کد خبر: 71483 | زمان مخابره: 11:50:40 - شنبه 22 مهر 1396 | بدون نظر | |

عدم ساماندهی واقعی کارگران غیربومی/ کنترل متکدیان و نجات جان پسته‌ها

فصل برداشت پسته در شهرستان رفسنجان رویدادی خاطره‌انگیز است و در این فصل افراد زیادی از بومی و غیربومی از محل درآمد پسته متنعم می‌شوند و کارگران فصلی به این شهرستان می‌آیند.

به گزارش نشانه نیوز، فصل برداشت پسته در این شهرستان رویدادی خاطره‌انگیز است و در این فصل افراد زیادی از بومی و غیربومی از محل درآمد پسته متنعم می‌شوند، کارگران فصلی به این شهرستان می‌آیند و با تمام وضعیتی که به وجود می‌آورند اما با کوله‌باری از خاطرات این شهرستان را ترک می‌کنند و دوباره برای آمدن در سال دیگر برنامه می‌ریزند و البته بعضی‌ها نیز برای این شهرستان مشکلاتی به وجود می‌آورند.

در طول فصل برداشت شاهد حضور افرادی از شهرها و استان‌های همجوار هستیم که در پارک‌ها و کنارگذرها سکنی گزیده‌اند یا کاری گیرشان آمده یا دست‌خالی مانده و وقت خود را به بطالت می‌گذرانند.

*عدم ساماندهی واقعی کارگران غیربومی

عده‌ای در موزه وضعیت بسیار بدی به وجود آورده‌اند و ظروف غذاهایی که از رستوران‌ها و …تهیه کردند همان‌طور در چمن‌ها رها کرده و محیط‌زیست را آلوده کرده‌اند این افراد جدای از آسیب به محیط‌زیست امنیت شهر را نیز زیر سؤال بردند به‌طوری‌که کمتر کسی با اطمینان در موزه قدم می‌گذارد چراکه اطراف آن پر است از این کارگران غیربومی که وضعیت حضورشان جای درنگ دارد.

البته همیشه سخن از ساماندهی این افراد به میان می‌آید اما همچنان حضورشان در اماکن ذکرشده به چشم می‌خورد و خبری از ساماندهی واقعی نیست.

حال هرچه بود گذشت و این روزها شاهد بستن کوله‌بار این مسافران کار در شهرستان هستیم که یا با دست‌ خالی یا دست پر و کسب درآمد خوب از این رویداد اقتصادی بزرگ به دیار خود باز می‌گردند.

امسال پسته زیاد بود و پیش‌بینی ۶۵ هزار تن شده بود که البته همین هم شد اما درصدی از پسته‌ها پوک شدند و پیش‌بینی محصول اصلی کاهش یافت که علت پوکی پسته از سوی مدیر جهادی جهادکشاورزی کم‌آبی عنوان شد.

*دو هفته دیگر تا پایان برداشت پسته‌ها مانده است

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: دو هفته دیگر تا پایان برداشت پسته باقی مانده که شامل ۳۰ درصد از محصول می‌شود و بیشتر برداشت در مناطق نوقات انجام شده و در مناطقی از کشکوئیه و کبوترخان بخشی از برداشت مانده است.

وی با اشاره به پوکی پسته‌ها در سال جاری و آیا این میزان پوکی در گذشته نیز سابقه داشته است، تصریح کرد: سال‌های ۸۹ و ۹۰ نیز این میزان درصد پوکی را داشتیم که علت آن تاخیر در فرایند مغزگیری بود.

رضایی ادامه داد: همیشه اوایل تیرماه مغزگیری آغاز می‌شد اما امسال با دو هفته تاخیر آغاز شد و و از ۱۵ تیر رشد جنین آغاز که دقیقا با گرمای هوا مصادف شد و نیز مقداری گرمای آخر فروردین گل‌های ماده را تحت‌تاثیر قرار داد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان بیان کرد: امسال روی رقم فندقی بیش از ظرفیت  بار نشست که درخت تحمل این همه پسته را نداشت و البته اگر وضعیت آبی بهتر بود شاید ۱۰ درصد پوکی کمتر محصول را داشتیم.

*حمل پسته در شب ممنوع

اما امنیت برداشت پسته در این شهرستان همواره از نکات مهمی است که پلیس از چند روز مانده به فصل برداشت هشدارها و گشت‌زنی‌های خود را آغاز کرده تا چشم و گوش سارقان پسته باز شود.

در این فصل سارقان پسته و مالخرها نیز بیکار نمی‌نشینند و منتظر فرصتی برای به جیب‌زدن و غارت دسترنج باغداران هستند که البته از چشم پلیس دور نمی‌ماند و اکثریت دستگیر می‌شوند.

حمل پسته در شب معضلی برای باغداران شده که در طول مسیر خطرآفرین است و لازم است باغداران به هشدار پلیس مبنی بر عدم حمل بار در شب توجه بیشتری داشته باشند.

رضا خلیلی‌نژاد جانشین فرمانده انتظامی این شهرستان بر ممانعت از حمل پسته در شب تأکید کرد و اظهار داشت: اگر قرار است بار پسته‌ای در شب حمل شود حتما باید نکات ایمنی و اطمینان از حمل بار حاصل شود تا زمانی که به مقصد می‌رسد با کمبود بار مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: از دیگر نکات مهم و ضروری برای حفظ بار و امنیت محصول گماشتن نگهبان در انبارهای پسته است و باغداری که برای انبار خود میلیاردی هزینه می‌کند نصب دوربین برای کنترل رفت و آمدها را مدنظر قرار دهد و حتما نگهبان مورد اعتماد بگمارد.

جانشین فرمانده انتظامی رفسنجان متذکر شد: باغداران و کشاورزان هم پلیس را در تأمین امنیت در برداشت محصول یاری و تمام نکات مهم ایمنی را رعایت کنند تا سارقان در کار خود ناکام بمانند.

*کنترل متکدیان و نجات جان پسته‌ها
اما امسال شاهد عدم حضور گدایانی هستیم که درب منازل و ترمینال‌های پسته می‌آمدند و با طلب پسته بلاهای زیادی سر این محصول جهانی می‌آورند.

نصرالله عباسی فرمانده انتظامی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: حضور متکدیان امسال قابل مقایسه با هیچ سالی نیست و خیلی کمتر شدند اما تعدادی هستند که همیشه دور از چشم بقیه اقدام تکدی‌گری می‌کنند و می‌روند اما دستگیری آنها ادامه دارد.

کنترل و دستگیری متکدیان در این فصل هم جای تقدیر دارد چراکه در سال‌های گذشته پسته‌هایی که به این متکدیان داده می‌شد با وضعیت بسیار بدی پوست گرفته می‌شد و بدون رعایت نکات بهداشتی به فروش می‌رفت و همین مورد می‌توانست کیفیت محصول را زیر سؤال ببرد که خوشبختانه حضورشان به حداقل رسیده است.

در این زمینه باید قدردان مسؤولانی باشیم که طرح جمع‌آوری متکدیان را اجرا کردند و این طرح همچنان به قوت خود باقی‌ است و قرار است رفسنجان به عنوان شهر بدون گدا نیز معرفی شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها