کد خبر: 71245 | زمان مخابره: 12:47:39 - دوشنبه 3 مهر 1396 | بدون نظر | |

قدرت خرید مردم به اندازه سال ۹۰ هم نیست

قدرت خرید مردم به اندازه سال ۹۰ هم نیست/در حوزه اقتصادی با چالش جدی مواجه هستیم/ وضعیت نرخ بیکاری در کشور مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: قدرت خرید کنونی مردم به اندازه سال ۹۰ هم نیست.
نمایش عکس در اندازه واقعی

به گزارش نشانه نیوز: محمد رضا پور ابراهیمی در جلسه آگاه سازی سیاسی پادگان آموزشی ۰۵ کرمان با اشاره به اهمیت تحلیل موقعیت نظام جمهوری اسلامی ایران درعرصه داخلی و خارجی گفت: بعد از گذشت قریب به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باید وضعیت خود را نسبت به آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشخص کنیم تا بتوانیم تصمیماتی بهتر از گذشته برای آینده ایران بگیریم.

چهار محور اصلی برای تعیین ادامه مسیر نظام جمهوری اسلامی/ ضرورت بررسی نقاط ضعف و قوت ایران در چهار دهه گذشته
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معمولا هر سازمان و تشکیلاتی برای اینکه بهتر از گذشته عمل کند، باید از عملکرد خود آسیب شناسی داشته باشد و آن را به عنوان مبنای خود قرار دهد که چهار محور اساسی در اسیب شناسی حکومت ها، سازمان ها و گروه ها شکل می گیرد.

وی افزود: برای اینکه در این زمینه تبیین بهتری داشته باشند ابتدا باید نقاط ضعف خود را بشناسند؛ اگر به نقاط ضعف خود پی ببریم می توانیم آن ها را پوشش دهیم بنابراین اولین مسئله ای که در نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید داریم، بررسی آسیب ها و نقاط ضعف ایران اسلامی در طی چهار دهه گذشته می باشد.

پورابراهیمی عنوان کرد: محور دیگر بررسی نقاط قوت است که بدانیم با استعانت از چه جایگاهی توانستیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم که هنوز بر آن توافق و اتکا داریم؛ و اینکه باید دید در کنار نقاط ضعف و قوت، چه فرصت هایی پیش رو داریم و چه شرایطی می توانیم برای آینده رقم بزنیم.

وی بیان کرد: رویکرد دیگر تهدیداتی است که نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند؛ این چهار محور اساسی، رویکردی راهبردی به ما می دهد که می توان آن را آنالیز کرده و براساس آن حرکات نظام را دنبال نمود؛ با وارد شدن به این مقوله می توان نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای مربوط به نظام را پیش رو داشته باشیم و براساس فرایند درونی که قابل شکل گرفتن است به راهبردهایی تبدیل کنیم که اتفاقات مهمی درعرصه اجرایی ایجاد می کند.

پیشرفت قابل توجه جمهوری اسلامی در عرصه علم و دانش
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: وقتی به عملکرد نظام جمهوری اسلامی در دوران قبل از انقلاب نگاه می کنیم، در یکی از حوزه هایی که بسیار توانمند بوده و عملکرد موثری داشته ایم، حرکت به سمت علم و دانش بوده است؛ زمانی در کشور ۱۰۰ هزار دانشجو بود و امروز ۴٫۵ میلیون نفر در حال تحصیل هستند و همچنین سال های گذشته بالاترین درجه علمی کشور لیسانس بود این در حالی است که هم اکنون فوق تخصص ها در حال کار هستند.

پورابراهیمی ادامه داد: قبل از انقلاب در استان کرمان برای رفتن به دکتر باید به اطبا هندی و پاکستانی مراجعه می شد؛ در شرکت ملی مس که در کرمان وجود دارد و شرکت بزرگ اقتصادی ما است، اگر می خواستیم قطعه ای را از شرکت که خراب شده باز کرده و تعمیر کنیم، این اجازه را نمی دادند و باید از تهران کارشناس آمریکایی حضور پیدا می کرد اما در حال حاضر دانش فنی در بین جوانان ایرانی وجود دارد.

بهره هوشی در کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل قیاس نیست
وی تاکید کرد: هوش سرشار ایرانی ها بسیار مستعد است و بهره هوشی کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل قیاس نیست که این لطف خدا است؛ امروز از خارج از کشور برای درمان به ایران می آیند و همچنین در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی افراد مشغول به فعالیت جوانان دوران انقلاب هستند که فوق تخصص خود را دریافت کرده و در حال ارائه خدمات می باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه های مختلف نانو، هوا و فضا و بیو تکنولوژی و … رتبه علمی از آن جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه کار و برنامه ریزی شده و امروز ماحصل آن را می توانیم به این صورت مشاهده کنیم.

پیشرفت در عرصه علم و دانش و توان نظامی ایران را در آستانه تحولات بزرگ قرار داده است
وی گفت: مسئله ای که امروز حرکت نظام جمهوری اسلامی ایران را در آستانه تحولات بزرگ قرار داده و ایجاد نگرانی برای دشمنان کرده ، تحولات در عرصه علم و دانش است و نقطه قوت دیگر ما مباحث مرتبط با توان نظامی کشور است.

پورابراهیمی ابزار کرد: صدام در ابتدای انقلاب اسلامی این اجازه را به خود داد که با توافق کشورهای متعدد به جمهوری اسلامی حمله کند؛ آنها تصور می کردند ایران به عنوان کشوری که تازه انقلاب کرده و قوای دفاعی به هم ریخته ای دارد، نمی تواند از خود دفاع کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما معمار کبیر انقلاب، امام راحل در آن دوران و امروز رهبر فرزانه انقلاب مسیر امام خمینی (ره) را با عزت ، شجاعت و قاطعیت استقرار می بخشند.

وی با بیان اینکه ما شرایط دوران دفاع مقدس را فراموش نکرده ایم، تصریح کرد: نیروی ایمان و تقوا باعث شد که مسیر حرکت مبدل به جریان جدیدی در مولفه قدرت نظام جمهوری اسلامی شود؛ امروزه جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوران پس از انقلاب در جایگاهی قرار گرفته است که بدون اتکا به دیگر کشورها ، رتبه اول توان نظامی را در منطقه دارد و این امر مبادلات نظامی را تحت تاثیر قرار داده است.

پورابراهیمی ادامه داد : غربی ها می خواستند جمهوری اسلامی را بعد از چند سال توسط جریان تکفیری که توسط سرویس های جاسوسی اسرائیل ، انگلیس و وهابیون کشورهای عربی حمایت می شد از بین ببرند ولی اتفاقات چیز دیگری را رقم زد و ان شاءالله در ماه های آینده معادلات منطقه ای به نفع جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد .
وی با اشاره به سخنان ترامپ در سازمان ملل تشریح کرد : امروز ترامپ فکر کرده می تواند با این ادبیات و سخنان خود درون نظام جمهوری اسلامی شکاف و رخنه ایجاد کند و مردم ما را نسبت به نظام جمهوری اسلامی بدبین کند .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد : کسی که به مکتب سیدالشهداء اعتقاد داشته باشد مطمئنا از تهدید ترامپ و آمریکایی ها نمی ترسد و ما افتخارمان این است که زیر پرچم علی ابن ابی طالب (ع) و پرچم سیدالشهداء (ع) هستیم .
پورابراهیمی افزود : امام حسین (ع) چه درسی به ما داده است که با فرا رسیدن ماه محرم همه مردم شیعه وغیرشیعه برای منش امام حسین (ع) فریاد می زنند ؛ تفکر امام حسین (ع) از دست دادن همه چیز بود تا زیر بار ذلت نرود.
وی ابراز داشت : امروز این اوج عزت و افتخاری که برای نظام جمهوری اسلامی در عرصه نظامی ایجاد شده است و فرماندهان ما همچون اسطوره های مقاومت در عرصه ایستادگی در برابر دشمن می درخشند وهر چه این اقتدار بالا تر می رود اوج خصومت دشمنان با ما بیشتر می شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام گفت : ما امروز پای توافق خود با طرف های برجام ایستاده ایم و ذره ای از نظر خود برنمی گردیم زیرا ما طبق مکتبمان باید پای پیمان هایمان بیاستیم و هیچ گاه نقض پیمان نخواهیم کرد اما اگر آمریکایی ها فکر کنند که با نقض پیمان می توانند توسط نوازدی همچون برجام جمهوری اسلامی را زیر فشار قرار دهند کور خوانده اند .
پورابراهیمی عنوان کرد : امروزه یکی از چالش های اساسی ما در کشور مسائل و مشکلات اقتصادی است و اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد .
درآمد سرانه ما مطلوب نیست و قدرت خرید مردم کاهش یافته است/وضعیت نرخ بیکاری در کشور مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست
وی وضعیت نرخ بیکاری در کشور را مطلوب نظام جمهوری اسلامی ندانست و افزود : امروز درآمد سرانه ما مطلوب نیست و قدرت خرید مردم کاهش یافته است و متوسط نرخ رشد اقتصادی ما با همه تلاش ها بیش از ۴ درصد نیست در حالی که هدف گذاری ما ۸ درصد بوده است .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : ما باید همان طور که از قدرت ها و توان خود نام می بریم باید ضعف ها خود را هم بیان کنیم زیرا آدم هوشیار کسی است که بگوید این اتفاق افتاده و برای حل مشکلات راهکار ارائه دهد.
یکی از چالش های اساسی کشور مسائل و مشکلات اقتصادی است
پورابراهیمی یکی از مهمترین چالش ها و ضعف انقلاب اسلامی مسائل اقتصادی است و ادامه داد : در طول چند سال اخیر بارها رهبر انقلاب و مسئولین تاکید کرده اند که باید تحولی در حوزه اقتصادی صورت بگیرد و اگر هر چه سریع تر این اتفاق صورت نگیرد دیگر دیر می شود .
وی بیان کرد : امروز بخشی از مشکلات و مسائل فرهنگی کشور و حتی سرریز مسائل فرهنگی در حوزه امنیت ریشه در اقتصاد دارد و ما مشاهده می کنیم که زندان های کشور و از جمله زندان مرکزی کرمان طبق آمار ۸۰ درصد دلیل جرمشان مواد مخدر است حال اگر معیشت مردم حل شود اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : امروز ما در برنامه ششم توسعه با دولت توافق کرده ایم و من بر این اعتقاد دارم که راهکارهای مشخص و ظرفیت هایی در نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی بدون اتکا به خارجی ها وجود دارد .
پورابراهیمی در پایان اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف توانسته است رتبه برتری را کسب کند بنابراین در حوزه اقتصادی با برنامه ریزی و اتکا به توانمندی های خود می توانیم حرکت هایی را شروع نمائیم .



ارسال نظر


آخرین خبرها