کد خبر: 71600 | زمان مخابره: 21:58:26 - سه شنبه 25 مهر 1396 | بدون نظر | |

دیوار بلند بیکاری مقابل دانش آموختگان کرمانی

علیرغم اجرای برنامه های متنوع اشتغال توسط دولت در کرمان، هنوز بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی پشت دیوار بلند فقدان بازار کار و مهارت آموزی مانده اند.

 

به گزارش نشانه نیوز، آرزوها و آمال جوانان دانش آموخته دانشگاهی برای یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود هر روز بیش از پیش کمرنگ تر می شود و این در حالی است که نیاز بازار کار در اغلب رشته های دانشگاهی به مرز فوق اشباع رسیده است.
ریشه بیکاری دانش آموختگان دانشگاهها را باید در گسترش بی رویه و بدون برنامه مراکز دانشگاهی در سالهای قبل جستجو کرد که متناسب با بازار کار برنامه ریزی نشده بود.
استان کرمان دارای قابلیت ها و ظرفیت های زیادی در بخش های معدن، صنعت، کشاورزی و خدمات است که نتوانسته از وجود دانش آموختگان دانشگاهی به خوبی در این حوزه ها برای اشتغال بهره ببرد لذا می طلبد رشته های دانشگاهی با اشتغال بازار کار بومی استان بیشتر هماهنگ شود.
یک دانش آموخته رشته مهندسی شیمی عالی از یکی از مراکز دانشگاهی دولتی به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۹ ساله هستم و ۶ سال قبل از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و پس از گذارندن ۲ سال خدمت سربازی، دنبال کار رفتم اما شرایط پیدا کردن شغل بسیار دشوارتر از چیزی بود که فکر می کردم.
رضا کرمی ادامه داد: استخدام در مراکز دولتی که بسیار سخت و تقریبا ناممکن است و مراکز خصوصی هم سابقه و رزومه کاری مفصل می خواهند که با شرایط سنی من امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه اگر به گذشته برگردم به دانشگاه رفتن فکر نمی کنم افزود: به تازگی پس از مدتها دوندگی راننده پخش یکی از شرکت های لبنیاتی شدم و این شغل اصلا در اهداف من نبود.
مهدیس حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد گفت: من به رشته دانشگاهی ام علاقه دارم اما می دانم با وجود این همه فارغ التحصیل بیکار، تقریبا شانسی برای ورود به بازار کار در رشته خودم ندارم و باید به شغل های دیگری فکر کنم.
وی افزود: به نظرم باید مهارت آموزی در اولویت مدارس و دانشگاه ها قرار بگیرد تا دانش آموختگان کمترین دغدغه جذب به بازار کار را داشته باشند.
وی تاکید کرد: سرخوردگی جوانان بیکار دانش آموخته به طور قطع مشکلات اجتماعی و فرهنگی را بوجود می آورد، هر چند خود جوانان نیز باید از رویاپردازی در اشتغال خودداری کنند و دنبال راه اندازی کسب و کارهای کم هزینه باشند.
معین جهانی زاده، فارغ التحصیل کشاورزی صندوقدار چلوکبابی است او می گوید: از قدیم گفتند کار عار نیست.
وی گفت: نداشتن مهارت و سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار ۲ دلیل عمده جوانان بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی است و باید فرهنگ کار و کار آفرینی بیشتر در جامعه ترویج شود.
معاون کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق آمارهای رسمی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۱۱۷ هزار و ۷۶۱ نفری بیکار استان کرمان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند هر چند آمار میدانی این عدد را بیشتر نشان می دهد.
منوچهر اسلامی افزود: دانش آموختگان رشته های نظیر کامپیوتر، هنر، ریاضی، محیط زیست، شیلات از کمترین بازار کار برخوردار هستند و در سایر رشته های دانشگاهی نیز فارغ التحصیلان بسیار بیشتر از نیاز بازار کار هستند.
وی تصریح کرد: دولت با همه تلاش ها و برنامه ریزی هایی که انجام داده نتوانسته تاکنون گره کور بیکاری فارغ التحصیلان را باز کند.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان اظهار کرد: دولت طرح های مختلفی برای جذب بیکاران فارغ التحصیل در دست اجرا دارد که طرح کارورزی با پیش بینی کارآموزی و مهارت آموزی ۱۵۰ هزار نفر در سال از مهمترین این طرح ها است.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح افراد بیکار فوق دیپلم تا مقطع دکترا در سامانه کارورزی ثبت نام می کنند که پس از طی مراحلی به واحدهای متقاضی پذیرنده که دارای لیست بیمه هستند برای مهارت آموزی معرفی می شوند.
اسلامی با بیان اینکه سهمیه استان کرمان در طرح کارورزی سه هزار و ۲۴۰ نفر است افزود: مهارت آموزان پس از ۶ ماه گذراندن دوره در دستگاه های اجرایی و واحدهای متقاضی مشغول به کار می شوند که حق بیمه آنها به مدت ۲ سال توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۲۳ مرکز کاریابی در استان کرمان فعالیت دارد گفت: پنج هزار و ۷۸۶ نفر طی ۶ ماهه ابتدای سال ۹۶ در این مراکز ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۷ نفر مشغول به کار شده که شامل ۷۰۲ نفر لیسانس، ۸۵ نفر فوق لیسانس هستند.
معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: ارائه تسهیلات کم بهره به صورت فردی و در قالب تعاونی ها، اختصاص تسهیلات برای مشاغل خانگی نیز از دیگر راهکارهای دولت برای اشتغال افراد متقاضی کار و فارغ التحصیلان بیکار است.
وی تاکید کرد: متناسب نبودن رشته های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار کار در سالهای گذشته عامل اصلی بحران بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها است و همچنین اکثر فارغ التحصیلان منتظر میز و صندلی آماده برای اشتغال هستند که از عوامل افزایش بیکاری این قشر است.
نایب رئیس انجمن کاریابی استان کرمان نیز با اشاره به انبوه فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سالهای اخیر گفت: بازار کار کشور تناسبی با جمعیت متقاضی دانش آموختگان دانشگاهی کشور ندارد و باید برای حل آن چاره اندیشی اساسی شود.
زهره جعفر خانی افزود: دانشگاه ها در مهارت آموزی فارغ التحصیلان خود ضعف دارند و بیشتر تئوری آموزش می دهند و کار عملی آنها بسیار کم است و دانش آموختگان دانشگاهی پس از فارغ التحصیلی باید دوباره مهارت های عملی و تجربی را فرا گیرند.
وی تصریح کرد: نگرش خانواده ها نیز باید به مقوله اشتغال تغییر پیدا کند و باید فرزندان خود را به سمت رشته های فنی و دارای بازار کار سوق دهند و همچنین آنها را به مهارت آموزی تشویق کنند.
جعفرخانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دانش آموزان را به سمت رشته های فنی و حرفه ای تشویق می کنیم ادامه داد: اما بسته های تشویقی به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص پیدا می کند و دانش آموختگان رشته های فنی از این تسهیلات بهره نمی برند.
وی گفت: در چند سال اخیر مراجعه فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراکز کاریابی بسیار افزایش یافته است و بخش خدمات بیشترین جذب نیرو را داشته است.
در حال حاضر حدود ۱۷۴ هزار نفر در مراکز متعدد آموزش عالی در ساسر استان کرمان فعالیت دارند و سالانه حدود ۱۵ هزار نفر از دانشگاه های استان فارغ التحصیل می شوند.



ارسال نظر


آخرین خبرها