کد خبر: 67592 | زمان مخابره: 11:05:25 - دوشنبه 28 فروردین 1396 | بدون نظر | |

برگزاری مسابقات بین‌المللی اوقاف اوج برنامه‌های قرآنی کشوراست

رئیس سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن اوج تمام فعالیت‌های قرآنی ایران است، گفت: برگزاری مسابقات بین المللی نماد تمام فعالیت های عظیم قرآنی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان است .

به گزارش نشانه نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آستانه آغاز سی وچهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن باحضور دربرنامه گفت وگوی شبکه قرآن ومعارف سیما با اشاره به اینکه این سازمان اجرای سه مأموریت مهم مسابقات قرآن، وقف و مدیریت بقاع متبرکه را برعهده دارد، گفت: هر سه این مقولات از احکام الهی است، قرآن کتاب الهی و بقاع متبرکه و امامزادگان یادگار ائمه(ع) هستند و وقف نیز یکی از احکام الهی است که از صدر اسلام بوده است. بنابراین لازم است که در شأن این سه موضوع مهم به وظایف خودمان عمل کنیم.

   حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف در بحث قرآنی تنها به مسابقات نمی‌پردازد، به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در سال ۹۰ اشاره کرد و افزود: در محضر رهبر معظم انقلاب تعهد کردیم در مدت چهار سال یک میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم که این کار محقق شد و ادامه دارد در چهارساله دوم نیز سهمیه‌ای برای کل کشور مشخص شده است که پرداختن به آن جزء اولویت‌ها هست.

    وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان اوقاف وظیفه برگزاری مسابقات را دارد، گفت: فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور بین دستگاه‌ها تقسیم شده است که آموزش عمومی قرآن برعهده وزارت آموزش و پرورش، بخش پژوهش برعهده وزارت علوم و مؤسسات فعال در این بخش و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز برعهده سازمان اوقاف گذاشته شده است. به همین دلیل برگزاری مسابقات یکی از اولویت‌های کاری سازمان است و به آن می‌پردازیم.

   حجت الاسلام محمدی همچنین در مورد دلایل برگزاری مسابقات در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بیان کرد: موضوع اول این است که دنیا مسابقه است خداوند بارها در قرآن از لفظ مسابقه استفاده کرده است. اگر مسابقه و مقایسه نباشد این زیباترین عمل شناخته نمی‌شود. موضوع دیگر این است که برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن لازم است به این موضوع پرداخته شود، بحث قرائت و حفظ یک علم و تخصص است و در کشور و در دنیا رایج است که در رشته‌های تخصصی مسابقه برگزار شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن اوج تمام فعالیت‌های قرآنی ایران است

   رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در ادامه این بخش از صحبت های خود فرهنگ سازی در عموم جامعه را یکی دیگر از کارکردهای مسابقات عنوان و اظهار کرد: از طریق مسابقات است که توده مردم با فرهنگ قرآن آشنا شده و این سبب می شود عموم مردم در زمان برگزاری مسابقات چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در محضر قرآن حضور داشته باشند. به این دلیل لازم است مسابقات قرآن داشته باشیم تا به دنیا ثابت کنیم همانطور که توجه به عترت و پیامبر(ص) و ائمه(ع) داریم به قرآن نیز به همین میزان داریم. با برگزاری مسابقات به دنیا ثابت می کنیم انقلاب و نظام برخواسته از قرآن است.

     رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که آیا اقبال عمومی مردم به قرآن جزء دستاورد مسابقات بوده است یا خیر، گفت: خوشبختانه استقبال عمومی از فعالیت های قرآنی خوب است. در مسابقات نیز به همین ترتیب است، با اینکه شرایط فراهم نیست که همه مردم در سالن مسابقات حضور یابند، اما عموماً در سطح کشور از طریق رسانه ارتباطی با مسابقات کشوری و بین المللی برقرار می کنند.

 محمدی با تأکید بر اینکه انتظارها در این زمینه بیشتر است، افزود: برآورده شدن این انتظار بستگی به هنر مدیران مسابقات و اطلاع رسانی آن دارد. سال گذشته ارزیابی و نظرسنجی توسط دستگاه های دیگر در مورد مسابقات صورت گرفت که درصد مشارکت کننده های اول بار در مسابقات قرآن رقم قابل توجهی بود.

   وی همچنین در مورد حضور مسئولان و مدیران نظام در متن فعالیت های قرآنی اظهار کرد: در این زمینه ضمن تقدیر از مسئولان و مدیران نظام برای حضور در مسابقات و فعالیت های قرآنی، باید گفته شود که آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است در بین مدیران و مسئولان کمتر دیده می شود.

   رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش از صحبت های خود با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات جامعه قرآنی از کاندیداهای ریاست جمهوری این است که منتخب مردم برای قرآن و فعالیت های قرآنی چه برنامه هایی دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کمتر دیده شده است که یک کاندیدای ریاست جمهوری یا رؤسای جمهوری به صورت اختصاصی به فعالیت های فرهنگی بپردازند و آنها را جزء برنامه های اصلی خود مطرح کنند.

   وی در ادامه به دیدار اخیر جمعی از مدیران نظام با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار معظم له فرمودند که فرهنگ عمومی باید با آموزه های قرآنی منطبق باشد. لذا این یکی از موضوعات مهم و جدی است و امیدواریم دولت مردان برنامه های قرآنی را یکی از برنامه های اصلی خود قرار دهند.

    رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان کرد: این نکته را نیز باید یادآور شد که دولتمردان مشغله ای بیشتر از مقام معظم رهبری ندارند، ایشان در طول سال دو برنامه قابل توجه و طولانی با قرآنیان دارند، این موضوع یک الگو است تا سایر مسئولان نیز این چنین توجه داشته باشند.

    حجت الاسلام محمدی در ادامه صحبت های ، در مورد تعامل سازمان اوقاف با دیگر دستگاه ها در برگزاری مسابقات، گفت: یکی از موضوعاتی که تلاش شده است تا تبیین شود این است که مسابقات یک برنامه مهم قرآنی نظام اسلامی است و نه سازمان اوقاف، اوقاف تنها مجری کار است، به همین میزان دستگاه ها باید برای تعامل در مسابقات توجه داشته باشند و به همین جهت اعلام شد هر دستگاهی می تواند در این مسابقات مشارکت کند. در همین راستا امسال نماد اوقاف را از مسابقات کنار گذاشته ایم و امسال نشان خاصی را توسط هنرمندان تعریف کرده ایم. بحث اصلی در اینجا مطرح کردن پرچم قرآن و نه چیزهای دیگر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت های خود به دستاوردهای ۳۳ دوره برگزاری مسابقات اشاره و بیان کرد: اعتراف داوران و متسابقان نسبت به موفقیت نظام جمهوری اسلامی در برگزاری مسابقات مهم ترین دلیل بر این مساباقت است که یکی از برترین مسابقات قرآن در دنیاست و حتی نسبت به برخی کشورها که سابقه بیشتر دارند نقاط قوت بیشتری دارد، خود اساتید و داوران به این مطلب اذعان دارند.

    وی افزود: قرار گرفتن قاریان و حافظان ایرانی در ردیف برترین قاریان و حافظان دنیا از دیگر دستاوردهای مسابقات در ۳۳ دوره برگزاری آن است. علاقه حفاظ و قراء دیگر کشورهای دنیا برای حضور در مسابقات ایران از دیگر دستاوردها هست، این علاقه به حدی هست که در برخی کشورها که سفارتخانه ایران وجود ندارد، شرکت کنندگان از طرق گوناگون به مسابقات دعوت می شوند و این نشان از موفقیت مسابقات است. اگر جایی دولت ها مانع حضور شوند شرکت کنندگان به صورت خودجوش و شخصی برای حضور در مسابقات ابراز تمایل می کنند.

   وی در ادامه با اشاره به اینکه در سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران بیش از ۸۰ کشور در رشته های مختلف اعلام آمادگی کرده اند، گفت: از جمله ویژگی های این دوره این است که شاهد برگزاری مسابقات در پنج بخش هستیم. این یک جشنواره قرآنی و نشان دهنده قدرت نظام اسلامی در مدیریت این برنامه قرآنی و معرفی کردن سرمایه ها در تمامی این زمینه ها است.

   نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در مورد برگزاری مسابقات در مصلی و میزان رضایت از آن، گفت: سال گذشته در این مورد نظرسنجی صورت گرفت، یکی از مولفه های خوبی که مردم ابراز رضایت کرده بودند این بود که مسابقات در مصلی برگزار می شود. برگزاری مسابقات در مصلی باعث شده بود تا حضور مردم نسبت به سال های گذشته نیز بیشتر شده بود.

   حجت الاسلام محمدی در ادامه در مورد تعامل سازمان اوقاف با دیگر کشورها در برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: ما تلاش داریم تا از تجربیات سایر کشورها استفاده در موضوعات مختلف استفاده کنیم، همچنین افرادی که به عنوان نماینده ایران به کشورهای دیگر می روند نیز تجربیات و مشاهدات خود را به ما منتقل می کنند. در کل اطلاعات لازم در مورد مسابقات بین المللی کشورهای مختلف را داریم و اقدامات خوب آنها را اجرا می کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها