کد خبر: 67530 | زمان مخابره: 10:18:48 - چهارشنبه 23 فروردین 1396 | بدون نظر | |

اعتکاف هجرت از خانه خود به خانه خداست

استاد حوزه علمیه قم گفت: اعتکاف هجرت از خانه خود به خانه خداست.

به گزارش نشانه نیوز، آیین معنوی اعتکاف نخستین شب خود را پشت سر گذاشت و معتکفان با کوله‌باری از معنویت نخستین افطار خود را انجام دادند و پس از اندکی استراحت در ادامه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در کنار عبادات خود در خانه خدا پای سخنرانی سخنرانان بومی و مهمان شهرستان نشستند و از مطالب ارزنده آنها بهره‌مند شدند.

ناهید ربیعی امشب در جمع معتکفان با بیان اینکه در این سه روز اعتکاف انسان بهتر است، نهایت استفاده از زمان و مکان را ببرد و خود را بشناسد، اظهار داشت: انسان باید از زندگی دنیوی شناخت داشته باشد و نیز شناخت از خدا داشته باشد تا مسیر را درست پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه بیان داشت: استغفار و توبه یکی ازراه‌های این شناخت است و این توبه نادم و پشیمان شدن است و  لازمه استغفار معرفت و شناخت اعمال و به خود فرصت‌ دادن است.

ربیعی تصریح کرد: اعتکاف هجرت از خود به خدا و کوچ از خود به خدا است و اگر می‌خواهید بال پرواز از خانه خود به خانه خدا داشته باشید، باید رغبت‌ها و هواهای نفسانی را به مدت کوتاه سه روز کنار بگذارید.

وی ادامه داد: اصل اعتکاف به مسجد آمدن و روزه گرفتن نیست، بلکه در این ایام انسان می‌تواند، معیشت، خودشناسی و خداشناسی را برای خود رقم زند و در مجموع توشه آخرتی برای خود فراهم آورد.

این استاد حوزه با بیان اینکه مهمترین گمشده هرانسانی خودش است، ابراز داشت: در پس حیات دنیا حیات عقبی وجود دارد، اما ما به‌ دلیل روزمرگی  خودمان را گم کرده‌ایم.

وی گفت: در ماه رجب از خداوند صبر شاکرانه بخواهیم به این معنی که خدا صبری به ما عطا کند که  بدانیم در پس همه داده‌ها و نداده‌ها خالقی وجود دارد که از من به من نزدیک‌تر است و این صبر شاکرانه به ارتقای انسان کمک می‌کند.

ربیعی با اشاره به حدیثی از  امام‌ علی (ع) که فرمودند « اگر خداوند تفاوت‌ها را نمی‌آفرید، سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شد، پس عالم دنیا محل امتحان و آزمایش است، خاطرنشان کرد: همان‌ طور که در انجام هر حسنه‌ای و کار خوب سیئات و گناهان پاک می‌شوند در انجام هر گناه و سیئه حسنات نیز از بین می‌روند.



ارسال نظر


آخرین خبرها