کد خبر: 65851 | زمان مخابره: 23:19:02 - چهارشنبه 13 بهمن 1395 | بدون نظر | |

با شهدای انقلاب استان کرمان در نشانه نیوز همراه شوید

با شهدای انقلاب استان کرمان در نشانه نیوز همراه باشید.

به گزارش  نشانه نیوز، استان کرمان در زمان انقلاب ۲۳ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است که همزمان با ایام الله دهه فجر و به یاد این شهدای گرانقدر زندگی نامه آنها را با هم می خوانیم.

*********************

talat ali mahamadi

نام: طلعت

نام خانوادگی: علی محمدی

نام پدر: فتح ا…

سال تولد: ۱۳۱۰

تاریخ شهادت: ۱۸ / ۱۰ / ۵۷

محل شهادت: کرمان – جوشان

مزار شهید: جوشان –کرمان

شهیده بزرگوار طلعت علی محمدی در سال ۱۳۱۰ در خانواده ای مذهبی و مستضعف در روستای جوشان از توابع کرمان بدنیا آمد. وی در طول زندگی پر بار خود با اخاق و رفتار خوبی که داشت همه را شیفته خود کرده بود با شروع انقاب وظیفه خود می دانست که در فعالیتهای مربوطه شرکت کند علاقه شدیدی به بحث و گفتگو درباره راهپیمایی و تظاهرات داشت و در آنها شرکت فعالانه داشت. سرانجام او که عاشق شهادت بود اربعین سال ۱۳۵۷ در روستای جوشان در حالی که همراه بامردم در راهپیمایی شرکت کرده بود هدف گلوله مزدوران پهلوی قرار گرفت و در جلوی ژاندارمری روستا به شهادت رسید جنازه پاک اورابعد از ۲روزبا گرفتن پنج هزار تومان تحویل خانواده اش دادند. از وی۲پسر و ۴ دختر به یادگار مانده است.

*********************

mohamad bajkodrat نام: محمد

نام خانوادگی:باقدرت جوپاری

نام پدر: محمود

سال تولد: ۱۳۱۵

تاریخ شهادت: ۲۳ / ۷/ ۵۷

محل شهادت: مسجد جامع کرمان

مزار شهید: کرمان

همسرشهید می گوید: یادم می آید که می خواست از خانه خارج شود به قصد شرکت در مراسم مسجد جامع خواهرش جلوی اورا گرفت و تقاضا کرد که آنروز را بیرون نرود و ایشان گفتند که من باید بروم ما باید جوابگوی آقا امام زمان (عج) باشیم .

بهتر است تو و همسرت نیز آنچه که تکلیف است به جا آورید و سپس رفت آخرین شبی که فردای آن روز به شهادت رسید خوابی دیده بود که بسیار او را تحت تاثیر قرار داده بود اما هیچگاه فرصت و مجال تعریف خواب را بدست نیاورد با غسل شهادت از خانه بیرون رفت و شهید شد.

*********************

mahmod anarkiنام: محمود

نام خانوادگی:انارکی

نام پدر: محمد

سال تولد: ۱۳۴۲

تاریخ شهادت: ۱۸ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: رفسجان – جاده نوق

مزار شهید: انار

شهید محمود انارکی محمدی فرزندمحمد در سال ۱۳۴۲ در کرج در خانواده ای متدین و متعهد دیده به جهان گشوددرسن چهار سالگی همراه خانواده اش از کرج به وطن اصلی خود انارآمد. محمود ازدوران کودکی فردی باایمان و کنجکاو بود و سرانجام در سال ۵۷ که نهضت انقاب اسامی ایران به اوج خود رسید.

محمود دانش آموز سال سوم نظری او هم باعده ای از همفکران خود به فعالیت پرداخت و ازهرکوشش برای تضعیف رژیم امر کیایی شاه فرو گذار نمی کرد. شبها با نوشتن شعاربرروی دیوارها و پخش اعلامیه و روزها با تظاهرات در شهر کوچک انار و اطراف کار خود را شروع کرد.

تا در اول محرم سال ۱۳۵۷ که تظاهرات بعد وسیع تری به خودگرفت حالت دگرگونی محمود هم بیشتر شد، تا بالاخره در هشتم محرم در ۶ یکلو متری انار توسط دژخیمان پهلوی با اصابت دو گلوله از ناحیه پشت و سینه و فرو رفتن سر نیزه در قلبش جان خودرا فدای اسام و امام می کند.

مزارش درجوار امام زاده محمد صالح )ع( درانار واقع است.

*********************

akbar moghimiنام: اکبر

نام خانوادگی:مقیمی

نام پدر: علی

سال تولد: ۱۳۲۶

تاریخ شهادت: ۸/ ۱۰ / ۵۷

محل شهادت: رفسنجان

مزار شهید: رفسنجان

بنا به روایت خانواده شهید معظم شب قبل از شهادت قرآن زیاد خواند و به خانواده اش خیلی مهربانی میکیرد.

زندگینامه:شهید اکبر مقیمی در زمان کودکی در روستایی بنام فتح آباد زندگی می کرد پس از مدتی آن شهید به روستای دیگری بنام کریم آباد مهاجرت کرد و در سن شش سالگی پدرخود را از دست داد و پس از مرگ پدر او سرپرستی مادر ودوخواهرش را به عهده گرفت.

او با کمال محبت مادر و دو خواهرش را سرپرستی می کرد درصورتی که که کار شهید مشکل بود چون می بایست در کوره کار کند. تااینکه در سال۱۳۵۳ با کیی از اقوامش ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو دختر میباشد بنامهای فاطمه و عالیه ضمناً یادآور می شوم که شهید از همان زمان هفت سالگی خواندن قرآن را کاملاًیاد گرفته بودو بانماز مسائل مذهبی علاقه زیادی داشت ضمناً شهیدتاششم ابتدایی تحصیل کرد.

شهید دارای اخاق خوبی بود و با همسر و فرزندانش خیلی مهربان بود او علاقه خاصی به امام امت داشت و شهید قبل ازانقاب رساله امام را مطالعه می کرد و از او تقلید می کرد و در تمام تظاهرات نقش مهمی داشت خلاصه تا اینکه در ایام محرم با ضربه گلوله مزدوران شاه به شهادت رسید.

*********************

hsan bsirzadeنام: حسن

نام خانوادگی: بصیر زاده

نام پدر: محمد حسین

تاریخ تولد: ۱۳۳۱

تاریخ شهادت: ۵/ ۵/ ۱۳۵۵

محل شهادت: تهران (زندان ساواک)

مزار شهید: تهران بهشت زهرا

شهید حسن بصیر زاده در سال ۱۳۳۱ دیده به جهان گشوددوران تحصیل رادرشهر رفسنجان گذراند وسپس باقبول شدن دررشته مهندسی متالوژی دردانشگاه تهران عازم این شهرگردید. واوهمگام با تحصیل درامورفرهنگی وتبلیغاتی نیز فعالیت گسترده ای داشت.

او از چهره های درخشان قبل ازانقاب بود ازخصوصیات بارز وی پایداری در راه هدف وتحمل سختی ها بود. اوباتوجه به فعالیتهای انقلابی وسیاسی که علیه رژیم سفاک پهلوی داشت تحت نظر قرارمی گیرد و طبق گفته صاحب خانه اش بوسیله لاکنتری ۱۱ تهران با ۱۲ نفر ازهمفکرانش دستگیر و دیگرخبری از اونمی شود.

والدین وی به تمام مراکز انتظامی مراجعه م کینند ولی اثری از او پیدا نم کینند تا اینکه در روزنامه ۲۹ / ۱۲ / ۵۷ و همچنین از تلویزیون اعام میشود که نامبره بدست عمال ساواک بدرجه رفیع شهادت نائل گردیده است.

*********************

hasan tvakoli zadeنام: حسن

نام خانوادگی:توکلی زاده

نام پدر:احمد

سال تولد: ۱۳۴۲

تاریخ شهادت: ۱۷ / ۹/ ۱۳۵۷

محل شهادت: راور

مزار شهید: کرمان

درسال ۱۳۴۲ در قم در خانواده ای روحانی و اصیل به دنیا آمدپدرش مرحوم حجه الاسام والمسلمین توکلی که منتظراین مولودبودنامش راحسن گذاشت گویامی دانست که خلقیات و روحیات و رفتار اوهم مثل هم نامش حسن بود خواهد شد بدیهی است درخانواده ای که باقرآن وحدیث معنویت انس دارد وصدای قرآنش و ذکر ویاد خاندان و اهل آرام بخش اعضای آن است باید چنین فرزندی تربیت شود

حسن درسال ۱۳۵۷ بعد از طی دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه کرمان شدو به کسوت سربازان امام زمان (عج)در آمد ووضعیت جدیداوبا اوج گیری انقاب اسامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)همراه ومصادف شد بلوغ او باحرکات خروشان مردم مسلمان جهت گرفت و توان و قدرت خودرا برای بیداری مردم بکار گرفت او خودش را درهر کاری سهیم می دانست و حضور داشت می خواست نمادی از یک جوان مسلمان و متعهد باشد و رفتار و منش او برای

دیگران الگو باشد از این رو وقتی شنید که در دهه اول محرم قرار است نمایشنامه ای بنام خون در مسجدجامع راور به صحنه آیدپیشقدم شدو تا آخرین ساعات پروانه واردراجرای آن کوشید این نمایشنامه رنگ خون و لذت خون دادن در راه حق را به همه نشان دادو عنیت پیدا کرد.

دقایقی از پایان نمایشنامه نگذشته بود که شعار )مرگ بر شاه ( مسجد جامع راور را فرا گرفت آنروز محرم ۵۷ بود.شورانقلابی سرتاسرکشور را فرا گرفته بودو نظامیان درآماده باش به سر میبردند ناگهان صدای تیرانداز ی از بیرون مسجد شنیده شد خبر دادند که حسن مورد اصابت گلوله قرار گرفته است بدن نیمه جانش را به صحن مسجد جامع آورند. پدر کنارش آمد خون از بدنش می رفت و سنگ فرش مسجد را قرمز کرده بود. ناگهان احساس کرد

سرش روی دامن پدر است چشمهارا باز کردبا نگاهی پر معنا و هدفدار پدر را مخاطب قرار داد و گفت (اگر من رفتم کار زینبی کنی )پدر منظور او رافهمیدکه فقط پدر جوان ازدست داده نیست پدری است که رسالت پیام رسانی بر دوش دارد و بایدخود را آماده کند. بدن تیر خورده حسن را درروز هشتم محرم به کرمان منتقل کردند. خبر آن در شهر کرمان پیچید.

بساط عزا داری و زیارت عاشوراحال و هوای دیگری گرفت و همه برای اودست به دعابرداشتند اماگویایی عاشورای ۵۷ کرمان میبایست به گونه دیگری برگزارشود همه مراسم عزا داری به یک سووهدف حرکت کردند و آن مسجد صاحب الزمان بوداذان صبح عاشورادر حالی که پدربربالین بدن فرزند بود روح از بدنش پروازکرد و به مادرش خبر دادند او خواب خودش را تعبیر یافته بود که فرزندش درباغی باامام حسین است و صحبت م کینند در نزد کیترین زمان بدن راغسل دادند و به خیل عزاداران حسینی درروز عاشورا پیوست.

*********************

hasan gadiriنام: حسن

نام خانوادگی:قدیری

نام پدر: جواد

سال تولد: ۱۳۳۹

تاریخ شهادت: ۱۸ / ۹/ ۱۳۵۷

محل شهادت: انار

مزار شهید: انار

شهیدحسن قدیری فرزندجواد در سال ۱۳۳۹ در انار در خانواده ای مذهبی و متدین بدنیا آمد. حسن از اول کودکی پسری شایسته و متعهدبه مذهب اسام بود ودر ضمن درس خواندن در کار کشاورزی مشغول بود تا کمک خرج خانواده باشد. اویک مرتبه در کشکوئیه گرفتار دژخیمان پهلوی گردیدوپس از زجر و شکنجه های فراوان آزادگردید تا اینکه درسال ۱۳۵۷ که مبارزات قهرمانانه ملت ایران به رهبری امام خمینی شکل تازه ای بخود گرفت.

او نیز همراه برادران خود جهت هرچه با شکوهتر برگزار نمودن تظاهرات علیه رژیم پهلوی عازم نوق بود که سرانجام در ساعت ۹صبح در ۶ یکلومتری انار توسط عمال شاه به شهادت رسید و عجیب اینکه موقع شهادت تمام آثار شکنجه روی بدن وی باقی بود.

*********************

شهید حسن فدایینام: محمد حسن

نام خانوادگی: فدایی قطبی

نام پدر: محمد هاشم

سال تولد: ۱۳۳۳

تاریخ شهادت: ۱۳ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: جوپار

مجاهد شهید محمد حسن فدایی قطبی درشهریورماه ۱۳۳۳ شمسی مطابق بامحرم سال ۱۳۷۶ هجری قمری دریک خانواده روحانی در جوپارمتولد شد،تحص لایت ابتدایی را در کیی ازدبستانهای جوپارکه بنام خودش نامگذاری شده گذارند ودرسال ۱۳۵۴ ازانستنیوتکنولوژی اقبال لاهوری کرمان موفق به اخذفوق دیپلم مکانیک نائل شد و به خدمت نظام رفت.

آخرین روزهای سربازی شهید مقارن با فرمان امام مبنی بر ترک سرباز خانه ها بود نامبرده فرمان امام را اجابت و با ترک پادگان از اصفهان به کرمان برگشت وبه حضورپر شور در تظاهرات ومحافل مذهبی پرداخت. درصبح روزدوشنبه ۱۳ / ۹/ ۱۳۵۷ مطابق باسوم محرم ۱۳۹۹ مقابل مسجد و منزل شهید مزدوری پست بوسیله بلند گو به پخش اهانت به مقام رهبر ی و حرکت انقلابی ملت پرداخت.

 شهید با شنیدن این شعارها تاب نیاورده و به آن شخص می گوید که باید بلند گو را خاموش کنی. قاتل بی رحم از پشت سر با ضربات متعددکارد او را از پای درآورده و به شهادت می رساند.

*********************

hamid namjoنام: حمید

نام خانوادگی:نامجو باغینی

نام پدر: قوام

سال تولد: ۱۳۳۹

تاریخ شهادت: ۲۴ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: کرمان مسجد امام

مزار شهید: کرمان

این بزرگوار در سال ۱۳۳۹ در روستای باغین از توابع کرمان دیده به جهان گشود. تحصیات ابتدایی را در دبستان اربابزاده ، دوره راهنمایی را در مدرسه فروغ که هم اکنون بنام شهید نامگذاری شده و دبیرستان را در مدرسه شریعتی به پایان رساند. سپس به دانشسرای مقدماتی رفت و بعد در مهر ماه ۱۳۵۷ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. یک روز ساواکی ها از ورود او به مسجد جامع ممانعت کردند او را دستگیر نموند آخر شب که اورا آزاد کردند و به خانه آمد در حال کیه تمام بدنش زیر ضربات عوامل ژریم سیاه و کبود شدهبود میگفت به خاطر خداست من دو رکعت نمازی که در زندان خواندم خیلی برایم لذت بخش بود . در ۲۴ آذر ۱۳۵۷ مردم جهت راهپیمایی به سمت مزار شهدا بخاطر گرامیداشت شهید حسن توکلی در مسجد امام گرد آمده بودند. چند لحظه بعد از حرکت مردم ماموران رژیم به سوی مردم آتش گشوند و نزدیک ۲۰ نفر ازجمله حمید مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و ۳ نفر شهیدشدند حمید به بیمارستان راضیه فیروز مستقل گردید پس از چند روز به خیل شهدای انقاب پیوست.

*********************

khalil asghariنام: خلیل

نام خانوادگی:اصغری

نام پدر: درویش

سال تولد: ۱۳۳۰

تاریخ شهادت: ۲۲ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: سیرجان

مزار شهید: نی ریزفارس

شهید خلیل اصغری در سال ۱۳۳۰ در شهر نی ریز در خانواده مذهبی و خدا جوی چشم به جهان فانی گشود از ۱۷ سالگی جهت کار در شهرستان سیرجان آمد و به کار ساختمانی پرداخت با اینکه تحص لایتی نداشت اما جانش بانور معرفت و ایمان روشن گشت و از نظر اخاص نمونه بود با شروع حرکت انقاب اسامی به صف انقلابیون پیوست و مبارزه ای بی امان را با دشمنان دین و ملت آغاز کرد در راهپیمایی ها شرکت فعال داشت و چندین بار تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه در ۲۲ آذر ۱۳۵۷ که پایه های پوسیده حکومت ستمگر پهلوی به لرزه در آمد ودر گرما گرم انقلابی که همه ایران فرا گرفته بود در هنگامی که مردم خدا جو ی سیرجان درمقابل مسجدجامع ندای الله اکبر را سر می دادند قلب مطمئنش هدف تیر مزدوران شاه قرار گرفت ودر ۲۷ سالگی مرغ جان پاکش به سوی معبود پر کشید وبه خیل عاشقان خدا و شهیدان انقاب پیوست

 ازوصیت شهید: دراول هر کار امام را دعا کنید و اتحاد خود را حفظ نمائیدتا دشمنان دین و انقاب نتوانند بر ما مسلط شوند.

*********************

seyed hosin hosiniنام: سید حسین

نام خانوادگی: حسینی گوگی

نام پدر: سید احمد

سال تولد: ۱۳۳۴

تاریخ شهادت: ۲۴ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: کرمان مسجدامام(ره )

مزار شهید: کرمان

شهید بزرگوار در سال ۱۳۳۴ متولد شد ایشان تحصیات خودرا تا پنجم ابتدایی ادامه داد و به علت اوضاع بد اقتصادی خانواده ترک تحصیل نموده و کمک خرج خانواده شد و ی فردی مبارز و مذهبی بود همیشه در مجالس مذهبی و تظاهرات و مبا رزات انقلابی شرکت می نمودو در مقابل ستمگران به هر نحو که بود ایستادگی می کرد به دین و مذهب اهمیت زیادی می داد مثاً همیشه به خواندن نماز اول وقت سفارش می نمود. تا اینکه در تاریخ ۲۴ / ۹/ ۵۷ در واقعه مسجد امام کرمان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید معظم قبل از عزیمت به مسجد وضو گرفته دو رکعت نماز خواند و برادر و پسر خاله اش که همراهش بودند می گوید امروز به دلم اثر کرده که من شهید می شوم.

*********************

seyed mahmod seyed rezaeiنام: سید محمود

نام خانوادگی: سید رضایی

نام پدر: عبدالله

سال تولد: ۱۳۰۰

تاریخ شهادت: ۲۸ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: جوشان

مزار شهید: جوشان

این شهیدبزرگواردر سال ۱۳۰۰ درجوشان به دنیا آمد.بعلت عدم وجود امکانات تحصیلی نتواست درس بخواند برای تامین زندگی ازهمان ابتدا به کشاورزی پرداخت و تازمان شهادت هم کشاورزی می کرد. او فردی مومن بودو چون در یک خانواده مذهبی رشد کرده به ائمه اطهار علاقمندبوده وعشق می ورزیدروح پاک اوباشروع انقاب نتوانست آرام باشدو بااشتیاق در فعالیتهای انقلابی شرکت می جست و سرانجام «شهید محمود سید رضایی »در تاریخ ۲۸ / ۹/ ۱۳۵۷ به لقاءالله پیوست.

 درزمان تبعید حضرت امام )ره ( اعلامیه های آن رهبر فقیه را که توسط روحانی ده به روستا آورده می شد به مردم می رساند ، با مردم صحبت می کردو آنها را نسبت به ظلم وستم پهلوی آگاه کرده و به مبارزه دعوت می کرد به همین دلیل چندین با ر افراد پاسگاه وچماق به دستان رژیم تصمیم گرفتند اورا از بین ببرند.

*********************

glamreza rashidiنام: غلام رضا

نام خانوادگی: رشیدی

نام پدر: یوسف

سال تولد: ۱۳۳۴

تاریخ شهادت: ۹/ ۱۰ / ۵۷

محل شهادت: راور

مزار شهید: راور

درسال ۱۳۳۴ در خانواده ای مستضعف از توابع کرمان دیده به جهان گشود. چون در آن زمان تحصیل منحصر به افراد طبقه اول اجتماع بود بنابراین در کودکی نتوانست به مدرسه برود اما بعدها تحصیات خود رابه طور شبانه آغاز کرد و دوره دبستان را گذارند از ابتدای بلوغ به شدت پایبند به شعائرمذهبی و انجام عبادات ، رعایت واجبات و پرهیز از محرمات مذهبی بود.

در دوران خدمت نظام وظیفه اش رژیم پهلوی سربازان را برای مبارزه با انقلابیون ظفار به عمان اعزام می کرد روزی که در پادگان شیراز با انجام مسابقه تیراندازی تصمیم داشتند سربازان زبده را انتخاب کنند اواز پادگان فرار کرد و به شدت هم مجازات شد از کارهای دیگر او جمع آوری کارت های الکترال انتخاباتی در جریان کیی از انتخابات مجلس شورای ملی بود.

در سال ۵۷ در راهپیمایی ها و سایرفعالیتهای انقلابی شرکت کرده و آگاهانه آماده مبارزه و شهادت بود که از وصیت نامه اش می توان فهمید شب قبل از روز شهادتش با جمعی از دوستانش تصمیم

گرفتند در تظاهرات فردا نهایت کوشش وپایداری را بکنند. وی صبح روز نهم ۹دی ماه غسل شهادت کرد و در راهپیمایی عده کثیری از مردم راور که برای اعتراض به رژیم ننگین پهلوی به رهبری دو تن ازروحانیون مبارز آقایان حسینی و قانع پور تش یکل شده بود شرکت کرده و همان روزبه آرزوی دیرینه خود شهادت نائل گشت.

 در وصیت نامه ای که نوشت عنوان نمود :

من می روم برای جانبازی و سربازی اسام ، از دین مقدس اسام دفاع کنم ، اگر رفتم و در راه

خدا شهید شدم این آرزوی من است.

پدر و مادر مهربانم برادر عزیزم من افتخار دارم درراه اسام جان بدهم هیچگونه ناراحت نباشید خوشحال باشید که چنین نعمت الهی را خدا برای من قرار داده است خون من از خون دیگران رنگین تر نیست افتخار من اینست در راه اسام در راه حق و حقیقت در راهی که حسین )ع( رفت قدم بگذارم بروید در راه خدا جان بدهید در راه دین

*********************

gholamreza yazdanshenasنام: غلام رضا

نام خانوادگی: یزدان شناس

نام پدر: محمد

سال تولد: ۱۳۳۵

تاریخ شهادت: ۲۶ / ۷/ ۵۷

محل شهادت: مسجد جامع کرمان

مزار شهید: ماهان

شهید درسال ۱۳۳۵ درماهان کرمان متولدشدتحص لایت خود را تا سوم راهنمایی ادامه داد وبعد از آن ترک تحصیل کرد وبه شغل آزاد روی آورد. مدتی بعد درکارخانه سیمان مشغول به کار شد و با خواهر کیی از همکارانش ازدواج کرد.

همزمان باشروع انقاب درتظاهرات و راهپیمائیها جهت نابودی رژیم شرکت م کیردو درمقابل اعتراض خانواده اش می گفت « اگر انقاب نکنیم پس چه کسی این کار را انجام دهد.

شما هیچ ناراحت نباشید خون من از خون دیگران رنگین تر نیست «و تا میتوانست در آگاهی دادن به خانواده م کیوشید سرانجام درفاجعه آتش سوزی مسجدجامع زیر ضربات چماق داران رژیم ازپای درآمدو به آرزوی دیرینه اش رسید ووظیفه خطیر خود را در مقابل اسام وانقاب به نحو احسن انجام داد از شهید کی دختر به یادگار مانده است.

*********************

mohamad hosin ansariنام: محمد حسین

نام خانوادگی: انصاری

نام پدر: محمد علی

سال تولد: ۱۳۴۰

تاریخ شهادت: ۳۰ / ۴/ ۵۷

محل شهادت: رفسنجان

مزار شهید: علی آباد نوق

در سال ۱۳۴۰ در خانواده ای مذهبی وروحانی کودکی پا به عرصه وجود نهاد. نام او را محمد حسین گذاشتند او از همان کودکی دارای اخاق ن کیو و پسندیده ای بودو تاش می کرد همزمان بادرس خواندن درکارهانیز به بزرگترها کمک کند.

او دوستدار اهل بیت بود و از همان اوان نوجوانی روحیات مبارزه طلبی و ظلم ستیزی داشت ودر حین تحصیل نسبت به خط امام خمینی و مبارزات سیاسی ایشان آشنا گردید و شروع به مبارزه کرد.

 همزمان با تظاهرات مردمی امت خداجوی رفسنجان در شب نیمه شعبان سال ۵۷ در حال شعار دادن برعلیه شاه خائن توسط عمال پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل گردید او اولین دانش آموز و اولین شهید خطه رفسنجان می باشد.

*********************

faramarz dadbhnنام: فرامرز

نام خانوادگی:دادبین

نام پدر: قاسم

سال تولد: ۱۳۳۰

تاریخ شهادت: ۲۵ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: مسجد امام کرمان

مزار شهید: کرمان

شهیدگرانقدر در سال ۱۳۳۰ در کرمان در خانواده ایی مذهبی بدنیاآمد.تحص لایتش راتادوره مهندسی مکانیک ادامه دادتا اینکه درتاریخ ۲۵ / ۹/ ۵۷ در تظاهرات رژیم ستم شاهی واقع در مسجد امام کرمان توسط عمال ستمگر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .

برادرشهید نقل می کند که روز ۲۴ آذرماه با فرامز از مسجد برمی گشتیم که در بین راه صحبت از انقاب و اتفاقات جاری بود که شهید دادبین گفت: شاه یک دندان لق است که لازم است هر چه زودتر در آورده شود.

*********************

mohamadrza mir afzaliنام: سید محمد رضا

نام خانوادگی: میر افضلی

نام پدر: سید جلال

سال تولد: ۱۳۳۳

تاریخ شهادت: ۱۸ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: رفسنجان

مزار شهید: رفسنجان

شهیددر سال ۱۳۳۳ درخانواده ای مذهبی پا به عرصه حیات گذاشت ازهمان اوایل جوانی علاقه زیادی به برنامه های مذهبی و سخنرانیها ی مذهبی و سیاسی نشان می دادودر مجالس سخنرانی که برضدرژیم پهلوی تش یکل می شد شرکت کرده شعارمرگ بر شاه را با صدای بلند تکرار م کیرد.

از خصوصیات اخلاقی که شهید اهمیت میداد نماز و دیگرمسئله حجاب بود تمام برخوردهایش برای اطرافیان درس عبرت بود. مبارزه وتنفرشهیدازرژیم پهلوی موجب شدکه درمحافل عمومی و محل کار و تظاهرات شناسایی شود وسرانجام در روزاول ماه ۵۷ توسط مزدوران شاه به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

در هیچکدام از نمازها یش نبود که با چشمان گریان سراز سجده بر ندارد وقتی علت را که می پرسیدند می گفت انسان باید همیشه در حال استغاثه باشد شاید که مرتکب گناه شده باشد.

*********************

masod stode niaنام: مسعود

نام خانوادگی: ستوده نیا

نام پدر: محمد علی

سال تولد: ۱۳۲۴

تاریخ شهادت: ۱۵ / ۳/ ۴۲

محل شهادت: شیراز

مزار شهید: شیراز

شهید مسعود ستوده نیاکرانی مبارز بسیجی دلاور ،روشنگر پر تاش و عاشق اسام در سال ۱۳۲۴ در شهرستان سیرجان به دنیا آمد در یک خانواده مذهبی متعهد پرورش یافت از کودکی با قرآن و مسجد واحکام دین آشنا شد تحصیات خود را تا ششم ابتدایی قدیم ادامه داد.

پدرمسعود روحانی بود وبرای نشر اسام و هدایت مردم تاش می کرد ومکتب شهادت و معرفی آن هدف نهائیش به شمار می رفت فرزند نیز در محیط مذهبی و تبلیغات اسامی بزرگ شده بودعشق و علاقه نسبت به مکتب ایمان و ایثار امام حسین (ع) در قلبش موج می زد.

سرانجام شور اشتیاق به شهادت اطاعت امرامام(ره) مبنی برحضور در صحنه های مختلف سعادت نصیبش کرد تا دریوم ا…پانزده خرداد ۴۲ که اوج خونریزی رژیم سفاک پهلوی و مقدمه پیروزی حق بر باطل بود بامشتهای گره کرده و باسینه استوار در میدان گل شیراز حضور یافت درحالی که ذکر خدا بر لب داشت هدف ساح مزدوران شاه قرارگرفت و شربت شهادت نوشیدبربال ماک نشست و به دیدار معبود شتافت.

*********************

مهدی نخعینام: محمدمهدی

نام خانوادگی:نخعی

نام پدر: ماشاا…

سال تولد: ۱۳۳۲

تاریخ شهادت: ۲۱ / ۱۱ / ۵۷

محل شهادت: رفسنجان

مزار شهید: رفسنجان

شهید در سال ۱۳۳۲ درخانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود از کودکی به مجالس روضه و عزاداری حضرت سیدالشهداء عشق می ورزید و درایام تحصیل دانش آموزی فعال و باهوش بود و ادب و اخاق او الگوی دوستانش بود.

او در اکثرتظاهرات که برعلیه رژیم سفاک پهلوی که در رفسنجان برگزار می شد شرکت و علاقه زیادی به امام خمینی داشت تا اینکه در مورخه ۲۱ / ۱۱ / ۵۷ دو سارق به بانک بازرگانی مراجعه وبا اسلحه کارمندان بانک راتهدید و بانک راسرقت می کنند.

محمد مهدی که درهمان حوالی مشغول گشت زنی بوده متوجه موضوع شده سارقین راتحت تعقیب قرار میدهد و کیی ازسارقین که مسلح بوده بطرف اوشل کی م کیند و نامبرده در اثر اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نائل می گردد.

*********************

ali nadafiianنام: علی

نام خانوادگی: ندافیان

نام پدر: محمد

سال تولد: ۱۳۳۷

تاریخ شهادت: ۱۸ / ۹/ ۵۷

محل شهادت: رفسنجان (جاده نوق – انار)

مزار شهید: رفسنجان

شهید علی ندافیان فرزند محمد در یازدهم آبانماه ۱۳۳۷ در روستای یوسف آباد ازتوابع رفسنجان متولد شد با اینکه ازنعمت سواد بی بهره ماند اما بسیار فعال وکنجکاو بود درک خوبی ازمسائل داشت و ازمشاهده رنج وفقر دیگران در رنج وعذاب بود ،خالصانه درتظاهرات ومراسم گردهمایی شرکت م کیرد و سرانجام درهیجدهم آذرماه ۱۳۵۷ درجاده انار بر اثر اصابت ماموران رژیم ستمشاهی به درجه رفیع شهادت نائل امد.

شهید معظم با اینکه از نعمت سواد بی بهره بود ولی درک عمیقی از وضعیت جامعه ای که در آن زندگی می کرد داشت و از اینکه اکثریت مردم در فقر و بیسوادی غوطه ور بودند رنج می برد ولی مسلمانی آگاه و معتقد بود و می فهمید که تنها راه نجات از وضعیت موجود انقاب و اطلاعات از رهبری است لهذا به دستورات حضرت امام )ره ( گوش فرا می داد و خالصانه تظاهرات و مراسمات شرکت می کرد. که سرانجام مزد و پاداش انتخاب آگاهانه اش را با رسیدن به فیض عظمای شهادت دریافت نمود.

*********************

untitledنام: غلامحسین

نام خانوادگی: مهدوی

نام پدر: علی

سال تولد: ۱۳۰۹

تاریخ شهادت: ۲۴ / ۹/ ۵۷

محل شهادت:کرمان مسجد امام

مزار شهید: گلزار شهدای کرمان

ششم اسفند ۱۳۰۹ در شهرستان کرمان چشم به جهان گشود.

پدرش علی و مادرش فاطمه نام داشت.سواد خواندن و نوشتن نداشت. در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و صاحب ۲ پسر و چهار دختر شد.خیاط بود. ۲۴ آذر ۱۳۵۷ در مسجد امام کرمان توسط عمال رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

مزار وی در گلزار شهدای شهر کرمان واقع است.

*********************

hasan asadiنام: حسن

نام خانوادگی: اسدی

نام پدر: غلامعباس

سال تولد: ۱۳۱۶

تاریخ شهادت: ۱۲ / ۱۰ / ۵۷

محل شهادت: مشهد

مزار شهید: نیشابور

*********************

hamid samporنام: حمید

نام خانوادگی: سام پور ماهانی

نام پدر: ماشاالله

سال تولد: ۱۳۴۱

تاریخ شهادت: ۲/ ۱۲ / ۵۷

محل شهادت: بندرعباس

مزار شهید: گلزار شهدای کرمان

*********************

خاطرات ماندگار

index

 بیعت کارکنان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۵۷ در مدرسه رفاه با امام خمینی (ه) یکی از زیباترین لحظه های زندگی سید حسین بود که کمر رژیم را شکست و به امریکایی ها ثابت نمود که بدنه ی ارتش مکتبی و اسلامی است.

(خاطره از خلبان شهید حسین حسینی)

*********************

index

 توی یک خانه ی به اصطلاح دانشجویی علیه رژ یم فعالیت می کردند. یکی کتاب بسته بندی می کرد. یکی اعلامیه های امام را می نوشت.

یکی…

هرکس مشغول کارخودش بود.

از یک نفرشان پرسیدم: اسم شما چیه؟

علی

از بعدی که پرسیدم،اوهم گفت:علی

هشت نفر بودند که اسم هفت نفرشان «علی» بود.

جمع شان که لو رفت «علی آقا« مسئولیت کارهمه ی « علی» ها را به عهده گرفت.

(علی ماهانی)

*********************

index

خودش را به مریضی زد تا در مراسم استقبال از فرح که برای افتتاح شرکت پسته به روستاآمده بود شرکت نکند . دلیلش را که پرسیدم ، گفت : اول اینکه من جلوی یک زن بی حجاب نمی رم. دوم هم اینکه فرح کسی است که به دستورش طلبه های ما رو توی زندان شکنجه می کنن. (شهید حاج مهدی کازرونی)

*********************

index

 یکشنبه  اول مهر بود و روز باز گشایی مدارس. شب قبل من و حسین در شبستان مسجد جامع نشسته بودیم و راجع به پیام امام صحبت می کردیم حسین به این فکر بود که کاری کند تا هر طور شده فردا مدرسه تعطیل شود. بالاخره نقشه ای طرح کرد و قرار شد همان شب وارد عمل شویم. یک اسپری قرمز رنگ و دو تا ماژیک آبی رنگ تهیه کردیم و حوالی ساعت ده مسجد جامع بطرف مدرسه شاهپور راه افتادیم توی راه در فکر تغییر نام مدسه بودیم. من پیشنهاد دادم که اسم دکتر شریعتی را روی مدرسه بگذاریم حسین هم قبول کرد. وقتی به مدرسه رسیدیم هیچ کس در محوطه نبود. خیابان بن بست بوده و خلوت حسین خطش از من بهتر بود. اسپری را برداشت و نام مدرسه را از شاهپور به دکتر شریعتی تغییر داد. او خیلی بزرگ روی سر مدرسه نوشته دبیرستان پسرانه دکتر شریعتی.

و به این ترتیب اولین تغییر نام مدارس در کرمان بدست  شهید محمد حسین یوسف الهی انجام شد.(خاطره از شهید محمد حسین یوسف الهی راوی مجید آنتیکی)



ارسال نظر


آخرین خبرها