلی استروس (تولید بره خارج از فصل)، کاهش سن بلوغ و افزایش تولید گوشت قرمز در حال اجراست و با کامل شدن این طرح ها قریب ۲۵۰ میلیارد تومان به اقتصاد دامپروری استان کمک خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، آزاد سازی اراضی تغییر کاربری شده بدون مجوز را از دیگر طرح ها عنوان کرد و بیان داشت: این پروژه در سطح۷۵۰ هکتار در ۲۵۰۰ قطعه محصور اجرا و هدف از آن جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز واقع در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها و اراضی خارج از روستاهای دارای طرح هادی مصوب بوده است.

وی تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی جهت کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زراعی (افزایش ضریب مکانیزاسیون در باغات و مزارع) را عامل مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود:این امر با افزایش دو دهمی اسب بخار در هکتار و با ورود بیش از ۷۳۳ دستگاه تراکتور و کمباین و سایر ماشینهای کشاورزی خودگردان به مزارع و باغات محقق شده است.

وی آموزش چهره به چهره بهره برداران را عامل موفقیت طرحهای مذکور دانست و بیان داشت: به این جهت با ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و تجهیزاین مراکز با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیون تومان با هدف ایجاد فضای اداری وآموزشی مناسب، بسترمطلوبی برای ارائه خدمات آموزشی و ترویجی ایجاد و با هدف ارائه خدمات فنی و مشاوره ای به کشاورزان و بهره برداران۴۰۰ نفر نیروی کارشناس جذب و در این مراکز بکارگیری شده اند.



ارسال نظر


آخرین خبرها