کد خبر: 67795 | زمان مخابره: 13:19:26 - چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 | بدون نظر | |

معاون جهاد دانشگاهی کشور:دانش، پژوهش و دانایی محورهای توسعه پایدار هستند

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور گفت: : اگر می خواهیم به یک توسعه پایدار و همه جانبه دست یابیم، باید دانش، پژوهش و دانایی را محور این توسعه قرار بدهیم.

به گزارش نشانه نیوز، دکتر”پورعابد” صبح امروز ۶ اردیبهشت ماه در هفتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته دانش و پژوهش را به عنوان یکی از راه حل ها و راهکارها برای توسعه انتخاب کرده اند و در همه برنامه های درازمدت اجرا شده این کشورها، استفاده از دانایی و منابع انسانی فرهیخته به عنوان موتور محرکه توسعه آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: اگر می خواهیم به یک توسعه پایدار و همه جانبه دست یابیم، باید دانش، پژوهش و دانایی را محور این توسعه قرار بدهیم.

پورعابد تصریح کرد: سرعت تولید علم در دنیا به گونه ایست که دانشمندان از ارائه نظریه برای پیشرفت های جدید عقب مانده اند و با این تغییر شاتابان علم اگر فقط در پژوهش بمانیم، ممکن است در تله شکست گرفتار شویم.

وی بیان کرد: رمز موفقیت نهادهای پژوهشی ما، بهره برداری، کاربردی کردن و تجاری سازی کردن آنها و دیدن نقش آنها در ارتقاء زندگی جامعه است.

معاون جهاد دانشگاهی کشور گفت: در بحث کمّی در پژوهش و فناوری در سال های اخیر توفیقات زیادی در کشور داشته ایم و در رشد علمی در منطقه رتبه برتر را به دست آورده ایم. اما سئوال این است که این نتایج و پژوهش ها در زندگی مردم و حل هوشمندانه مسائل آنها چه تاثیری داشته است؟

وی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان بزرگ ترین نهادی که در تحقیقات کاربردی و توسعه ای فعالیت می کند با ۱۳۶ گروه پژوهشی و ۱۱۷ مرکز خدمات تخصصی سعی کرده در سراسر کشور برای برخی از چالش ها راه حل های فناورانه ای طراحی کند و در هر استان براساس توانمندی ها و چالش آن استان، فرآیندهایی تعریف شود.

پورعابد تصریح کرد: بحث زلزله یکی از چالش های مهم کشور به ویژه در استان کرمان است و این بحث محور فعالیت های پژوهشی و تحقیقات جهاد استان است و روز به روز در این موضوع عمیق تر شده و فعالیت های پیرامونی را شناسایی کرده و وقت می گذارد.

وی بیان کرد: در پژوهش و فناوری در کشور مشکلات زیادی داریم و سیاست گذاری های کلان کشور در تدوین الگو و نقشه فناوری و نوآورانه جهت گیری همسو ندارد و گاهی در تقابل با هم هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: برای عملیاتی کردن سندهای تدوین شده کاری صورت نگرفته و در واقعیت آنچنان که باید به حوزه فناوری و پژوهش توجه نمی شود و سهم پژوهش در جی دی پی کشور ما بسیار پایین است.

وی افزود: اگر می خواهیم راه حل های علمی و مبتنی بر دانایی پیدا کنیم، باید به پژوهش بیشتر توجه کنیم و یکی از مطالبات دانشگاهیان و پژوهشگران از کاندیداهای ریاست جمهوری این باشد که نگاهشان به راه های حل های مبتنی بر دانش چگونه است؟

پورعابد گفت: جهاد دانشگاهی در اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور ماموریت هایی از جمله در انتقال تکنولوژی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم برگزاری کنفرانس زلزله و سازه که با هدف انتقال تجربیات و یافته های علمی به ویژه به دانشجویان برای انتخاب کارهای آینده برگزار می شود، به عنوان راهکاری بین پژوهش و حل مسائل جامعه موفق باشد.



ارسال نظر


آخرین خبرها