کد خبر: 71392 | زمان مخابره: ۱۶:۱۵:۴۸ - چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 46 بازدید | |

طلای سیاه مرهم محرومیت جنوب کرمان/ خرماکاران را دریابید

جنوب کرمان مقام نخست تولید خرما در کشور را به خود اختصاص داده است اما عدم برند سازی و بازاریابی و سرمایه گذاری در فرآوری این محصول مشکلی است که همچنان کشاورزان را آزار می دهد.

به گزارش نشانه نیوز، همه ساله در کشور حدود یک میلیون تن خرما در تولید می شود که استان کرمان سهمی ۳۰۰ هزار تنی از این محصول را به خود اختصاص داده است، هر چند کرمان رتبه نخست تولید خرما را ندارد اما مقام نخست سطح زیر کشت نخلستان ها در کشور را یدک می کشد و عقب ماندگی در تولید نیز به دلیل قدیمی بودن نخل ها در برخی از شهرستان های جنوبی کرمان است.

طبق گفته فرماندار بم تنها در این شهرستان سالانه معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت، خرما صادر می شود و این نشان از توان بالایی اقتصادی استان در این خصوص دارد، پتانسیلی که تا کنون به خوبی از آن استفاده نشده است.

طبق گفته فرماندار بم تنها در این شهرستان سالانه معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت، خرما صادر می شود و این نشان از توان بالایی اقتصادی استان در این خصوص دارد، پتانسیلی که تا کنون به خوبی از آن استفاده نشده است

هر چند تلاش هایی برای کشت گونه های جدید و پر ثمر خرما شروع شده اما کشت های سنتی برجای مانده از دهه های گذشته موجب هدر رفت آورده های کشاورزی در این بخش می شود.

برای رفع این مشکل تکثیر ارقام پر ثمر در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری ۳ هزار و ۶۵۰ نهال بین کشاورزان توزیع شده است. ارقام پیارم و زاهدی جزو رقمهایی است که تولید آن ها حمایت می شود.

شرق استان کرمان و به خصوص بم مرکز تولید رطب مضافتی است که در کشور مشتری های پر و پا قرصی دارد اما این جنوب کرمان است که بیشترین نخلستانهای استان را دارد و پتانسیل بالقوه اقتصادی را در خود جای داده است.

در این بخش از استان کرمان بیش از ۲۶ هزار هکتار باغ زیر کشت نخلستانهای قرار گرفته است که شامل دیم و غیر دیم می شود که کلوته و مضافتی مهمترین ارقام این نخلستانها به شمار می آیند.

۱۰ هزار ۷۵۳ هکتار از باغ های منطقه زیر کشت رقم کلوته و ۱۵ هزار و ۳۶۲ هکتار به تولید رقم مضافتی اختصاص دارد و نکته قابل توجه این است که در تولید ۶۶ هزار تن خرمای کلوته و ۹۴ هزار تن خرمای مضافتی و حدود ۱۰ هزار تن نیز از سایر ارقام از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود.

پتانسیل های اقتصادی خرمای جنوب کرمان با وجود محرومیت های شدیدی که در این منطقه وجود دارد اما نتوانسته درمانگر محرومیت های جنوب باشد دلیل این انفعال هم عدم برنامه ریزی صحیح بوده است.

بازارهای جهانی به روی خرما کاران باز نشده است

در واقع خرمای ایران هنوز نتوانسته جای مناسبی در بازار جهانی پیدا کند اگر به بازار خرمای کشورهای عربی سری بزنید، این بزرگترین بازار مصرف جهان کمتر به سراغ خرمای ایران آمده است و دلیل این امر هم عدم بازاریابی و سپردن بازار به کشورهای رقیب بوده است.

چون بازار داخلی ایران خود متقاضی اصلی این خرما است کشاورزان کمتر به فکر تولید صادرات محور بوده اند و به همین دلیل نیز صنعت بالادستی خرما و فراوری محصول نیز در دستور کار قرار نگرفته است.

اکثر کشورهای صادر کننده در بازار جهانی کشورهایی هستند که هم از نظر کیفیت و هم کمیت بسیار عقب تر از ایران هستند اما همین کشورها در زمینه بازاریابی، بسته بندی، برندسازی چنان پیشرفت کرده اند که می توانند محصول بی کیفیت خود را چندین برابر قیمت خرمای با کیفیت ایرانی به فروش برسانند.

چون بازار داخلی ایران خود متقاضی اصلی این خرما است کشاورزان کمتر به فکر تولید صادرات محور بوده اند و به همین دلیل نیز صنعت بالادستی خرما و فراوری محصول نیز در دستور کار قرار نگرفته است

اما پس از سال ها حالا خرمای جنوب کرمان قدم هایی در بازار جهانی برداشته است و حالا خرما را به روسیه، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه و هند صادر می کند.

این گامهای سست در حالی برداشته شده است که به نظر می رسد دولت باید به محرک اصلی برای رونق خرمای ایران در بازار جهانی تبدیل شود.

سید یعقوب موسوی، رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می گوید: یکی از سیاست های سال های اخیر در حوزه کشاورزی تولید صادرات محور است و در همین زمینه نیز گام های خوبی برای صادرات خرما به کشورهای مختلف برداشته شده است.

وی با اشاره به راه اندازی گمرک و فرودگاه در جیرفت گفت: این پتانسیلها در جنوب کرمان در بهبود وضعیت صادرات تاثیر گذار است اما باید مارکتینگ در بحث کشاورزی جدی تر پیگیری شود.

موسوی افزود: محصول خرمای جنوب کرمان کاملا ارگانیک است، ما با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن در طول سال مقام اول تولید ارقام تجاری را داریم که شامل مضافتی و کلوته است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: از سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کنیم و امیدواریم کشاورزان و سرمایه گذاران در این زمینه فعال شوند.

۲۵ درصد خرمای تولیدی کرمان صادر می شود

رئیس انجمن خرمای استان کرمان نیز حرفهای زیادی دارد و به تولید ۳۰۰ هزار تنی خرما در کرمان در سال اشاره می کند و به مهر می گوید: ۵۰ درصد خرمای صادراتی کشور در کرمان تولید می شود.

رشید فرخی افزود: یک سوم خرمای کشور در کرمان تولید می شود و باید از این ظرفیت استفاده عملی در زمینه تولید ثروت و ارزآوری شود.

وی بیان کرد: این در حالی است که در مجموع فقط ۲۵ درصد از خرمای تولیدی در استان کرمان صادر می شود که باید برای افزایش این آمار برنامه ریزی ویژه انجام شود.

رئیس انجمن خرمای استان کرمان بر بازاریابی بازارهای جدید برای خرمای استان کرمان تاکید کرد و بر برند سازی و به خصوص فرآوری این محصول تاکید کرد.

خرمای استان کرمان دارای کیفیت بسیار مطلوبی نسبت به سایر کشورها است و باید با بسته بندی و برند سازی و بازاریابی کار کنیموی به این موضوع اشاره کرد که کشورهای مسلمان مهمترین خریداران خرما در جهان محسوب می شود و باید روی این کشورها کار کرد گفت: خرمای استان کرمان دارای کیفیت بسیار مطلوبی نسبت به سایر کشورها است و باید با بسته بندی و برند سازی و بازاریابی کار کنیم.

وی افزود: با این حال نباید به سمت بازارهای متراکم برویم بلکه باید بازرهای جدید را انتخاب کنیم.

وی به آفات خرما نیز اشاره کرد و افزود: باید با راهکارهای علمی و بیولوژیکی فکری به حال آفت در برخی از شهرستانها کنیم.

محمد مشایخی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به خبرنگار مهر می گوید: در سال جاری با توجه به بارندگی های خوبی که در اواخر سال گذشته روی داد شاهد تولید بسیار مطلوب محصول هستیم در واقع هم کیفیت و هم کمیت محصول افزایش دارد.

وی به لزوم تثبیت قیمت خرما اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما این است که باید خرما را در سردخانه ها انبار کنیم و تا رمضان سال آینده صبر کنیم و بعد خرما را بفروشیم.

مشایخی بیان کرد: برخی از دلالان هم از کمبود نقدینگی کشاورزان استفاده و محصول را با قیمت اندک خریداری می کنند اما در سالهای اخیر خرید های حمایتی از کشاورزان موجب شده حضور دلالان کمرنگ تر شود.

وی بیان کرد: کشاورز توان بازاریابی در بازار جهانی را ندارد یا باید شرکت تعاونی قدر وجود داشته باشد و یا دولت حمایت کند اما اینکه بگوییم که ما پتانسیل داریم و باید در بازارجهانی حضور پیدا کنیم فقط شعار است چون زمینه صادرات وجود ندارد.

وی صادرات را امری تخصصی و نیازمند به حمایت دولت دانست و افزود: نگویید کشاورز محصول را صادر کند چون حتی در بازاریابی محصول کشاورزی در بازار داخلی هم مشکلات عدیده ای وجود دارد که دولت نتوانسته آن ها را حل کند.

برنامه ریزی به خصوص در زمینه باز کردن درهای جدید بازار جهانی به سمت تولیدات نخلستانهای کرمان که رتبه نخست زیر کشت محصول و رتبه دوم تولید را دارد می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال و توسعه صنایع وابسته در استان فراهم کند.



ارسال نظر


آخرین خبرها