کد خبر: 71124 | زمان مخابره: 17:15:25 - چهارشنبه 29 شهریور 1396 | بدون نظر | |

منطقه هجدک راور در حالت آماده باش قرار دارد/ ۱۰ تا ۳۰ درصد خانه‌های خشت و گلی آسیب دیدند

فرماندار راور گفت: اخطارهای لازم به مسؤولان معادن منطقه هجدک داده شده است و در وضعیت آماده‌باش قرار داریم.

به گزارش نشانه نیوز، تن کرمانی‌ها در ۱۲ ماه سال همواره باید بلرزد و انگار زمین به خانه‌تکانی در کرمان علاقه وافر دارد و منطقه زلزله خیز این استان از این رو نیاز به توجه ویژه مسؤولان به مقاوم‌سازی ساختمان‌های آن دارد تا قهر طبیعت را مغلوب کند و آخرین مورد این زلزله‌ها صبح امروز در منطقه هجدک از توابع راور به وقوع پیوست و خواب آرام را از چشم مردمان این منطقه ربود.

سید حسن میرصادقی فرماندار راور در مورد وقوع زلزله اخیر منطقه هجدک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: صبح امروز حوالی ساعت پنج زلزله‌ای با شدت پنج ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و به فاصله ۲۵ کیلومتری از هجدک رخ داد که این منطقه در ۶۰ کیلومتری شهر راور قرار دارد.

وی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر میزان خسارت وارده، افزود: تاکنون گزارش خسارت نداشته‌ایم، تنها به یک سری خانه‌های قدیمی خسارت‌هایی وارد شده است، اما برآوردی از میزان آن‌ها انجام نشده و طبق گزارش نیروهای جمعیت هلال‌ احمر این زلزله تلفات جانی در بر نداشته است.

 فرماندار راور با اشاره به اینکه منطقه هجدک معدن‌خیز است و پیش از این هشدارهای لازم به اهالی آن داده شده بود، تصریح کرد: اخطارهای لازم به مسؤولان معادن آن منطقه داده شده بود که مواظبت‌های لازم را به‌ عمل آورند و ایمنی را رعایت کنند در حالی که در راور در زمینه زلزله همواره در صدر هستیم و در رده دوم و سوم استان قرار داریم.

میرصادقی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، توسط فرمانداری مردم منطقه نیاز به کمک خاصی نداشتند و طرح خانه‌ها طبق ساخت‌وساز جدید است و ما مراجعه‌کننده‌ای برای کمک تاکنون نداشته‌ایم، اما در وضعیت آماده‌باش قرار داریم و به نیروها اطلاعات لازم در این زمینه داده شده است.

وی ابراز داشت: نیروهای جمعیت هلال احمر در منطقه حضور دارند و هشدارهای لازم به مردم ساکن در خانه‌های قدیمی داده شده است به دهیاری‌ها و شوراها اطلاع‌رسانی لازم را کردیم و منطقه پس‌لرزه هم داشته است.

حدود ۱۲۰۰ خانه پس از زلزله زرند بهسازی شد

نظر مظفری بخشدار کوهساران نیز اظهار داشت: بنده هنگام وقوع زلزله در منطقه حضور داشتم و در بین جمع مردم حاضر شدم و به همین دلیل عده‌ای به خیابان‌ها ریختند و در این زمینه مواردی احصا شد.

وی افزود: در مورد این زلزله با رؤسای معادن زغال‌سنگ منطقه مانند اشکیلی، هجدک، باب‌نیزو و اسدآباد هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که کارگران را توجیه کنند تا مشکلی پیش نیاید و از مرکز جهاد کشاورزی خواسته شد تا به بررسی قنات‌های بپردازند، زیرا آب‌های منطقه پس از زلزله گل‌آلود شده بود.

بخشدار کوهساران با اشاره به تخریب دیواره برخی قنات‌های منطقه بر اثر وقوع زلزله تصریح کرد: برخی از آن‌ها بر اثر زلزله تخریب شدند بر همین اساس از مرکز جهاد کشاورزی منطقه درخواست شد، گزارش آن را به ما ارائه کنند بر اثر این زلزله برخی خانه‌های قدیمی و خشت و گلی که استحکام نداشتند، تخریب شده است، اما مورد جرحی نداشته‌ایم.

مظفری با بیان اینکه در این منطقه طی شش ماه سال به‌طور متناوب زلزله رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: بر اثر این زلزله قنات‌ها و اماکن تاریخی منطقه مانند سه کاروانسرا و گنبد تاریخی آسیب دیدند که در حال جمع‌بندی خسارت‌های وارده هستیم و حدوداً قنات‌ها بیشترین تخریب را پیدا کرده‌اند و تاکنون چند عدد پس‌لرزه داشته‌ایم.

بخشدار کوهساران با توجه به اینکه در هر ماه دو تا سه زلزله این منطقه در مرکز لرزه‌نگاری ثبت می‌شود، عنوان کرد: سه ماه پیش نیز زلزله چهار ریشتری داشتیم و حتی در زلزله زرند در سال ۸۳ کوهساران دو نفر کشته داشت، این منطقه استعداد و سابقه زلزله دارد و پس از زلزله زرند بسیاری از خانه‌های منطقه به‌سازی و مقاوم‌سازی شدند، همین امر موجب شد در زلزله‌های رخ داده، میزان تلفات کم باشد.

مظفری با اشاره به اینکه پس از زلزله زرند کوهساران زیر پوشش ستاد بهسازی استان گلستان قرار گرفت، اذعان داشت: حدود یک‌هزار و ۲۰۰ خانه پس از زلزله زرند بهسازی شد، اما در این زلزله ۱۰ تا ۳۰ درصد خانه‌های خشت و گلی آسیب دیدند که درصدی از آن‌ها فاقد سکنه بودند و کسی آسیب ندید، صرفاً به معادن آماده‌باش داده شده که موارد ایمنی را رعایت کنند.



ارسال نظر


آخرین خبرها