کد خبر: 65574 | زمان مخابره: 11:43:14 - شنبه 2 بهمن 1395 | بدون نظر | |

خبر خوب برای ۳۰۰۰ کارگر بیکارشده در حادثه پلاسکو

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حکم پرداخت مستمری به حادثه دیدگان بدون روال قانونی پرداخت می شود.

به گزارش نشانه نیوز، نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب گفت: از اولین ساعات وقوع این حادثه تمامی واحدها به حال آماده باش درآمده است، تمام هزینه ها رایگان خواهد بود، حکم پرداخت مستمری حادثه دیدگان نیز بدون روال قانونی پرداخت می شود. وی افزود: برآوردها نشان می دهد که بیش از ۳۰۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بودند و البته تحت پوشش بیمه هم بوده اند می توانند از یکشنبه به ادارات کار در تهران مراجعه کنند که یا مشمول بیمه بیکاری می شوند و یا به کاری معرفی می شوند.

او افزود: ابعاد این حادثه بسیار گسترده بوده، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بین رفته است، من از مردم می خواهم که از فردا تا شب عید تنها پوشاک ایرانی بخرند و عملا از تولیدکنندگان حمایت کنند.

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با حضور در برنامه تیترامشب گفت: ما در دو مرحله تیم را اعزام کردیم، ما قبل از ریزش ساختمان ۱۰ تیم را به محل حادثه اعزام کردیم که بعد از ریزش ۱۵۰ امداد گر، ۱۴ سگ زنده یاب و ۵ دستگاه زنده یاب را به منطقه اعزام کردیم، سه فروند بالگرد هم به صورت آماده باش درآمدند، در منطقه ۵۰ نفر به صورت شبانه روز و ۱۰۰ نفر نیز به صورت پشتیبان در منطقه حاضرند.

وی با رد اخبار ضد و نقیض گفت: تا این لحظه فردی از آوار خارج نشده است، ما صبح تنها یک کلاه ایمنی پیدا کردیم که ضمینه ساز شایعاتی شد اما تا این لحظه سگهای زنده یاب نتوانسته اند کسی را پیدا کنند. دستگاه زنده یاب تا فاصله ۳۰ متر می تواند افراد زنده را جستجو و ردیابی کند که تا این لحظه پیامی دریافت نشده است.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران دیگر مهمان برنامه گفت: در جلسات بحران در محل برگزاری می شود که در واقع تمهیدات پیش بینی شده در بخش های مختلف است. همانطور که برای سرعت بخشیدن به کار تمهیدات لازم است اقدامات دیگر نیز لازم است که انجام شود. در رابطه با افرادی که وضعیت شان مشخص نیست تمهیدات صورت گرفته است.

طلایی درباره آمار تلفات حادثه گفت: آمار دقیق را کسی نمی تواند ارائه دهد لذا از مردم درخواست داریم که اخبار را فقط از شبکه های رسمی دنبال کنند و به اخبار شبکه های اجتماعی توجه نکنند. اینکه از کسبه و افراد هم در این ساختمان بوده اند هنوز آمار مشخصی در دست نیست.

وی افزود: زمانی که کامل آواربرداری انجام شد و توانستیم کسی را از زیر اوار خارج کنیم حتما اعلام خواهد شد. مقام محترم قضایی هم در صحنه هستند و دستوراتی صادر شده است. به مسئولینی که قبل از این حادثه اخطار داده شده بود نسبت به ناامنی ساختمان باید پاسخگو باشند.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: برآورد ۱۵۰۰ میلیاردی خسارت کمی نیست اما در این زمینه نیز کارگروههایی انجام شده است و در دست اقدام است و تمهیدات لازم اندیشیده است. نایب رئیس شورای شهر تهران درباره کندی کار گفت: فضا محدود است اما از نظر نیرو و تجهیزات کمبود و مشکلی نداریم . همه چیز در جای خود قرار گ رفته و همگی با همکاری هم کار را انجام می دهند. پیش بینی می شود که عملیات ۵ تا ۶ روز به طول بیانجامد لذا از مردم تقاضا داریم که به اخبار از مراجع رسمی توجه کنند.

سردار طلایی درباره دستگاه جی پی اس گفت: آتش نشان ها وسایل کار خود را به همراه دارند. در فیلم های پخش شده نشان داده شده که علی رغم اینکه ساختمان در حال سوختن است عده ای در حال فیلم برداری هستند، آتش نشان های فداکار ما جان خود را بخاطر بی مبالاتی و عدم توجه از دست داده اند.

وی با تاکید بر اینکه یک غفلت و بی احتیاطی به این گونه حادثه منجر می شود، افزود: اگر آتش نشان ها مطمئن بودند که کسی در ساختمان نیست این حادثه برای انها اتفاق نمی افتاد، آنها برای تخلیه افرادی که گوش به حرف نداده بودند و ساختمان را تخلیه نکرده بودند به ساختمان رفتند.

فاضلی رئیس اتاق اصناف و دیگر مهمان برنامه افزود: گروهی باهدف تحریک و یا دلسردی مردم گام برمی دارند که باید جلوی آنها گرفته شود اینکه خسارتها زیاد است و یا اینکه کسی به فکر اصناف نیست و غیره، برخی از جریانات سیاسی هم به این حادثه دامن می زنند که نباید به این موضوع توجه و یا دامن زد.

او گفت: ۵۶۰ بنگاه با سرمایه شخصی دست به اشتغال زده اند، بیش از ۳۰۰۰ نیروی کار از فردا بیکار شده اند، بیش از ۹۸ درصد از مجموعه پخش کننده تولیدات خود بودند و عملا کارگاه ها در این ساختمان کم بوده اند. ماکمیته ای را از روز قبل تشکیل دادیم تا ببینیم میزان سرمایه تلف شده چقدر بوده است؟ اعم از سرقفلی و پوشاک؛ ما تا ظهر فردا میزان خسارت ها را برآورد می کنیم.

او افزود: این بنگاه ها حتما اطلاعات لازم را از طریق اتحادیه های صنفی خود در اختیار اصناف بگذارند، بیشترین اتحادیه ای که آسیب دیده اتحادیه پیراهن دوزان بود که بیش از ۴۰۰ بنگاه را شامل می شده است. در بحث ملک این واحدها بیمه نبوده اند، در اجناس جاری که حدود ۱۰۰ واحد بوده اند بیمه داشته اند که حدودا ۱ ششم از ۵۶۰ واحد را شامل می شده است. اینها تولیدکنندگان بودند که محصولات خود را پخش می کردند، فعلا مشکلات این کارگاه ها در حال احصا است.

همتی رئیس کل بیمه مرکزی در ارتباط تلفنی گفت: البته الان صحبت از بیمه زود است، در باره بیمه باید گفت این ساختمان ایمنی لازم را نداشته است، با توجه به اینکه بیمه اتش سوزی اختیاری است و اجباری نیست. وی افزود: از۰ ۵۶ واحد واحدی که مشغول بودند فقط ۱۶۰ واحد بیمه بودند انهم با سرمایه کم که ۲۵ درصد مجموعه را تشکیل می دهد بیمه بوده اند.

وی افزود: سقف تعهدی بیمه ها نیز کم بوده است و نمی توان کامل پرداخت کرد . مجموع تعهدی که بیمه نسبت به این ساختمان دادر کمتر از ۴۰ میلیارد تومان است. سرقفلی نیز بیمه نشده است چون سرقفلی از بین نمی رود و اگر ساختمان ساخته شود ارزش همان ملک برای مالک حفظ می شود. امیدواریم اینگونه حوادث باعث شود که نسبت به بیمه توجه بیشتری شود. وی افزود: همه شرکت های بیمه ای امادگی دارند که خسارت را در اسرع وقت پرداخت کنند اما ارزش جان عزیزانی که فداکاری کردند و متاسفانه در میان ما نیستند سازمان اتش نشانی نیز مسولیت را پذیرفته که به موقع رسیدگی می شود و از نظر بار مالی انجام و پرداخت خواهد شد.

همتی در ادامه افزود: ایران یکی از ده کشور حادثه خیز جهان است درصدد هستیم که بیمه زلزله را اجباری کنیم اما بیمه آتش سوزی اختیاری است چون شخص مال خودش را بیمه می کند و نمی توان اجبار کرد. اما فکر می کنم وظیفه نهاد های صنفی است که تاکید شود مراکز تجاری نسبت به بیمه آتش سوزی اقدام کنند. ما می گوییم بیمه هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است، بنابراین ما نیز آمادگی همکاری داریم تا پوشش بیمه در کشور بیشتر شود.

سردار ساجدی فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره محدودیت های ترافیکی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: ازغرب به شرق خیابان جمهوری تا سی تیر تا چهاراره استقلال محدودیت خواهیم داشت از میدان فردوسی تا میدان امام خمینی محدودیت ترافیکی داریم. اما سعی بر این است که مردم در سایر مسیرها به راحتی تردد کنند. در مورد کسبه نیز این امکان وجود دارد که تا شعاع صد متری بتوانند حضور پیدا کنند و به کسب و کار مشغول شوند اما در مورد کسبه ای که نزدیک محل هستند محدودیت داریم. وی افزود : تا پایان عملیات این محدودیت ها ادامه خواهد داشت اما اگر پیشرفت کار بیشتر شود در مورد محدودیت ها اقدامات بعدی به اطلاع خواهد رسید.

وی درباره مراجعه خانواده ها گفت به جز دو خانواده که به مرکز پلیس مراجعه کرده اند مراجعه دیگری نداشته ایم. اما درخواست ما این است که به مرکز پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.



ارسال نظر


آخرین خبرها