کد خبر: 67583 | زمان مخابره: 10:29:58 - شنبه 26 فروردین 1396 | بدون نظر | |

طرح جامع مقابله با هجوم ریزگردها در کرمان اجرا می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق این استان از امروز (شنبه) بعد از ۱۳ سال با ۵۲۹ میلیارد تومان اعتبار طی مدت پنج سال اجرا می شود.

به گزارش نشانه نیوز، محمدمهدی رجبی زاده با بیان اینکه شرق استان کرمان شامل شهرستان های فهرج، ریگان، نرماشیر و بم است افزود: بیشااز یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از مجموع ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار هکتار مساحت شرق استان بیابان بوده و در مجموع ۶۳ درصد این شهرستان ها بیابانی است.
وی بیان کرد: ۹۷۰ هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تحت فرسایش بادی قرار دارند و ۲۵۳ هزار هکتار از این مقدار کانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود که تاسیسات شهری، روستایی، راهها و سایر زیرساخت ها را تهدید می کند.
وی به وجود ۴۳۰ هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان اشاره و عنوان کرد: ۶۰ درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان قرار دارند.
وی یادآور شد: کار تثبیت شن های روان در شرق استان کرمان از سال ۱۳۶۰ آغاز شد و تاکنون در ۲۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مالچ پاشی، ۴۷ هزار هکتار نهال کاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
رجبی زاده تصریح کرد: ۱۳۱ هزار و ۹۰۰ هکتار عملیات های مختلف در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان کرمان انجام خواهد شد که پنج هزار هکتار آن به مالچ پاشی اختصاص دارد و بیشتر آن در شهرستان های ریگان و فهرج اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه آخرین مالچ پاشی انجام شده در شرق استان کرمان در سال ۸۴ انجام شده است خاطرنشان کرد: ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه سال جاری برای خرید مالچ در کل کشور اختصاص یافته که در جلسه ۲۵ بهمن سال ۹۵ با حضور استاندار کرمان و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در تهران مقرر شد از ظرفیت قانونی موجود کشور برای مالچ پاشی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: ۲ هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی شرق استان کرمان در سال جاری تحت عملیات مالچ پاشی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: ۹۰ هزار لیتر مالچ نفتی از پالایشگاه آبادان خریداری شده و عملیات مالچ پاشی در شرق استان کرمان از منطقه شوق آباد در حوالی ریگان آغاز می شود.
رجبی عنوان کرد: ۱۵۰ میلیون تومان برای ادامه مالچ پاشی در ۲ هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان هزینه خواهد شد و بین تپه های مالچ پاشی شده سایر اقدامات لازم همچون نهال کاری انجام خواهد شد.
رجبی زاده گفت: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و ریزگردها در صورت تحقق اعتبار مورد نیاز در شرق استان کرمان با نهال کاری ۱۵ هزار هکتار، بادشکن بیولوژیک یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر، اجرای تله رسوب گیر در ۹۰۰ کیلومتر و ۴۰ هزار هکتار و طرح های آبخیزداری اجرا می شود.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح در پنج سال آینده شهرستان های شرقی استان کرمان از نظر هجوم شن های روان و توفان امنیت نسبی پیدا خواهد کرد اما به دلیل همجواری برخی نقاط این استان با کویر، تاثیرپذیری از کویر همچنان وجود خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: طرح جامع عملیاتی برای مقابله با بیابان زایی در سایر شهرستان های استان بر اساس تاکید استاندار کرمان در دست تدوین است و طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و پس از آن به سمت عملیاتی کردن آن حرکت خواهیم کرد.
طرح مالچ پاشی در شرق استان کرمان پس از ۱۳ سال امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، مدیرکل دفتر امور بیابان این سازمان و استاندار کرمان در شهرستان های شرقی کرمان آغاز می شود.
خشکسالی های چند سال اخیر در کرمان بویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها