کد خبر: 68908 | زمان مخابره: 9:30:26 - دوشنبه 29 خرداد 1396 | بدون نظر | |

سکوت عجیب کرمانی‌ها؛ شایعه‌ای که اقتصاد بم را لرزاند/اقتصاد تک محصولی اسیر دروغ‌پردازی

 شایعه شیوع یک بیماری که از طریق خفاش ها به خرمای بم منتقل می شود در ماه رمضان و اوج فصل خرید و فروش خرما بازار داخلی نخلداران شرق استان کرمان را مختل کرد.

به گزارش نشانه نیوز، در استان کرمان طی سال های اخیر حمایت از تولید و ایجاد زیر ساخت های توسعه اقتصادی شعار اصلی مسئولان بوده است، در این میان رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند که می توانند آگاهی در خصوص تولید را افزایش و تقاضا را تحت تاثیر قرار دهند. که البته هیچ گاه به صورت جدی به این پتانسیل نگاه نشده اما در مقابل شایعه سازان از هرگونه امکان اطلاع رسانی به خصوص در فضای مجازی استفاده می کنند.

طی روزهای اخیر بار دیگر شایعه ای در کانالهای بی ضابطه و بی حساب و کتاب تلگرام و برخی از سایت ها در خصوص آلودگی خرمای بم منتشر شد.

اما در حالیکه برخی از مسئولان وزارتخانه ها در خصوص تکذیب این خبر عکس العمل نشان دادند در کمال تعجب هیچ دفاعی از کشاورزان از داخل استان انجام نشد و اکثر مسئولان سکوت را ترجیح دادند و در این میان این کشاورزان بمی بودند که خرما یشان نسبت به سال های قبل کمتر فروش رفت.

در این پیام اینگونه امده بود که به دلیل انتقال نوعی بیماری به خرمای بم از طریق خفاشها نوعی بیماری شیوع پیدا کرده که در ۴۸ ساعت مصرف کننده را از پای در می آورد شایعه به صورت گسترده با این پیام منتشر شد. 

این دروغ پردازی ها در حالی انجام شد که اصولا مهمترین فصل فروش خرمای کشور، در ماه رمضان است و قبل از آن اکثرا خرمای برداشت شده در سردخانه ها برای فرا رسیدن ماه رمضان باقی می ماند

دروغ مضحکی که مایه خنده مردم بم و استان کرمان شد چون اصولا خرمای بم به ارگانیک بودن و کیفیت بسیار بالا شهره است و آفتی به نام خفاش در نخلستانها دیده نشده است و اصلا چنین بیماری در بم وجود ندارد.

این دروغ پردازی ها در حالی انجام شد که اصولا مهمترین بازار خرمای کشور، در ماه رمضان است و قبل از آن اکثرا خرمای برداشت شده در سردخانه ها برای فرا رسیدن ماه رمضان باقی می ماند و در نهایت یا وارد بازار داخلی می شود و یا به کشورهای مسلمان صادر می شود.

پخش این شایعه در چنین ماهی مسلما موجب تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خرمای بم شد، این در حالی است که مردم زلزله زده شهر بم در گرمای طاقت فرسای این شهر و با زحمت بسیار در طول سال با کیفیت ترین خرمای کشور را تولید می کنند.

باید به این نکته توجه شود که اقتصاد خانوار حدود یک میلیون نفر از مردم استان کرمان وابسته به نخلستانها و تولید خرما و صنایع وابسته است و هر گونه شایعه سازی و ضربه به بدنه اقتصاد تک محصولی منطقه می تواند درآمد خانوارهایی که تنها منبع درآمدشان خرما است را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

درخواست مردم بم برای شناسایی و برخورد با حاشیه سازان

برخورد فوری و جدی با شایعه پراکنان می تواند زمینه را برای جلوگیری از پیش آمدهای آتی فراهم کند و این خواست جدی مردم بم از دستگاههای مربوطه است.

در حالی گفته می شود که خفاش های نخلستانها به نوعی بیماری دچار هستند که اصولا خفاش در نخلستانهای این شهر زندگی نمی کند و تولید محصول نیز با نظارت بسیار دقیق صورت می گیرد زیرا بم علاوه بر تامین نیازهای داخلی خرمای مورد نیاز ۲۲ کشور مختلف را نیز فراهم می کند و محصول تولیدی از زیر ذره بین سازمان های بهداشتی کشورهای اروپایی رد می شود.

بم علاوه بر تامین نیازهای داخلی، خرمای مورد نیاز ۲۲ کشور مختلف را نیز فراهم می کند و محصول تولیدی از زیر ذره بین سازمان های بهداشتی کشورهای اروپایی رد می شود

کشاورزان بمی درخواست جدی دارند که با عاملان تجارت کثیفی که در روزهای اخیر شکل گرفت و به اعتبار و برند خرمای بم ضربه زد برخورد شود.

فرماندار بم نیز در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر سلامت خرمای این شهر در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان نخستین سطح زیر کشت خرما در کشور را دارد و خرمای بم به خصوص گونه مضافتی با کیفیت ترین خرمای تولیدی در کشور محسوب می شود که مشتری های ثابتی در ۲۲ کشور مختلف دارد.

رضا اشک به ارزآوری میلیونی خرمای بم اشاره کرد و این محصول را مهمترین محصول صادراتی استان بعد از پسته دانست.

وی گفت: در شرق استان کرمان بیش از ۴۰۰ هزار نفر در زمینه تولید خرما فعال هستند و این رقم در مجموع استان کرمان که یک سوم خرمای کشور را تولید می کند بسیار بیشتر است.

وی به اقتصاد تک محصولی مردم اشاره کرد و افزود: محل درآمدزایی بسیاری از خانواده های محروم منطقه همین درخت های خرما و نخلستان ها هستند و بخش زیادی از نخلستان ها نیز در شهر بم قرار دارند.

اشک بر لزوم حمایت از کشاورزان شرق استان کرمان تاکید و گفت: نزدیک به ۴۱ هزار تن خرما سالانه در بم تولید می شود که بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی و خارجی را تامین می کند و از سلامت کامل و تائید شده برخوردار است.

وی به صادرات رو به افزایش محصول به برخی از کشورها به خصوص چین اشاره کرد و افزود: اعتبار خرمای بم به کیفیت، طعم و سلامت محصول است و از هر لحاظ با نظارت کامل دستگاههای مختلف در شرایط مطلوب کیفیت محصول قرار داریم.

مباحث غیرکارشناسانه به اقتصاد مردم شرق کرمان ضربه می زند

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر از شایعه پراکنی های اخیر ابراز تاسف کرد و طرح مباحث غیر کارشناسی و سودجویانه اخیر را ضربه به اقتصاد خانوار مردم محروم و کشاورزان زحمت کش شرق استان کرمان دانست.

حبیب الله نیکزادی افزود: در ابتدای ماه مبارک رمضان صحبت هایی از افزایش قیمت محصول مطرح شد که کذب محض بود و این شایعات در راستای ضربه به بازار خرمای بم بود.

این خبر هیچ مبنای علمی ندارد و از سوی افرادی ساخته و پرداخته شده است که در شرایط عادی توان رقابت با کیفیت خرمای بم را ندارند و به ناچار دنبال این گونه حرکات ناشایست می روند

وی گفت: بعد از این شایعه پراکنی نوبت به شایعه آلوده بودن خرمای بم رسید، آلودگی خرمای بم کذب محض است این شایعه در سالهای اخیر همزمان با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای بازار در کشور راه می افتاد و کاملا بی پایه و اساس است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس ادامه داد: عدم مدیریت صحیح فضای مجازی موجب سوء استفاده عده ای می شود که هدفی جز ضربه زدن به کشاورزان بم و درنهایت سودجویی ندارند.

نیکزادی گفت: این خبر هیچ مبنای علمی ندارد و از سوی افرادی ساخته و پرداخته شده است که در شرایط عادی توان رقابت با کیفیت خرمای بم را ندارند و به ناچار دنبال این گونه حرکات ناشایست می روند.

وی به روزه داران و مصرف کنندگان خرما این اطمینان را داد که محصول خرمای بم با هیچ گونه مشکلی مواجه نیست و تمام این اقدامات توسط افرادی انجام می شود که هدفی جز سود جویی از جیب روزه دارن را ندارند.

وی از پیگیری های جدی در راستای برخورد با مسببان این شایعه خبر داد و گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت از طریق معاونت این وزارتخانه اقدام به تکذیب این شایعه کرد.

خرمای بم از با کیفیت ترین محصولات کشور می باشد که کاملا ارگانیک و طعم ویژه است که به رطب مضافتی بم شهرت یافته است.



ارسال نظر


آخرین خبرها