کد خبر: 72066 | زمان مخابره: 22:48:46 - سه شنبه 23 آبان 1396 | بدون نظر | |

گزارش نشانه نیوز از تور خبری وقف و رسانه؛ موفقیت اداره کل اوقاف استان کرمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی

اداره کل اوقاف استان کرمان کمر همت را بسته است تا در راستای شکوفایی اقتصاد مقاومتی و رونق اشتغالزایی گام بردارد و موفقیت این اداره کل در این زمینه حایز تحصین است.

به گزارش نشانه نیوز، آنچه که مسلم است اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اداره کل اوقاف استان کرمان توانسته است در این زمینه به خوبی تلاش کند و اقدامات موثری انجام دهد.

به منظور مشاهده بخشی از این اقدامات، تور خبری یک روزه با عنوان وقف و رسانه برگزار شد در این تور از اقدامات انجام شده در تالار احسان ماندگار، شاهزاده محمد (ع)، مجتمع دیلمقانی در کرمان و باغ متولی باشی ماهان و هتل سنتی ایوان ماهان بازدید به عمل آمد. در این بازدید آنچه که نمود داشت موفقیت اداره کل اوقاف استان کرمان در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی بوده است که باید به تلاش همه بزرگوارانی که در این زمینه فعالیت می کنند، خدا قوت گفت.

اولین جایی که مورد بازدید قرار گرفت مجموعه بزرگ احسان ماندگار بود، که این تالار چند منظوره از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

غلامرضا سرایداری مدیر بنیاد توسعه اداره کل اوقاف کرمان، گفت: هدف از تاسیس این بنای عظیم سرمایه گذاری و در آمدزایی بر روند رشد و توسعه و آبادانی موقوفات استان است که با احداث این مجموعه خلق ثروت شده و با ایجاد اقتصاد مقاومتی توانسته برای ۱۲۰ نفر اشتغالزایی نماید.

مدیر بنیاد توسعه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان  گفت: این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و با زیر بنای ۱۴ هزار مترمربع  از اواخر سال ۹۲ و ابتدای سال ۹۳ ساخت آن با با همکاری بنیاد توسعه و عمران موقوفات در دست اجرا است.

مدیر بنیاد توسعه اوقاف کرمان گفت: تا کنون بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که اعتبارات این پروژه عظیم از محل عوایدو پذیره موقوفات تامین می‌شود.

سرایداری بیان داشت:  پروژه مذکور  در ۳ طبقه شامل پارکینگ  با گنجایش ۴۰۰ اتومبیل ، سالن برپایی مراسم روضه و مذهبی، سالن همایش‌ها،۴ سالن کمیته تخصصی ،آمفی تئاتر با ظرفیت ۸۰۰ صندلی و بزرگترین سالن در استان و دو سالن پذیرایی که هر سالن  با ظرفیت گنجایش ۶۰۰ نفر، اتاق عقد عروس و داماد، لابی  و یک آشپزخانه صنعتی مدرن است.

وی گفت: آشپزخانه این مجموعه کاملا صنعتی و دارای ۱۵ سردخانه با ظرفیت ۷۰ تن می باشد که تمامی مسائل بهداشتی و ایمنی در آن رعایت شده است.

وی گفت: در حال حاضرتالار احسان ماندگار کرمان با هدف ایجاد یک مجتمع چند منظوره برای مراسمات ملی،مذهبی،فرهنگی وسایر جشن‌ها و مراسمات در شهر کرمان در دست احداث است که امید می‌رود این طرح طی دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

سرایداری همچنین به تابلوی منقش شده بر دیوار لابی اشاره کرد و اذعان داشت: این تابلو حدود ۱۵ هزار مترمربع عرض دارد که توسط یک خانم هنرمند کرمانی با الهام گرفتن از دوران دفاع مقدس با این مضمون که تیپ ثارالله کرمان به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بعد از فتح خرمشهر به طرف دمشق در حال حرکت طراحی شده است  می توان گفت  در نوع  خود بی نظیر است و این تابلو زیبایی خاصی به لابی بخشیده است.

وی در رابطه با سالن چند منظوره این مجموعه گفت: این سالن شامل ۷۵۰ صندلی معمولی و ۵۰ صندلی وی آی پی است که هم به عنوان سالن همایش و کنفرانس و هم سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۸۰۰ نفر بزرگترین سالن در استان کرمان به شمار می آید.

سرایداری تصریح کرد: دو تالار پذیرایی مردانه و زنانه با ظرفیت هر تالار ۶۰۰ نفر در طبقات بالایی این تالار احداث شده که قابلیت برگزاری دو مراسم به طور همزمان بدون ایجاد تداخل در هر یک از برنامه‌ها را دارد.

وی همچنین در انتها به دیگر پروژه هایی از جمله خانه حاج آقا علی در رفسنجان اشاره کرد و گفت : این خانه در مرحله تکمیل و تجهیز می باشد که طی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

سرایداری همچنین توضیحاتی در رابطه با باغ فتح آباد، کلکسیون گیاهان دارویی این باغ، باغ متولی باشی و آب گرم سیرج ارایه کرد.

سپس خبرنگاران راهی زیارت شاهزاده محمد (ع) شدند در این مکان متبرک سجاد افشاری معاون بهره برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: شاهزاده محمد با دو واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد و یک سوم جد سادات موسوی دارای ۳۸ فرزند در استان کرمان مدفون هستند.

وی گفت: محمدبن ابراهیم مجاب (ع) متولد کربلا و در سال ۲۴۷ هجری قمری به همراه دو برادر دیگرش امامزاده علی (ع) و امامزاده محمد (ع) در سیرجان با دعوت اهالی و علمای کرمان به این شهر هجرت کرد و پس از گذراندن ۵۰ سال از عمر خود در این خطه و تبلیغ دین و پرورش شاگردان مبرز همانند بسیاری از بزرگان ، توسط حاکم وقت در سال ۲۰۱ هجری قمری به شهادت رسید و دراین مکان به خاک سپرده شد.

معاون بهره برداری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود: طبق اطلاعات تاریخی تا سال ۷۰۰ هجری مزار ایشان بدون بارگاه بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اخیرا از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمان توجه خاصی نسبت به تعمیر و بهسازی حرم مطهر صورت گرفته است.

افشاری  بیان داشت: هم اکنون دو شبستان با متراژ ۵۰۰ مترمربع و با گنجایش ۱۶۰۰ زائر ساخته و تکمیل که بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: طبق گفته بزرگان دین این امامزاده بعد از حضرت فاطمه معصومه(س)  در شهر قم  ، عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری و شاهچراغ در شیراز قطب چهارم امامزادگان در  کشور می باشد.

افشاری همچنین به توسعه این بارگاه و بقعه اشاره کرد و اذعان داشت: قرار است ۳۸ پلاک در اطراف این حرم توسط شهرداری خریداری و در اختیار اوقاف قرار گیرد تا در توسعه صحن امامزاده کمک شایانی صورت گیرد.

وی  ساخت ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و سنگ فرش صحن مطهر را از سایر اقدامات انجام شده در این مکان متبرک ذکر کرد.

افشاری همچنین از شهرداری کرمان درخواست نمود تا برای توسعه صحن و سردرب این بارگاه به سمت خیابان ۱۷ شهریور در خرید خانه های حریم حرم تسریع نمایند.

 

بازدید از پرورشگاه دیلمقانی سومین بازدید خبرنگاران بود که در این رابطه محمدعلی تراز مدیرکل این پرورشگاه گفت: ۳۳ فرزند پسر و ۴۷ فرزند دختر به صورت بد سرپرست، طلاق و یتیم در این پرورشگاه تحت تربیت قرار دارند.

تراز در انتها خاطرنشان کرد: فرزندان پسر تا انتهای دبستان و دختران تا هنگام دریافت مدرک دیپلم در این مجموعه اسکان دارند و پس از آن پسران به پرورشگاه صنعتی و دختران با دریافت جهیزیه به قیم خود تحویل داده می شوند.

وی بیان داشت: احمد یزدان پناه معروف به دیلمقانی مرد کارآفرین، ثروتمند و خیری از اهالی کرمان بود که در سال‌های اولیه قرن جاری هجری یعنی تا ۱۳۲۳ می‌زیسته‌است. وی بدوا تولید کننده فرش بوده ثروت خود را صرف کشاورزی و ابادنی روستاهای کرمان کرده‌است. دیلمقانی تجارت قالی کرمان را در دست داشت و قالی‌های بسیار اعلا و ظریف می‌بافت و آماده می‌کرد.

وی گفت: وی نمایندگی شرکت ایتالیائی “دیلمقانی” را در جنوب شرق  ایران بر عهده داشت. به همین دلیل مردم کرمان او را هم دیلمقانی خواندند.

تراز عنوان کرد: وی در طول حیاتش اقدام به احداث یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست یا همان پرورشگاه  کرد. این پرورشگاه ددر حقیقت خانه شخصی وی بود که در حیاتش وقف کرد و بعد از مرگش به نام باغ یا پرورشگاه “دیلمقانی” در انتهابی خیابان زریسف در شرق شهر کرمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مجموعه ۷ هزار هکتار زیربنا دارد ، اذعان داشت: پرورشگاه دیلمقانی از سال ۱۳۲۱ با نیت مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست تاسیس گردید.

تراز به پروژه های در دست اقدام برای توسعه این نهاد اشاره کرد و گفت: چون باغات پسته مربوط به این نهاد کفاف هزینه های این محل را نمی داد اداره اوقاف اقدام به تجهیز این باغات به سیستم آبیاری تحت فشار جدید نمود و همچنین تعداد ۲۰۰ اصله درخت  از درختان این باغات به علت کهولت سن سربریده شده و پیوند جدید زده شده اند و همچنین ۱۸ واحد از این مجموعه پرورشگاه به اجاره زوج های جوان داده شده است.

مدیرکل پرورشگاه دیلمقانی بیان داشت: مدرسه سردار نصرت به متراژ ۱۳۸۰ متر زیربنا به صورت ۹ کلاسه آماده بهره برداری ، تکمیل و تجهیز می باشد.

 

افشاری در بازدید از باغ متولی باشی ماهان گفت: امارت متولی باشی مربوط به تولیت آستانه شاه نعمت الله ولی است که مدتی به صورت نیمه مخروبه رها شده بود و اخیرا توسط بنیاد توسعه اوقاف کرمان به صورت ریشه ای از زیرزمین تا ساختمان مرمت و بازسازی شده و تبدیل به اولین هتل سنتی ماهان شده است.

وی گفت: این بنا از سه سال پیش مورد بهره برداری قرار گرفته و بیشتر توریست های خارجی در این مکان اقامت دارند.

افشاری همچنین در رابطه با هتل سنتی ایوان ماهان گفت: این بنا در گذشته به صورت زائرسرا استفاده می شده است که با مشارکت اداره کل اوقاف و شرکت خصوصی به یک هتل سنتی با نام ایوان ماهان مرمت و بهسازی شده است.

وی در پایان گفت: این هتل شامل سفره خانه سنتی و همچنین عکاسخانه است.

در پایان این تور خبری، خبرنگاران پس از صرف نهار و انداختن عکس یادگاری راهی کرمان شدند.

این تور یک روزه سه شنبه ۲۳ آبان ماه سال جاری به همت روابط عمومی اداره کل اوقاف کرمان برگزار شد که جا دارد از همه بزرگوارانی که در  این راستا تلاش کرده اند از جمله آقایان رستمی و فاطمی تشکر کرد .



ارسال نظر


آخرین خبرها