کد خبر: 71261 | زمان مخابره: 18:18:32 - سه شنبه 4 مهر 1396 | بدون نظر | |

لباس نو دولت بر تن میراث فرهنگی کرمان

هرچند گذر اعصار و وقایع مختلف خرابی و غبار فراموشی را بر چهره میراث های گرانبهای کرمان نشانده، اما تدبیر و همت نماینده عالی دولت در مرمت آثار تاریخی این استان، جان تازه ای به کالبد میراث فرهنگی کرمان داده است.

 

به گزارش نشانه نیوز، در روایات اساطیری و کتیبه های باستانی گستره بزرگی از جنوب شرق سرزمین پارس را به نام کارمانیا، بوتیا، گواشیر نامیده اند و کرمان امروز وارث تمدن کهن، فرهنگ غنی، آثار و ابنیه باستانی و تاریخی این دیارپر از رمز و راز است.
طی اعصار متمادی هر قوم و طایفه و سلسله ای با سلطه و حکومت بر دیار کریمان ابنیه و سازه هایی از خود به یادگار گذاشته تا نام خود بر تارک این مرز و بوم بماند.
به همت استاندار کرمان تلاشی عالی و بی نظیر در امر مرمت آثار باستانی و تاریخی آغاز شده است و بسیاری از اماکنی که روزگاری مخروبه بودن مرمت شده و به چرخه گردشگری استان بازگشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مرمت آثار تاریخی استان کرمان در دوره های پیشین سطحی و در حد بودجه اندک میراث فرهنگی بوده در حالی که دولت تدبیر و امید در کرمان در بخش احیای آثار تاریخی این استان نیز در بیش از سه سال گذشته با استفاده از اعتبارات بخش خصوصی و تدابیر شایسته در هزینه کرد اعتبارات، خوش درخشیده است.
محمود وفایی افزود: بیش از ۳۰ اثر تاریخی کرمان پس از مطالعات و بررسی های کارشناسی مرمت شده اند و یا در حال بازسازی هستند.
وی با بیان اینکه ۳۱ کارگاه مشارکتی و ۲۰ کارگاه با اعتبارات بخش دولتی به منظور مرمت آثار تاریخی در کرمان در حال فعالیت است افزود: کاروانسرای وکیل، خانه امینیان، کاروانسرای حاج آقا علی کرمان، خانه حاج علی رفسنجان، زائرسرای شاه نعمت الله ولی ماهان، هفت باب خانه تاریخی در بافت تاریخی کرمان از جمله جلوه های همکاری اداره کل میراث فرهنگی با بخش غیردولتی در جهت مرمت و احیا بناهای تاریخی است.
وی با اشاره به مشارکت بسیار خوب بخش خصوصی گفت : با رویکرد جدید دولت تدبیر به صیانت و در عین حال ایجاد فرصت درآمد زایی پایدار آثار تاریخی با تکیه بر بخش خصوصی بیش از ۴۰ میلیارد تومان صرف بازسازی بناهای تاریخی در این استان از محل منابع غیردولتی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بنای تاریخی باغ فتح آباد کرمان که در آستانه تخریب بود با همت و پیگیری استاندار جهادی کرمان و مشارکت اداره اوقاف این استان در سال ۹۴ به پایان رسید و هم اکنون یکی از مقاصد مهم گردشگری در استان کرمان شده است.
وی با اشاره به مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان افزود: بزرگترین مجموعه هتل سنتی استان کرمان شامل رستوران، سوئیت، سونا، حمام، مجموعه ورزشی و … با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در خانه حاج آقا علی ایجاد و پیش بینی می شود با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تا چند ماه آینده عملیات مرمت آن به پایان برسد.
وفایی تاکید کرد: همچنین در راستای ایجاد رونق اقتصادی و تحقق سیاست های کلان کشور در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی، بناهایی چون کنسولگری انگلیس، کارخانه قدیم برق، حمام باغ لله، خواجه اتابک، خانه شوکت سعیدی سیرجان، کاروانسرای هروز راور، بناهای تاریخی روستای محمود آباد سیرجان، قلعه حاج درویش سیرجان، کوه جهر راور و بازار قلعه محمود کرمان به بخش دولتی واگذار شده است.
وی با اشاره به بازسازی حدود ۷۰ درصد ارگ قدیم بم پس از زلزله سال ۱۳۸۲ تاکنون گفت: بخش حاکم نشین این بنای تاریخی بعد از گذشت ۱۴ سال همزمان با نوروز ۹۶ بازگشایی شد و اواخر سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال برای بازسازی ارگ بم اختصاص یافته است که با تامین این میزان اعتبار، مشکلی در بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند نخواهیم داشت.
وی با اشاره وجود خانه های تاریخی در کرمان به عنوان ظرفیت مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بیان کرد: ۱۰خانه تاریخی کرمان از جمله کریم نژاد، کاظمی، اعظمی، امراللهی، خانه خوشرو کرمان، امینیان و هرمز یار رفسنجان، قل هوالهی انار، فخری راور و غیره به بخش خصوصی واگذار شده اند.
وی ادامه داد: احیا و مرمت بازار کرمان به عنوان منحصر بفردترین بازار ایران با شهرتی جهانی از جمله اقدامات در دست اجراست لذا پیگیری لحظه به لحظه پیشرفت امور در امر بازسازی بازار بوسیله استاندار کرمان که البته قابل تقدیر است روحی تازه به این اثر تاریخی و کاسبان این مکان بخشیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: مرمت کتیبه سردر کتابخانه ملی کرمان، فاز دوم مرمت و بازسازی مسجد دوره صفویه بافت و راسته بازار مسگری سیرجان در دست انجام است.
وی بیان کرد: زنده کردن بیمارستان تاریخی نوریه نیز از دیگر اقدامات در خور تحسین در کرمان است و این بیمارستان که در سال ۱۲۹۶ شمسی ساخته شده از بناهای هویتی و نخستین بیمارستان بومی و محلی این شهر محسوب می شود که فاز اول آن با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سال ۹۴ افتتاح شد.
وفایی تاکید کرد: با رونق مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و باستانی کرمان آمار ورود گردشگران خارجی به استان کرمان را که در سال ۹۱ حدود هفت هزار نفر بود در سال گذشته با رشد پنج برابری به ۳۰ هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مرمت، حفاظت و بهره برداری هرچه بهتر از ابنیه تاریخی منوط به مشارکت و دخالت هرچه بیشتر بهره برداران، ساکنان یا مالکان بناهای تاریخی است گفت: این اداره کل برنامه های تشویقی را در جهت هرچه بیشتر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی مد نظر گرفته که در حال اجراست.
وی تصریح کرد: احیای باغ بیرم آباد، مدرسه حیاتی و دهها اثر از هفت هزار اثر تاریخی موجود در استان کرمان، امروز تاریخ این دیار را به نوعی زنده کرده و کرمان و کرمانی این حیات را مدیون استاندار جهادی کرمان و تیم همراهش است.
وفایی افزود: امروز صدای گذشتگان این استان از گلوی آثار تاریخی کرمان بر می آید که حالا چند صباحی است دیده و احیاء می شوند، البته کالبد بی جان آثار تاریخی دیگری نیز چون قلعه دختر و قلعه اردشیر، حمام باغ لله و غیره اکنون در دست تدبیر به امید آینده ای روشن نشسته است.
وی گفت: با احتساب ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان که در گذشته ثبت جهانی شد، روستای میمند، قنات های گوهر ریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد در شرق کرمان و کویر لوت، استان کرمان هم اکنون پنج پرونده و هفت اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد و از این حیث رتبه نخست کشور را داراست.
کرمان پیشینه درخشانی در سطح ملی و فراملی دارد و در حال حاضر بیش از هفت هزار اثر شناخته شده و حدود ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هفت هزار نفر اثر تاریخی و طبیعی در این استان وجود دارد.
استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۳،۱۶۴،۷۱۸ نفر است و به دلیل پهناوری آن سرزمین چهار اقلیم نام گرفته است.
براساس این گزارش علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان که طی چهارسال گذشته موجبات شکوفایی حوزه گردشگری استان پهناور کرمان را با اقدامات جهشی توام با برنامه ریزی مدون فراهم کرده طوری که میزان گردشگردی خارجی در این منطقه به رشد چند برابری رسیده صبح سه شنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی جهانگردی در سالن اجلاس سران به عنوان یکی از برترین های صنعت گردشگری کشور انتخاب و معرفی شد.



ارسال نظر


آخرین خبرها