کد خبر: 71287 | زمان مخابره: 10:09:30 - چهارشنبه 5 مهر 1396 | بدون نظر | |

۴ مجلس تعزیه در ده زیار کرمان اجرای عمومی می شود

مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار گفت: همزمان با دهه اول ماه محرم چهار مجلس تعزیه در روستای ده زیار کرمان اجرای عمومی می شود.

به گزارش نشانه نیوز، هوشنگ انکوتی اظهار داشت: کار آماده سازی فضای تعزیه در روستای ده زیار همه ساله از حدود یک ماه قبل از ماه محرم در روستا آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان روستا برای آماده سازی مکان برگزاری تعزیه کمک می کنند، گفت: جمعیت زیادی از سراسر منطقه و استان کرمان در دهه اول محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا برای تماشای هنر آئینی مذهبی تعزیه به این روستا سفر می کنند.

با بیان اینکه بحث تمرین و آمادگی شبیه خوانان نیز از حدود دو ماه گذشته آغاز و در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است، افزود: تعزیه یک هنر آئینی و شیوه ای از عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) است که مخاطبان زیادی داشته و باید برای شکوه برگزاری آن جلسات تمرین زیادی برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای محرم و قبل از آن نیز برای آمادگی کامل گروه چندین مجلس تعزیه در خارج از روستا برگزار شده است، تصریح کرد: این هیئت در طول سال فعال بوده و از ابتدای ماه محرم نیز چندین مجلس تعزیه در شهر کرمان و جوپار برگزار کرده است.

مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار با اشاره به اینکه چهار مجلس تعزیه در دهه اول ماه محرم در این روستا شبیه خوانی می شود، گفت: مجالس تعزیه شهادت حربن یزید ریاحی، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت عباس (ع) و مجلس تعزیه شهادت ۷۲ تن معروف به مجلس تعزیه عاشورا شبیه خوانی می شود.

انکوتی با بیان اینکه دو مجلس اول در روزهای پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم مهرماه جاری از ساعت ۱۵ برگزار می شود افزود: مجالس تعزیه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بلافاصله بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در گلزار شهدای روستا برگزار می شود.

قدمت ۱۰۰ ساله تعزیه خوانی در ده زیار

رئیس شورای اسلامی روستای ده زیار نیز با اشاره به اینکه مردم ده زیار با وحدت و انسجام کامل در برگزاری مراسم مذهبی تعزیه خوانی زحمت می کشند، تصریح کرد: در طول مدت آماده سازی فضای تعزیه شاهد بسیج همه امکانات روستا در این مکان هستیم.

محمود افضلی با بیان اینکه قدمت تعزیه در این روستا به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و تاریخچه دقیق آن نیازمند پژوهش در این زمینه است، افزود: استقبال مردمی از برگزاری این آئین، ده زیار را به عنوان یکی از خاستگاه های مهم تعزیه در سطح استان و کشور معرفی کرده است.

 وی با اشاره به اینکه ده زیار همه ساله در ایام ارتحال امام، میزبان سوگواره تعزیه با حضور پیشکسوتان این هنر آئینی از سراسر کشور و استان کرمان است، افزود: اوج شکوه تعزیه در ده زیار در روزهای تاسوعا و عاشورا است.

رئیس شورای اسلامی روستای ده زیار با دعوت از عموم مردم برای حضور در مراسم شکوهمند شبیه خوانی در این روستا تصریح کرد: تمامی تمهیدات لازم برای میزبانی از عزاداران حسینی در ده زیار و در جوار قبور مطهر ده شهید والامقام این روستا شده است.

روستای ده زیار کرمان از توابع بخش چترود از خاستگاه های تعزیه استان کرمان است که در دهه اول ماه محرم آئین باشکوه تعزیه خوانی در آن برگزار می شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها