کد خبر: 69382 | زمان مخابره: 10:57:26 - جمعه 23 تیر 1396 | بدون نظر | |

رقابت‎‌های منفی بازرگان‌های ایرانی در خارج کشور، بزرگترین چالش صادرات ایران

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رقابت های منفی بازرگان های ایرانی در خارج کشور را بزرگترین چالش صادرات ایران دانست و بیان کرد: این روش باعث از دست دادن منافع و از دست دادن بازارهای ایران شده است، به طور مثال قیمت خرمای صادراتی ما در روسیه از تهران کمتر است و بازرگانان ما به وضعیت انتحاری برای حذف یکدیگر در خارج از کشور رسیده اند.
نمایش عکس در اندازه واقعی
به گزارش نشانه نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در شورای استانی گفت ‌و ‌گوی دولت و بخش خصوصی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان افزود: دیپلماسی وزارت امور خارجه باید از نگاه سیاسی و امنیتی به دیپلماسی اقتصادی تبدیل شود تا در اقتصاد به نتیجه برسیم.
وی گفت: لازم است وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی ورود کند و تحولات ساختاری در این وزارتخانه ایجاد شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت روسیه فرصت ها را از ما گرفته زیرا یکی از چالش ها این است که امروز قیمت خرما صادراتی به روسیه از قیمت این محصول در کرمان کمتر است و رقابت در این نوع صادرات برای ما جز ضرر و زیان عایدی ندارد.
وی افزود: صادرات ما به کشور روسیه در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار است و در واردات تراز ما با این کشور یک به پنج است.
پورابراهیمی با اشاره به نقش تعیین کننده صادرات و واردات در قانون گفت: باید نحوه صادرات با یک مدل انجام شود و بازارها با رویکرد علمی و تخصصی دنبال شود.
وی اظهار کرد: در تامین منابع مالی برای بخش خصوصی، نرخ سود بانکی یکی از چالش های اساسی است و شرکت های خصوصی در دریافت منابع مالی و بانکی انتظار کمتر از ۱۸ درصد سود را نداشته باشند اما می توان تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی با نرخ پایین تر برای این شرکت ها گرفت.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راه های تامین مالی از طریق بورس کالاست گفت: پسته در بورس کالا پذیرش نهایی شد و به راحتی انواع قراردادها می تواند در بورس کالا عملی می شود.
وی با بیان اینکه تنها راه تامین منابع مالی تنها از طریق تسهیلات بانکی نیست افزود: استاندارد سازی، نظارت بر کیفیت محصول، ایجاد تعهد در خارج از کشور و توافقات می تواند از طریق بورس انجام شود و همچنین باید در دستور کار اتاق بازرگانی قرار گیرد.
پورابراهیمی بیان کرد: امروز ابزارهایی در دنیا طراحی شده که جایگزین تامین مالی از بانک است و متوسط تامین مالی در ایران حدود ۵ برابر کشورهای اطراف است که می تواند ظرفیتی برای ما باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و استاندار کرمان به علت کسب رتبه دوم در شورای گفت و گو کشور گفت: در استان کرمان تلاش، جدیت و کار تخصصی صورت می گیرد و مدیران در نشست های متفاوت به اقتصاد این استان کمک می کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جایگاه استان کرمان در صادرات جزو استان های برتر کشور است و پنج درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور مربوط به این استان بوده و کرمان در جایگاه ویژه صادراتی قرار دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بازرگانی خارجی نسبت به گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و جای کار دارد لذا بخش بازرگانی دولت آینده باید با نگاه ویژه و شرایط خاص پیگیری شود و استان کرمان نیز می تواند از این ظرفیت استفاده کنند.
پورابراهیمی گفت: از فضای مجلس شورای اسلامی مشخص است که با پیشنهاد دولت برای تفکیک وزارتخانه ها مخالفت کند و پیش بینی می شود این تفکیک در مجلس رای نیاورد.
این نشست با حضور رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور، استاندار کرمان، معاون امور عمرانی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی برگزار شد.
در این نشست همچنین مدیران دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی برای رفع مشکلات اقتصادی، صادرات و واردات به بحث و تبادل نظر پرداختند.



ارسال نظر


آخرین خبرها