کد خبر: 71588 | زمان مخابره: 10:30:25 - دوشنبه 24 مهر 1396 | بدون نظر | |

۲۴ مهر ۵۷ یاداور خاطراتی تلخ برای مسجد جامع کرمان

مردم سراسر ایران در تظاهرات سال ۵۷، یک صدا شعار” خلق مسلمان را، کتاب قرآن را، مسجد جامع را شاه به آتش کشید” سر دادند.

ملی شدن شعار مسجد جامع کرمانبه گزارش نشانه نیوز؛ در گوشه ای از شهر کرمان، مسجد تاریخی جامع وجود دارد که در گنجینه خود خاطرات تلخ و شیرینی را قرار داده است، ۲۴ مهر ۵۷ خاطره تلخی را برای این مسجد و مردمان کرمان رقم زد.
مهدی صدفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان درباره حال و هوای آن روز گفت: در ۲۴ مهر ۵۷، جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم و علمای کرمان برای گرامیداشت چهلم شهدای حادثه میدان ۱۷ شهریور تهران که قبل از این به میدان ژاله معروف بود، در درون و برون مسجد، حضور داشتند.
اما بد خواهان با اقدامات شوم خود، برگ دیگری از جنایایات رژیم شاهنشاهی را رقم زدند.
صدفی گفت: در حالی که آقای صمدانی سخنرانی می کردند، عده ای اراذل و اوباش با حمایت و پشتیبانی از سوی نیروهای مسلح شاهنشاهی و منتسب به ساواک، به مردم در مسجد جامع کرمان حمله کردند، تعداد زیادی از کتاب‌ها و قرآن های دورن قفسه ها، درب های شبستان، کتابخانه، خودرو های مردم، موتورسیکلت ها، دوچرخه ها و اموال مردم در داخل، بیرون و پارکینگ مسجد را به آتش کشیدند و با شلیک گلوله های اشک آور مردم را متفرق کردند و با سنگ پرانی، چماق و چوب به سر و صورت مردم می زدند.
این مسجد ماوایی می شود تا شهادت دو تن از دلاورمردان در آن رقم بخورد. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان‌ شهادت شهید محمد باقدرت جوپاری و شهید غلامرضا یزدانشناس و مجروح کردن عده ای را ثمره فضای بسیار خشن و اسفناک این فاجعه می داند.
وی پیام علمای بزرگ کرمان به محضر حضرت امام (ره) در فرانسه، تحصن و اعتصاب اقشار مختلف کرمان از جمله فرهنگیان، بعضی از ادارات، بعضی از کارخانجات مثل ذغال سنگ و غیره را از حرکت های مردمی به واسطه همین حرکت ناجوانمردانه رژیم منحوس پهلوی دانست و گفت: مردم سراسر کشور در تظاهرات خود به نوعی از شعار معروف” خلق مسلمان را، کتاب قرآن را، مسجد جامع را، شاه به آتش کشید” بهره بردند و این شعار به عنوان شعار محوری تلقی شد.
و این حادثه؛ همچون، حوادث تلخ دوران انقلاب لکه ننگ دیگری بر دامان رژیم ستمشاهی شاه شد.
صدفی با اشاره به وقایع زمان شاه چون سینما رکس آبادان که در آن دست شاه به خون مردم آغشته بود، گفت: این قصه هم به دست رژیم پهلوی بود؛ گرچه، آن رژیم می خواست به نوعی خودش را به عقب بکشد؛ ولی، مردم می دانستند، این کولی ها، این چماق به دست ها و این شاه دوست ها که شعارجاوید شاه هم می دادند، به تحریک و پشتیبانی نظامیان شاه دست به این کار زده اند.
آشکار کردن ماهیت شاه، تسلا و دعوت مردم کرمان به ادامه مقاومت در پیام رهبر کبیر انقلاب(ره) به مردم کرمان در پی این واقعه نمودار بود.
صدفی با اشاره به اینکه بعد از پیام حضرت آیت الله صالحی کرمانی به محضر حضرت امام (ره) و تشریح این واقعه، حضرت امام(ره) در چهارم آبان ۵۷ پیامی را به ملت ایران بالاخص مردم کرمان صادر فرمودند، گفت: در این پیام امام خمینی(ره) ضمن تسلای مردم استان کرمان به خاطر شهیدان و مجروحان با تشریح آن زمان، ماهیت رژیم پهلوی را نشان دادند و مردم ایران بالاخص مردم استان کرمان را به مقاومت و مبارزه هر چه بیشتر دعوت کردند.
و باید گفت که دشمن خیال واهی را در ذهن خود پروراند که می تواند جلوی مبارزات را بگیرد.
صدفی با بیان اینکه گرچه هدف رژیم پهلوی، سرکوب کردن قیام و مبارزات ملت ایران و ایجاد رعب در دل مردم بود؛ اما، این واقعه باعث شد تا غیرت دینی، انقلابی و انگیزه مردم در مقابله با رژیم پهلوی تقویت شود و حرکت انقلاب را در استان کرمان و حتی به جرات می توانم بگویم در کشور افزایش داد.
و امروز بعد از ۳۹ سال، مسجد جامع کرمان با صلابت از همیشه، هر صبح و شام مملوء از جمعیتی می شود که ترفندها و تهدیدهای همه دشمنان برایشان بی ارزش است.



ارسال نظر


آخرین خبرها