کد خبر: 68998 | زمان مخابره: 11:20:06 - چهارشنبه 31 خرداد 1396 | بدون نظر | |

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شد

شبکه العربیه عربستان از برکناری «محمد بن نایف» و انتصاب پسر پادشاه سعودی به عنوان ولیعهد جدید این کشور خبر داد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شدبه گزارش نشانه نیوز؛ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری از برکناری «محمد بن نایف»، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی، از مقام خود و انتخاب محمد بن سلمان (وزیر دفاع این کشور) به عنوانولیعهد جدید عربستان خبر داد.

محمد بن سلمان -پسر ملک سلمان- پیش از این جانشین ولیعهد عربستان بود.

سی و یک نفر از اصل ۳۴ عضو شورای بیعت عربستان به محمد سلمان به عنوان ولیعهد عربستان رأی دادند.

وی با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع عربستان، به عنوان معاون نخست وزیر و ولیعهد این کشور منصوب کرد.

بیعت با محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه سعودی، پس از نماز «تراویح» در مکه مکرمه صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد پادشاه عربستان درخواست کرد امشب در مکه، با ولیعهد جدید، بیعت عمومی صورت گیرد.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف را به عنوان وزیر کشور عربستان تعیین کرد.

با حکم سلمان بن عبد العزیز، شاهزاده «بندر بن فیصل بن بندر بن عبد العزیز» به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی عربستان منصوب شد.

پادشاه عربستان «احمد بن محمد سالم» را نیز به عنوان معاون وزیر کشور منصوب کرد.

متن حکم پادشاه عربستان سعودی درباره تغییراتی که در این کشور ایجاد شد آمده به شرح زیر است:

«ما سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، بر اساس توجیهاتی که به اطلاع اعضای کمیته بیعت رسید و با تأیید اکثریت عظیمی از اعضای شورای بیعت (۳۱ نفر از ۳۴ نفر)، و در راستای عمل به تعالیم شریعت اسلام که ضرورت اعتصام به حبل‌الله و همکاری در مسیر هدایت او را اقتضا می‌کند، در راستای تمایل به رعایت مسائل قانونی و ساختاری برای تحقق وحدت و همبستگی ملی و مشارکت در خیر، بر اساس اصول شریعت که نظام حاکم بر عربستان سعودی بر آن استوار است، برای حفظ کشور و آینده آن و تضمین ادامه حرکت آن -با یاری خداوند- بر اساس اصولی که برای خدمت به دین و کشور و مردم بنا شده است، بر اساس آنچه به خیر و صلاح ملت وفادار است… و بعد از یادآوری حکم پادشاهی شماره (الف/۱۶۰) به تاریخ ۱۰/ ۶/ ۱۴۳۶ هجری که مورد حمایت اکثریت بالایی از اعضای شورای بیعت برای انتخاب شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان جانشین ولیعهد قرار گرفت… و بر اساس آنچه منافع عمومی اقتضا می کند دستور می‌دهیم:
اول: شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود از ولیعهدی و از سمت معاون رئیس شورای وزیران و از سمت وزیر کشور برکنار شود.

دوم: شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران انتخاب می شود و سمت خود را به عنوان وزیر دفاع و دیگر سمت‌هایی که به وی واگذار شده است، حفظ می‌کند.

سوم: این فرمان ما برای اطلاع و اجرا به طرف‌های مربوطه ابلاغ می شود».

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود

 

از سوی دیگر، دولت سعودی اعلام کرد تعطیلات عید فطر به یک هفته افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است پادشاه عربستان سعودی چند روز پیش با ایجاد تغییراتی در نظام حکومتی این کشور، عملا نقش محمد بن نایف را کمرنگ‌تر و جایگاه محمد بن سلمان را تقویت کرد.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در حالی فرزند خود را به عنوان ولیعهد و جانشین خود معرفی کرده است که طبق سنت خاندان سعودی، منصب پادشاهی عربستان تا پیش از فوت تمامی فرزندان پسر بنیانگذار پادشاهی سعودی، از برادر بزرگتر به برادر کوچکتر به ارث می‌رسد.



ارسال نظر


آخرین خبرها