کد خبر: 71309 | زمان مخابره: 16:37:38 - پنجشنبه 6 مهر 1396 | بدون نظر | |

آئین های پاییزی در کرمان؛ دوشاب پزی، رسم قدیمی شهربابکی ها

در شهربابک همه ساله از اواخر شهریور تا اواسط مهر ماه مراسم باستانی دوشاب‌پزان برگزار می شود که جالب توجه است.

دوشاب پزی ، رسم قدیمی شهربابکی هابه گزارش نشانه نیوز، پس از اتمام چیدن انگور، محصول جمع‌آوری شده در مکانی که قبلاً برای له کردن و پختن دوشاب ، آماده شده که به اصطلاح قدیمی ها کارخانه نامیده می شود ، قرار داده می‌شود .

پس از خنک شدن هوا، مردان خانواده اقدام به له کردن انگورها درون حوضچه بالایی کارخانه کرده و آب آن وارد حوضچه پایینی می شود ، شیره به دست آمده را پس از عبور دادن از صافی‌های مخصوص درون دیگ های بزرگ می‌ریزند . بسته به مقدار انگور چیده شده عملیات له کردن در یک روز یا بیشتر انجام می‌شد چرا که شیره تهیه شده حتماً باید تا فردای آن روز پخته شود .

سپس شیره درون دیگ پس از خنک شدن آماده افزودن خاک سفید است این خاک خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد و باغداران آن را با مهارت خاصی از محل های خاصی در اطراف تهیه می کنند .
افزودن خاک ، شیره را تصفیه می‌کند طوری که باعث جمع شدن مواد و ذرات سبک و ریز به صورت کف در بالا و مواد سنگین به همراه خاک در کف دیگ می‌شود سپس شیره را حدود ۲ تا ۳ ساعت به حال خود رها می‌کنند تا مواد زاید آن کاملاً جدا شود همچنین افزودن خاک باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر موجود در شیره شده و در اصطلاح شیره را شیرین می‌کند .

آماده ‌سازی شیره و پختن دوشاب تخصص خاص خود را می‌طلبد که این امر حضور یک شخص مجرب در حین آماده ‌سازی و پخت را ضروری می‌کند . پس از سپری شدن مدت زمان لازم جهت زلال شدن شیره ، کف جمع شده در بالای دیگ با احتیاط تمام جمع شده و دور ریخته می‌شود و شیره زلال به ‌دست آمده درون ظرف مجزایی ریخته می‌شود تا آماده پخت شود .

صبح زود شیره را درون ظرف بزرگی می‌ریزند و روی اجاق مخصوص قرار می‌دهند . به محض حرارت دیدن شیره نجس می‌شود و برای پاک شدن باید ثلث آب آن حرارت دیده و بخار شود . در این مدت کف سفیدرنگی روی سطح شیره ظاهر می‌شود که باید دور ریخته شود . پس از تبخیر شدن یک سوم آب شیره و حلال شدن آن شیره باید هم زده شود یا اصطلاحاً هوا داده شود ، که این عمل کیفیت دوشاب تولیدی را بالاتر می‌برد . همچنین بسته به ذائقه استفاده‌کنندگان از هر ۵ تا ۶ لیتر شیره یک لیتر دوشاب به دست می‌آید .



ارسال نظر


آخرین خبرها