کد خبر: 69037 | زمان مخابره: 10:13:15 - شنبه 3 تیر 1396 | بدون نظر | |

اجرای طرح یک شنبه های بدون پلاستیک

زندگی مدرن و امروزی علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد؛ گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب او می‌کند. کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز از این جمله‌اند.

به گزارش نشانه نیوز، زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین کیسه‌های پارچه ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند. براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از ۳میلیون تن پلاستیک تولید می شود.

بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند. کیسه های پلاستیکی در صورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند.

کیسه های بلعیده شده حتی پس از مرگ جانوران و تجزیه آنها نیز سالم باقی می مانند، بنابراین دوباره پراکنده شده و از بین بردن حیاتی دیگر را ادامه می دهند. پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست هستند.

در سالهای اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء استفاده از کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی شنیده ایم؛ یعنی گذشته از بحث آسیب رسانی به محیط زیست، استفاده از این ظروف برای سلامت انسان مضر است

کشورهای پیشرفته چند سالی است که استفاده از کیسه و ظروف یک بار مصرف گیاهی را جایگزین انواع پلاستیکی آن کرده اند. در کشور های صاحب فناوری تولید پلیمر های گیاهی، از نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم برای این منظور استفاده می شود. علاوه بر حفظ محیط زیست، حفظ سلامت انسان ها هنگام استفاده از این ظروف اهمیت ویژه ای دارد و از آنجایی که این پلیمر ها منشأ گیاهی و طبیعی دارند، هیچ ماده سمی و مضری از آنها آزاد نمی شود.

در این راستا معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان هم تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با اجرای طرح «یکشنبه‌های بدون پلاستیک»، استفاده نکردن یا استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی را در کرمان رواج داده و استفاده از کیسه های پلاستیکی تجدید پذیر گیاهی را ترویج دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان در این خصوص با بیان این که این طرح از برنامه های واحد اجتماعی این معاونت در قالب پویش شهروندی کرمون گردون در شهر کرمان با عنوان «یکشنبه‌های بدون پلاستیک» اجرا می‌شود؛ تاکید کرد: رها کردن کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف باعث تخریب محیط زیست شده و تهدیدی برای سلامت انسان‌ها و زندگی آیندگان به شمار می‌روند.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی اجتماعی کرمان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی در این خصوص گفت: طبق گزارش ها با صرفه جویی در مصرف یک کیسه پلاستیکی در هفته توسط هر خانواده ایرانی در سال، از مصرف یک میلیارد کیسه در کشور جلوگیری می شود که خود مساوی با صرفه جویی در مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر آب است و بنابراین اجرای این طرح کمک بزرگی به صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از تخریب محیط زیست است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، آشنا کردن شهروندان با خطرات محیط زیستی و تخریب طبیعت و مشکلات عدیده‌ی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و زشت کردن فضای شهری و طبیعت است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان ادامه داد: درست است که به نظر محیط زیست متولی این کار است ولی همه ما باید بدانیم که خسارت و صدمه‌ی اصلی افزایش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و رها کردن آن ها در طبیعت، در وهله‌ی اول متوجه خود ما و فرزندان ماست؛ بنابراین همه، چه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و چه شهروندان باید برای اجرای این طرح همکاری و یاری کنند و به عبارتی متولی این کار همه هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری پیش قدم شده تا با کمک سازمان‌های مردم نهاد و همکاری و یاری همه مردم، فرهنگ استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی را رواج داده و استفاده از کیسه‌های خرید تجدیدپذیر گیاهی و پارچه‌ای را برای کمک به حفظ محیط زیست ترویج کند.

وی با اشاره به این که حتی اگر شهروندان در ابتدا یک روز در هفته هم این طرح را اجرا کنند؛ منافع زیادی برای محیط زیست دارد؛ اظهار داشت: این مساله مانند کمربندهای ایمنی نیست که پلیس بخواهد با استفاده از جریمه مردم را وادار به اجرای آن کند.

وی ادامه داد: بنابراین شهروندان خود باید در اجرای این طرح به خاطر خودشان و آیندگان به صورت خودجوش همکاری کنند.

وی گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، شهروندان ترغیب شوند تا حداقل یک روز در هفته از  کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنند و به جای آن از کیسه‌های خرید پارچه‌ای و یا کیسه‌های تجدید پذیر که بر پایه گیاهی (ذرت و نشاسته) هستند؛ استفاده و از این طریق تاحدودی به اجرای این طرح کنند.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان نیز گفت: پویش شهروندی کرمون گردن از مدت ها قبل به فکر فرهنگسازی در راستای استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی برای حفظ محیط زیست بود و در این مسیر گام های مختلفی راقبل از اعلام عمومی این طرح انجام داد.

محمد مهدی حمزه‌پور تصریح کرد: در راستای حفظ محیط زیست و برای سهولت کار مردم در خرید کیسه‌های تجدید پذیر گیاهی و کاغذی، بازدید های مختلفی انجام شده و با چند تولیدی معتبر در این خصوص مذاکره شده تا امکان خرید کیسه های کاغذی از آنها و  عرضه‌شان در کرمان به حجم بالا و با قیمت مناسب فراهم شود.

وی ادامه داد: با برخی فروشندگان و مدیران فروشگاه های زنجیره‌ای نیز هماهنگ کردیم تا ضمن ارایه‌ی کیسه‌های تجدید پذیر گیاهی، در اجرای یک شنبه های بدون پلاستیک به برگزار کنندگان این طرح و نیز به کلیه شهروندان کمک کنند.

وی تصریح کرد: در این خصوص با مراکز خیریه‌ای که تولیدی دوخت و دوز دارند؛ وارد مذاکره شدیم تا آنها کیسه‌های پارچه‌ای خرید را با طرح و شکل‌های متنوع تولید کرده و به بازار عرضه کنند که این کار هم باعث اشتغال زایی و کسب درآمد برای افراد محروم خیریه‌ها می‌شود و هم با عرضه این کیسه ها در بازار مردم راحت‌تر می‌توانند این نوع کیسه‌ها را تهیه و به جای کیسه پلاستیکی استفاده کنند.

حمزه‌پور خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها تبلیغات گسترده‌ای را در سطح شهر شروع کرده ایم و در گروه های مردمی شبکه های اجتماعی نیز این طرح را معرفی  و افراد را تشویق به این امر کرده‌ایم.

وی گفت همچنین در نمایشگاهی که قرار است هفته آینده با عنوان «عرضه کتاب و نوشت افزار و عرضه محصولات فرهنگی» در مجموعه شهید مطهری شهرداری کرمان برگزار شود؛ غرفه‌ای در خصوص عرضه کیسه‌های تجدید پذیر گیاهی و و پارچه‌ای دایر خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: همکاری و جلب کمک سمن ها نیز از دیگر اقدامات این معاونت در راستای اجرای موفق این طرح است که خوشبختانه انجام شده و امیدواریم بتوانیم به کمک همه این طرح را به خوبی اجرا کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها