کد خبر: 64733 | زمان مخابره: 8:47:23 - سه شنبه 23 آذر 1395 | بدون نظر | |

ایران به استناد قوانین مصوب در مجلس پرچم شفافیت مالی را در دنیا برافراشته

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با تاکید بر اهمیت شفافیت مالی اظهار کرد: ایران به استناد قوانین مصوب در مجلس پرچم شفافیت مالی را در دنیا برافراشته است.
imageview
به گزارش نشانه نیوز، دکترمحمدرضا پورابراهیمی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در رابطه با کارگروه fatf گفت: دستورالعملی نوشتند برای مبارزه با تامین مالی تروریسم در دنیا و معین شد اگر کشورها از این دستورالعمل تبعیت نکنند اقدام متقابل بر علیه آنها صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در fatf یک بلک لیست تهیه کردند و به کشورهایی مثل ایران پیشنهاد دادند اگر می خواهید در تعاملات پولی و بانکی جهان مشارکت داشته باشید بایستی یکسری اقدامات انجام دهید در غیر اینصورت نه تنها از تعاملات مربوط با مسائل مالی و پولی محروم می شوید بکه در فهرست سیاه fatf قرار گرفته و اقدامات متقابل علیه شما انجام می شود.
ایران به استناد قوانین مصوب در مجلس پرچم شفافیت مالی را در دنیا برافراشته
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با تاکید بر اهمیت شفافیت مالی توضیح داد: هدف fatf در دنیا شفافیت اطلاعات اقتصادی است یعنی موضوع بحث گردش منابع مالی نبایستی شبهه دار باشد؛ البته ایران قبل از اینها براساس مبانی دینی و قانون اساسی مصوباتی در مجلس داشته که اجازه نمی دهد پول شبهه دار به نظام اقتصادی کشور وارد شود.
وی افزود؛ این مصوبات شامل قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و پیوستن به کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی است بنابراین جمهوری اسلامی ایران به استناد این قوانین مصوب در مجلس افتخار می کند که خودش پرچم شفافیت مالی را در دنیا برافراشته است.
Fatf از ایران خواسته شورای عالی امنیت ملی در تعیین مصادیق تروریسم را حذف کند/ وزیر اقتصاد با عدم رعایت ضوابط و مقررات این متن بین المللی را امضا کرده
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قانون مبارزه با پولشویی و موارد مطرح شده در این قانون تشریح کرد: منابع مالی که ناشی از قاچاق مواد مخدر می باشد باید در دنیا رصد شود و با کشورهایی که این منابع را به گردش درمی آورند بایستی برخورد شود که البته کشور ما خود قربانی مواد مخدر است و بخاطر مبارزه با ترانزیت مواد مخدر سالانه دهها شهید می دهد وی افزود؛ دومین مورد این قانون منابع مالی ناشی از آدم ربایی و همچنین بحث های تامین مالی تروریسم است .
پورابراهیمی با اشاره به قانون مصوب مجلس افزود؛ مصادیق تروریسم را شورای عالی امنیت ملی ایران تعیین می کند و یکی از ۴۱ اقدامی که از ایران خواستند حذف همین ماده بوده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به عدول دولت ازرعایت قانون اظهار داشت: وزیر اقتصاد احتمالا با عدم دقت کافی متنی را امضا کرده که می بایست قبل از امضا به تصویب مجلس می رسید چون این یک تعهدنامه بین المللی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد؛ دراین متن پیشنهاداتی به ایران شده، که مواردی ازآن چالش برانگیز است یکی از موارد قطعنامه های سازمان ملل است مثلا قطعنامه ۱۲۲۶ که مطرح میکند نباید خدمات مالی به گروههای تروریستی ارائه شود.
وی افزود، اگر بعدها حزب الله و حماس هم به گروههای مشمول قطعنامه ۱۲۲۶ اضافه شد یا در خصوص بحث خود تحریمی اقدامی صورت گرفت راهکار ما چیست؟ برخی از موارد پیشنهادی با منافع ملی کشور کاملا مغایر بوده و حتی در تضاد یا منافع ملی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر یک عدول از قانون از جانب دولت صورت گرفته با این وجود مجلس یک چارچوب تعریف می کند که پیشنهاد ما یک طرح دو فوریتی بود تا دولت را ملزم به رعایت مصوبه مجلس کند
پورابراهیمی ابراز داشت؛ دولت بخشی از کار را آغاز کرده، ۴۱ بند پیشنهادی که تحت عنوان اکشن پلن آمده اگردر حوزه اختیارات دولت باشد و تضادی با منافع ملی نداشته باشد اجرا می شود اما در جایی که اختیارات دولت نیست حتما بایستی مصوبه مجلس وجود داشته باشد.
با اجرای ۴۱ بند پیشنهادی fatf بازهم ایران از بلک لیست خارج نمی شود/ مدعیان شفافیت مالی در دنیا پشتیبانی مالی جریانهای تکفیری را برعهده دارند
وی با اشاره به تجربه برجام در بدعهدی غربی ها خاطرنشان کرد: البته باید درنظر داشت اگر ایران تمام ۴۱ بند پیشنهادی fatf را اجرا کند بازهم هیچ تضمینی برای بهبود روابط مالی وجود ندارد مانند آنچه که در برجام اتفاق افتاد مسئله بعد این است که بعد از انجام موارد پیشنهادی، ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد و بعد از آن تازه گامهای بعدی در راه است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد؛ چهار چوبی مشخص برای همکاری در جهت منافع ملی نداشته باشیم دشمنان همین طور جلو می روند مشخص نیست انتهای این ماجرا کجاست
پورابراهیمی افزود علی الرغم همه این تعهد های انجام شده fatf تنها ما را در فهرست تعلیق قرار داده و هیچ اقدامی در خصوص خارج شدن از لیست سیاه صورت نپذیرفته است.
پورابراهیمی افزود؛ دشمن مباحث اقتصادی را پاشنه آشیلی برای فشار به ایران قرار داده است و ای کاش دو دهه قبل بحث های اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کردیم که امروز دشمن اینطور طمع نمی کرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در پایان خاطر نشان کرد: البته امروز در دنیا همین هایی که ادعای شفافیت مالی دارند پشتیبانی مالی جریان تکفیری داعش در عراق و سوریه بر عهده دارند، در حال حاضر برای مقابله با دشمنان ماراهی جز قوی شدن در بحث اقتصادی نداریم.



ارسال نظر


آخرین خبرها