کد خبر: 72537 | زمان مخابره: 11:42:07 - جمعه 17 آذر 1396 | بدون نظر | |

بیش از ۳۳ درصد از کانون ریزگردهای کشور در کرمان قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به وجود ۱۱ کانون گرد و غبار داخلی گفت: ۳۳٫۹ درصد از کانون ریزگردها و گرد و غبار کشور در این استان قرار دارد.

به گزارش نشانه نیوز،رضا جزینی زاده در گفت و گویی افزود: ۲۵ درصد از کانون های گرد و غبار در منطقه تالاب جازموریان و ۸٫۹ درصد از این کانونها در شهرستان سیرجان و شهربابک با وجود رگه های معدنی قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با ریزگردها شرح وظایف تمام دستگاهها در کارگروه احیای تالاب جازموریان تعریف شده و این دستگاه ها باید برنامه های خود را به منظور کاهش ریزگردها با منشا درون استانی و برون استانی انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مابقی کانون ریزگردها از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز منشا کانون های گرد و غبار فرا استانی را دارد.
وی افزود: یکی از راههای تثبیت شنهای روان، حق آبه، مالچ پاشی و نهالکاری است و در صورت اقدام در این زمینه تا حدودی می توان جلوی فرسایش بادی و پیشروی ریزگردها را گرفت.
جزینی زاده عنوان کرد: برای کاهش ریزگردها و گرد و غبار کمیته ریزگردها در استانداری کرمان به ریاست استاندار تشکیل و نظرات تمام دستگاهها در این زمینه بررسی شد و همچنین کارگروه ملی گرد و غبار در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تشکیل شده است.
وی ادامه داد: پس از اظهار نظر مدیران تمام دستگاههای اجرایی عضو کارگروه، احیای تالاب جازموریان برای جلوگیری از ریزگردها در این منطقه مصوب شد.
**دستکاری طبیعت بدون استراتژی توسعه پایدار محیط زیست را تهدید می کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه هرگونه دستکاری در طبیعت بدون استراتژی توسعه پایدار تهدیدی برای محیط زیست است گفت: با توجه به پایش زیست محیطی استان کرمان توسط این اداره کل و هم افزایی استاندار کرمان با تمام دستگاهها و صاحبان صنایع و معادن، این استان هم اکنون به نقاط خوبی در بحث محیط زیست رسیده است.
وی افزود: استراتژی توسعه پایدار مورد نظر حفاظت محیط زیست کرمان اینگونه است که هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی باید توجیه اقتصادی داشته باشد و همچنین در توسعه پایدار باید به سلامت مردم، محیط زیست و آیندگان توجه شود.
جزینی زاده اظهار کرد: اگر مسائل زیست محیطی در توسعه پایدار لحاظ نشود این توسعه پایدار نیست لذا تمام فعالیت های کشور و استان کرمان با نگاه و روحیات زیست محیطی استاندار این استان، دولت تدبیر و امید و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه، به سمت حداقل تخریب و آلودگی محیط زیست پیش می رود.
وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با رویکرد و تعامل فرابخشی، تخریب و آلودگی محیط زیست را به حد صفر خواهد رساند.
** توانمندسازی جامعه برای جلوگیری و تخریب محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای حفاظت از محیط زیست باید بیش از گذشته به توانمندسازی جوامع با هدف جلب مشارکت های مردمی مبتنی بر آموزش گام برداریم زیرا اگر مشارکت مردم باشد نیازی به قوه قهریه و پرداخت هزینه های هنگفت برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اصل ۵۰ قانون اساسی بطور کامل وظیفه حفاظت از محیط زیست را برعهده دستگاه ها و مردم قرار داده است افزود: اگر مشارکت مردمی نباشد با بهترین امکانات و عامرانه ترین قوانین به جایی نخواهیم رسید لذا همواره باید از خود آغاز کرد.
روند رو به افزایش و ۲٫۵ برابری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان کرمان نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مشارکت های مردمی است.
هم اکنون ۲۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی در حوزه های مختلفی از جمله پاکسازی مناطق گردشگری و تفریحی، قرق اختصاصی، آموزش در مدارس و روستاها و حفاظت از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مشغول فعالیت هستند.
مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۵۷ هکتار که ۱۳٫۱ درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها