کد خبر: 71585 | زمان مخابره: 10:27:40 - دوشنبه 24 مهر 1396 | بدون نظر | |

درخشش کیفیت گیاه آلو‌ئه‌ورای رفسنجان در کارخانه‌های ایران

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: کیفیت گیاه آلوئه‌ورای شهرستان رفسنجان بسیار خوب است و در کارخانه‌های ایران فرآوری می‌شود.

به گزارش نشانه نیوز، بیش از ۲۰ سال است که شهر طلای سبز با کم‌آبی گریبانگیر شده و تولید محصول پسته در واحد سطح کاهش یافته است اما چند سالی است که تحول جهادی در اقتصاد این شهرستان در زمینه کشاورزی صورت گرفته و با تشویق کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزین رونقی به کشاورزی و درآمد مردم رفسنجان البته هرچند هم کم ایجاد شده است.

روزی که شنیده شد در شهرستان رفسنجان و در مناطقی از راویز و سرچشمه زعفران‌کاری می‌شود، کمتر کسی باور می‌کرد که رفسنجان هم مستعد کشت این نوع گیاه ارزآور باشد، اما با رونق‌گرفتن کشت زعفران در این مناطق خنامان نیز به این نوع کشت روی آورد و در بسیاری از نقاط این شهرستان زعفران‌کاری شده که باری از روی دوش کشاورزان برداشته است.

گل‌محمدی، زرشک و بسیاری دیگر از گیاهان کم‌آب‌بر برای جایگزینی محصول پسته این روزها در سراسر شهرستان کشت می‌شود و اکنون گیاهی پرمصرف و معروف که کارآیی بسیار زیادی در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی دارد، نیز به جمع گیاهان جایگزین در این شهرستان پیوسته است.

آلو‌ئه‌ورا همان گیاهی که برگ‌های بلند آن در مغازه‌ها و عطاری‌ها به چشم می‌خورد و ژل آن در داروخانه‌ها و سایر محصولات آن طرفداران بسیاری به‌ ویژه در بین بانوان دارد.

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان پیرامون کشت آلو‌ئه‌ورا در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر چهار گلخانه سطح زیر کشت آلوئه‌ورا داریم که حدود ۱۸ هزار پاجوش شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این گیاه خیلی کم‌آب‌بر است، ادامه داد: تا حدود ۵ هکتار دیگر جا برای توسعه این گیاه وجود دارد و از لحاظ مالی کشت آن مقرون به صرفه است.

رضایی با بیان اینکه یک گلخانه در فروردین کشت شد که خیلی خوب بود و مورد استقبال قرار گرفت، افزود: مرداد و شهریور هم کشت‌های بعدی انجام شد و ۱۰ هزار پاجوش از شهریورماه به این طرف کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: این میزان کشت‌شده تا دو، سه ماه آینده قابل برداشت است.

رضایی در ادامه با اشاره به کیفیت محصول آلوئه‌ورای رفسنجان آن را خیلی خوب و مورد پسند صنایع دانست و اظهار کرد: چون ما در این شهرستان کارخانه فرآوری نداریم محصول را به سایر شهرهای کشور می‌فرستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید کمپوت محصول به مشهد و برای تولید ژل و شامپو به عسلویه فرستاده می‌‌شود و کیفیت ژل تولیدشده از محصول رفسنجان خیلی خوب است.

به گزارش فارس در کنار پسته طلای سبز و دومین کالای ارزآور کشورمان که همواره باید در تولید آن کوشا بود و حداقل این میزان سطح زیر کشت را حفظ کرد و منابع آبی را به صورت درست برای تولید پسته مصرف کرد، این نوع گیاهان جایگزین می‌تواند به اقتصاد و اشتغال شهرمان کمک کند و در سایه راهنمایی‌های مهندسان و کارشناسان کشاورزی موفقیت حاصل شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها