کد خبر: 67522 | زمان مخابره: 10:09:24 - چهارشنبه 23 فروردین 1396 | بدون نظر | |

کاروانسرای شاه‌عباسی میراثی ماندگار در رفسنجان/ کاروانسرای کشکوئیه رفسنجان مرمت می‌شود

کاروانسرای شاه‌عباسی کشکوئیه که مربوط به دوران قاجاریه است به همت شهرداری کشکوئیه و میراث فرهنگی رفسنجان احیا می‌شود.

به گزارش نشانه نیوز، آثار باستانی میراثی ماندگار برای همه دوران است، این آثار از هر کشوری که باشد، دارای ارزش و مقامی والا بوده و کار دست انسان و اغلب با مشقت فراوان تولید شده‌اند، همچنین در تک‌تک این آثار ردپایی از فرهنگ ، رسم و رسوم آن ملت و تمدن دیرینه آنها به جا مانده است و اسلامی‌ بودن این آثار بدان معناست که در زمان ظهور اسلام، دنیا در اوج تمدن قرار داشته است.

 در شهر کشکوئیه رفسنجان چندین بنای تاریخی از جمله کاروانسرا، چاپارخانه، آب‌انبار، حمام قدیمی زندی و خانه‌های اربابی قدیمی با سبک سنتی وجود دارد که در حال تخریب هستند، ۱۰ اثر از بین این آثار فراوان در بخش کشکوئیه  به ثبت رسیده است که شاخص‌ترین آن کاروانسرای شاه‌عباسی است.

اما شهرداری کشکوئیه به این فکر افتاده که در زنده‌ کردن این بناهای تاریخی همت کند و میراث ماندگار و کهن این بخش را به جامعه بر گرداند تا هم شگفتی‌های آن مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گیرد و هم سبب توسعه و رونق شهر و در مجموع بخش کشکوئیه باشد.

کاروانسرای شاه‌عباسی یک سرمایه در بخش کشکوئیه است

علی کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان پیرامون  آثار تاریخی شهر کشکوئیه اظهار داشت: درمورد تاریخچه کشکوئیه آن چه کاملاً معتبر و قابل است، وجود کاروانسرای شاه‌عباسی در این محل است.

شهردار کشکوئیه ادامه داد: با آغاز حکومت صفویان و تأکید شاهان صفوی به‌ ویژه شاه‌عباس مبنی بر گسترش تجارت با اروپا راه‌های زیادی در این منطقه احیا و یا احداث شده‌اند و به دستور وی کاروانسراهای متعددی در بین راه‌ها ساخته شد که تعدادشان ۹۹۹ کاروانسرا بوده است.

وی ادامه داد: از جمله راه‌هایی که در منطقه کرمان احیا و ایجاد شده، می‌توان به دو راه کرمان – رفسنجان ـ شهربابک اشاره کرد و از جمله کاروانسراهایی که در کنار راه کرمان ـ رفسنجان ـ یزد ساخته شدند، کاروانسراهای رفسنجان، کبوترخان، بی‌بی‌حیات، کشکوئیه و انار است.

مسیر دسترسی به کاروانسرا آزاد می‌شود

کارگر تصریح کرد: کاروانسرای کشکوئیه از جمله کاروانسراهای بین‌راهی عصر قاجاریه به شمار می‌رود که برای استفاده کاروانیان بوده است، محوطه‌های خارجی و داخلی این بنا دارای ایوان‌ها، اطاق‌ها و فضاهای سرباز و پوشیده است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان کاروانسرای کشکوئیه به شماره ثبتی ۱۳۵۷۵ و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارگر خاطرنشان کرد: عدم رسیدگی  به این عمارات نکته قابل توجهی است و از آن جایی که این کاروانسرا در میان باغ‌های پسته قرار گرفته است و به واسطه  فاصله ۵۰۰ متری از شهر و نداشتن راه مستقیم، نتوانسته سرمایه‌گذاری را به خود جلب کند

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش شهرداری و شورای  شهر و همکاری و همیاری مردم کشکوئیه و ادارات زیربط برای آزادسازی راه این کاروانسرا اقدامت لازم انجام شود و راه دسترسی به کاروانسرا آماده شود و کاروانسرای کشکوئیه یک سرمایه برای این بخش است.

اما به گفته ملانوری فرماندار رفسنجان باتوجه به انقلابی که در زمینه آسفالت و زیرسازی راه‌ها در شهر کشکوئیه طی چند ماه اخیر رخ داده است، آزادسازی راه کاروانسرای شاه‌‌عباسی هم دور از انتظار نیست و این همت شهردار و شورای شهر قابل تحسین است.

حسن حسینی نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در رفسنجان نیز به خبرنگار فارس گفت: کاروانسرای شاه‌عباسی مربوط به دوره قاجاریه است و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد.

آغاز مرمت کاروانسرای کشکوئیه از ابتدای امسال

وی ادامه داد: این کاروانسرا در حاشیه شهر کشکوئیه قرار گرفته است و از ابتدای امسال مرمت آن از محل اعتبارات دولتی آغاز می‌شود.

حسینی با اشاره به همکاری شهرداری برای احیای این بنای زیبا و شگفت‌انگیز خاطرنشان کرد: شهرداری قرار شد، مسیر دسترسی به این بنا را آزاد کند و در محوطه‌سازی اطراف نیز همکاری داشته باشد که جای تقدیر دارد.

بازدید گردشگران از کاروانسرای کشکوئیه در ایام نوروز

وی تصریح کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی در ایام نوروز پذیرای تعداد زیادی از علاقه‌مندان به بناهای تاریخی بود و باتوجه به اینکه تبلیغات چندانی هم برای این بنا نشده بود، روزانه بازدیدکننده زیادی داشت.

حسینی عنوان کرد: تنها برای مرمت این اثر تاریخی ۲ میلیارد ریال تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است و سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم برای مرمت این بنا ورود کرده و در حال رایزنی هستیم.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد



ارسال نظر


آخرین خبرها