کد خبر: 71630 | زمان مخابره: 21:35:08 - چهارشنبه 26 مهر 1396 | بدون نظر | |

نگران آینده ریاضی هستیم/ آموزش و پرورش بیمار است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: نگران آینده ریاضی هستیم، زیرا رویکردها و روندی که در آموزش عالی طی می‌شود، خیلی امیدبخش نیست و نتوانسته‌ایم، راهکارهای مناسبی برای هدایت استعدادها در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش نشانه نیوز، محمدعلی کریمی  در آیین افتتاحیه نهمین همایش ملی ریاضی دانشگاه پیام نور کرمان را زادگاه و بسترگاه قوت‌زای ریاضی ایران دانست و اظهار داشت: نخستین دوره دکترای ریاضی کشور در کرمان شکل گرفت و محمدمهدی زاهدی به عنوان نخستین فرد در کشور از این رشته تحصیلی فارغ‌التحصیل شد.

وی بیان داشت: نوآوری و ابتکار در کشور با بستر و پشتوانه ریاضی قوی است و این رشته نقش خون در جریان علوم را بازی می‌کند و آب حیات‌بخش آن است، همچنین ریاضی یک ابزار قوی برای ورود به عرصه‌های علمی است و پایه و اساس هر اندیشه، منطق و استدلالی به شمار می‌رود.

کریمی تصریح کرد: نگران آینده ریاضی هستیم و به این فکر می‌کنم، آیا پنج یا ۱۰ سال آینده بزرگان ریاضی را داریم، زیرا رویکردها و روندی که در آموزش عالی طی می‌شود، خیلی امیدبخش نیست و نتوانسته‌ایم، راهکارهای مناسبی برای هدایت استعدادها در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: کلاس‌های پایه ریاضی با کمبود دانشجوی توانمند مواجه است و دغدغه دیگر ما بحث آموزش مطلوب است، زیرا اگر در حوزه ریاضی ضعیف باشیم، این ضعف را در آینده نه‌چندان دور در سایر حوزه‌ها نیز احساس می‌کنیم، پذیرفته نیست که شورا و کمیسیون‌های مختلف شکل گیرد و تبادل‌نظر درباره موضوع‌هایی انجام گیرد که موضوع اصلی تلقی نمی‌شود و مهم این است که ورود به دانشگاه نه خروج از آن راحت باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با تأکید بر اینکه نگاه مدرک‌گرایانه باید از دانشگاه‌ها رخت بربندد، ابراز داشت: در سیاست‌گذاری‌های کلان دانشگاه به این موضوع توجه ویژه می‌شود و با اطمینان می‌گویم، تلاش و اهتمام زیادی شده است که خروج از آن راحت نباشد هرچند شاید ورود به پیام نور راحت باشد.

کریمی افزود: منابع و آزمون‌های متمرکز دانشگاه پیام نور کمک کرده در بسیاری از رشته‌ها به ویژه در مقطع کارشناسی حداقل‌ها را حفظ کنیم و به همین دلیل دانشجویان ما در آزمون‌های استخدامی و سراسری شمار زیادی از رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم همایش‌ها پیام و راهکاری را به همراه داشته باشد و دغدغه‌ها از دل این همایش‌ها منعکس شود و این سؤال مطرح است که آموزش عالی، دولت و نظام می‌خواهد برای علوم پایه چه کار کند و باید تمهیداتی را برای این موضوع داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز ما بیمار است و جدا کردن دانش‌آموزان یک اشتباه فاحش است که در آموزش و پرورش وجود دارد و به آموزش عالی تسری پیدا کرده است.

کریمی در همین زمینه ابراز داشت: اگر توانایی علمی در کلاس درس از هر نوع نباشد موجب می‌شود، تبعیض‌هایی را دامن بزنیم و شکاف علمی بین دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد شود در حالی که باید در هر کلاس افراد درس‌خوان و معمولی در کنار هم حضور داشته باشند.

وی اظهار کرد: در کلاسی که همه افراد ضعیف باشند از این جمع ضعیف و سرخورده نمی‌توان انتظار بروز استعدادها را داشت و حضور افراد توانمند و تیزهوش در کلاس هم موجب غرور کاذب می‌شود و این غرور روی فعالیت و تلاش آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

کریمی اضافه کرد: باید تلاش کنیم، اگر تصمیماتی در گذشته گرفته شده است و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد تا در آینده با کمبود افراد شاخص در علوم مختلف مواجه نباشیم، زیرا دوست داریم، میرزاخانی‌ها تکرار شوند و نه اینکه ۲۰ یا ۳۰ سال بعد در کتاب‌ها بخوانیم، میرزاخانی هم بود.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: آموزش عالی و مجلس شورای اسلامی می‌توانند، نقش بزرگی را بازی کنند و به دغدغه دانشگاهیان توجه ویژه‌ای داشته باشند.



ارسال نظر


آخرین خبرها