کد خبر: 71679 | زمان مخابره: 9:58:35 - شنبه 29 مهر 1396 | بدون نظر | |

بیش از ۲۶ درصد مردم رفسنجان به چاقی مبتلا هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طبق آخرین بررسیها ۲۶٫۴ درصد مردم این شهرستان به چاقی به عنوان یکی از عوامل بروز بیماریهای مزمن و غیر واگیر مبتلا هستند.

 

به گزارش نشانه نیوز، احمد جمالیزاده به مناسبت روز جهانی غذا افزود: همچنین ۳۸٫۸ درصد مردم این شهرستان دچار اضافه وزن هستند که باید مراقب باشند و وزن خود را کنترل کنند تا به حد استاندارد و وزن متعادل برسند تا از بیماریها مصون باشند.
وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از مشکلات و معضلات بهداشت و درمان در کشور ما شیوع بیماریهای غیرواگیر و مزمن است بیان کرد: این بیماریها سالانه موجب مرگ هزاران نفر از هموطنانمان می شود.
جمالیزاده ادامه داد: چند عامل خطر اصلی از جمله تغذیه نادرست در ایجاد و بروز این بیماریها نقش دارد که منجر به بروز بیماریهایی چون بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، فشار خون، انواع سرطانها و دهها بیماری دیگر می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: سرانه مصرف ماهی در جهان ۱۶ کیلوگرم است در حالی که در کشور ما این سرانه هشت کیلوگرم است، همچنین بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف قند و شکر در طول روز حداکثر ۴۰ گرم توصیه شده اما مردم این مصرف را روزانه به ۶۶ گرم رسانده اند.
وی افزود: مصرف نوشابه در ایران از متوسط جهانی بیشتر است همچنین در مصرف روغن هم زیاده روی می شود به طوری که بر اساس سبد مطلوب غذایی باید روزانه ۳۵ گرم روغن مصرف شود در حالی که ۴۶ گرم مصرف می شود.
جمالیزاده بیان کرد: مردم ایران همچنین سبزی و لبنیات را کمتر از حد استاندارد استفاده می کنند و موجب می شود کلسیم و ویتامینهای مورد نیاز بدن به خوبی تأمین نشود.
وی با اشاره به اینکه طبق بررسی ۲ سال قبل میزان چاقی دانش آموزان در کشور ۱۱٫۴ بوده است که این رقم در رفسنجان ۲۱٫۷ است.
جمالیزاده خاطرنشان کرد: طبق بررسی انجام شده کمبود ویتامین D در کشور و در رفسنجان حدود ۶۰ درصد است.
وی گفت: مردم باید مصرف شیر و لبنیات، سبزی و میوه را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانند و از مصرف روغن های جامد اجتناب کنند.
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جمعیت شهرستانهای رفسنجان و انار را به ترتیب با ۳۱۱ و ۳۷ هزار نفر تحت پوشش دارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها