کد خبر: 69363 | زمان مخابره: 10:16:05 - شنبه 17 تیر 1396 | بدون نظر | |

برگزاری همایش توجیهی منتخبین شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان کرمان

محمدعلی توحیدی فرماندار کرمان در همایش توجیهی منتخبین شوراهای اسلامی روستایی شهرستان کرمان ضمن تبریک موفقیتِ ایشان در آزمون انتخابات و اخذ رأی اعتمادِ مردم در پنجمین دوره شوراهای اسلامی گفت : این افتخار از سوی مردم به شما داده شده است باید لوازم آن راهم بدانید و علم و آگاهی مرتبط با آن را کسب کنید.

به گزارش نشانه نیوز، وی گفت : در دوره اولِ شوراها ، شاید نواقصی در آیین نامه ها بود و یا تجربه کافی وجود نداشت لکن این نواقص درحال حاضر وجود ندارد شما دور پنجم شوراها هستید و تجربه ۱۶ ساله ای پشت شماست که می توانید از آن استفاده کنید. لذا عدم آشنایی با قانون و وظایف نمی تواند توجیه خوبی برای عدم اجرای مناسب امور باشد . باید حدود وظایف و شرح اختیارات را بدانیم.

توحیدی خاطرنشان کرد : قریب دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که حضرت امام فرمودند شوراها باید تشکیل شوند لکن به دلیل شرایط نابسامان کشور و سپس جنگ تحمیلی ، این امر آن زمان محقق نشد. ایشان درخصوص شوراها فرمودند ، وقتی کار به خود مردم محول شود مردم در منطقه ای که هستند برای خودشان دلسوزتر هستند بهتر اطلاع دارند به احتیاجات خودشان.

فرماندار کرمان با بیان این جمله ی امام خامنه ای که فرمودند : هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست ابراز داشت : اصل یکصدم قانون اساسی فلسفه تشکیل شوراها را این گونه بیان می کند : برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ،  فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم ، با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان یا نظارت ، شورایی به نام شورای ده ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند.

وی از قانون اساسی به ام القوانین یاد کرد و افزود : قانون اساسی جایگاه رفیعی دارد و در آن اهمیت ویژه ای برای شوراها قائل شده است.

توحیدی گفت : آنچه تنور انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را گرم کرد و مشارکت ۸۰ درصدی مردم را رقم زد بحث انتخابات شوراها بود. شوراها هم از نگاه قانون اساسی هم امام خمینی هم مقام معظم رهبری هم مردم جایگاه ویژه و رفیعی دارد برای برخی مسئولیت ها که از اهمیت بالایی برخوردارند طبق قانون بایستی در برابر جمعی سوگند یاد شود که حافظ منافع مردم و منطقه باشند و اولین کاری هم که باید پیش از ورود به کار انجام شود مراسم تحلیف است.

وی ادامه داد : یک موضوعی که مورد غفلت قرار می گیرد مطالعه وضع موجود است باید وضع موجود مطالعه و نواقص شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

فرماندار کرمان اذعان داشت : شوراها موظفند سالی دو مرتبه در حضور مردم گزارش کار ارائه دهند و پیشنهادات و نظرات مردم را بگیرند.

وی گفت : گاهی چون قوانین را نمی دانیم اختیارات و توانمندی خود را نمی دانیم ظرفیت های زیادی قانون برای شوراها قائل شده است که باید از آنها استفاده کرد.می توانیم دست به دست هم دهیم اقتصاد روستا و منطقه خود را شکوفا کنیم.

شهسوارپور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استان کرمان گفت : شوراها کار تدوین و  نظارت برنامه ها را بر عهده دارد. ما آموزش های تخصصی را برای شوراها تا زمان تحلیف خواهیم داشت.

وی گفت : ۷ اصل قانون اساسی اختصاص به شوراها دارد. حرف استاندار این است که توسعه باید از روستا شروع شود تا به پایتخت برسد.

شهسوارپور اذعان داشت : بزرگترین مشکل ما در شهرها مربوط به حاشیه نشینی است که به دلیل مهاجرت روستائیان به شهرها و اسکان در حواشی شهرها به وجود آمده است. این مهاجرتها نیز به سبب عدم اشتغال درست در روستاها صورت می پذیرد.

وی گفت : با وجود انجام کارهای زیربنایی در روستاها ، توسعه چندانی در روستاها دیده نمی شود چرا که توسعه موضوعی چند وجهی است و توسعه عمرانی بایستی همراه با توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی توأم باشد تا منجر به توسعه واقعی شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری ابراز داشت : ۲۲۷۶ روستا در استان کرمان وجود دارد که دارای شورا هستند. برنامه های ما در روستاها با اولویت اقتصاد مقاومتی و اشتغال بایستی پیگیری شود دولت نیز مشوق هایی را هم برای سرمایه گذاری و اجرای طرح های روستایی در نظر گرفته است. لذا باید ظرفیتهای روستاها مشخص و طرح های مناسب برای آنها در نظر و پیگیری شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها