کد خبر: 72576 | زمان مخابره: 8:53:33 - دوشنبه 20 آذر 1396 | بدون نظر | |

نقش سران طوایف در تامین امنیت پایدار و کاهش آسیب های اجتماعی برجسته است

نهادهای مذهبی نقش قابل توجهی در کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی دارند؛ میثاق نامه عدالت وامنیت پایدار بین دادگستری کرمان وسران طوایف امضاء می شود

به گزارش نشانه نیوز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از ظرفیت علماء و بزرگان وسران طوائف و مشارکت مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی، ریشه در امر به معروف و نهی از منکر دارد.

محمدباقر اسلامی در گردهمایی مسئولین قضائی استان کرمان با علما و روسای طوایف جنوب وشرق استان کرمان که عصر امروز در دادگستری شهرستان جیرفت برگزار شد،اظهار داشت: به منظور بهره گیری از ظرفیت های مؤثر علماء و سران طوایف در کنترل و کاهش جرائم خشن و آسیب های اجتماعی ناشی از آن میثاق نامه ای مابین دادگستری، استانداری، اداره کل اطلاعات و فرماندهی نیروی انتظامی و علماء و سران طوایف جنوب استان کرمان امضاء می شود.

وی افزود: اثربخشی و نقش آفرینی اثرگذاران و شخصیت های مؤثر نهادهای مذهبی و تشکیلات دینی و محلی در معادلات اجتماعی، چه در حوزه هایی که مستقیماً با رسالت و فلسفه وجودی آنها مرتبط است مانند مسائل اعتقادی، مناسک دینی و شئون مذهبی و چه در حوزه های دیگر مانند اقتصاد، فرهنگ عمومی، سیاست، اجتماع و… و به خصوص در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی از واقعیت ها و امتیازات جوامع شیعی و اهل تسنن است.

این مقام قضائی اظهار داشت: از منظر جامعه شناختی، اگر بخواهیم شأن واقعی و کارکرد حقیقی نهادهای مذهبی را در جامعه بدانیم، باید به آنها به عنوان نهادهایی اجتماعی و فراتر از یک تشکل یا تجمع دینی بنگریم که صرفاً به منظور و با هدف نشر و تعظیم آداب و رفتارهای دینی شکل گرفته اند و نقش آنها را در سیستم اجتماع، با همه پیچیدگی و درهم تنیدگی آن، در حکم یک نهاد اجتماعی پویا و اثرگذار در نظر گرفت.

اسلامی بیان کرد: محدود کردن دامنه فعالیت نهادهای مذهبی به برخی آداب صرفاً مذهبی، به معنای غفلت و چشم پوشی از توانمندی ها و پتانسیل های ارزشمند آنها در حوزه های دیگر است؛ به تعبیر امروزی تر، نهادهای مذهبی، سازمان های غیر دولتی خودجوش و کاملاً مردمی اند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می گیرند، اما کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده می یابند.

نهادهای مذهبی نقش قابل توجهی در کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی دارند

این مقام قضائی افزود: پوشیده نیست که اثرگذاران حوزه نهادهای مذهبی از دیرباز، از جایگاه ویژه‌ای در میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان برخوردار بوده اند. ولی متأسفانه تا به حال نتوانسته ایم از این جایگاه والا در کاهش آسیب ها و جرائم بهره برداری نماییم.

معاون رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: از دیرباز نهادهای مذهبی و مردمی نقش فعالی در مداخلات پیشگیرانه ایفا کرده اند. و در کشور ما بسیاری از این نقش آفرینی ها دارای قدمتی چند قرنی بوده و در طول تاریخ به عنوان مراسم و رویه ها و آیینی با جسم و دل مردم سرشته شده است.

وی با تاکید برجریان جنگ نرم و تهاجم فرهنگی کنونی جامعه افزود: دشمنان تلاش دارند تا نقش و کارکرد نهادهای مذهبی را از زندگی مردم حذف و یا بسیار محدود نمایند.

محمدباقر اسلامی بیان کرد: دین باوری و حاکمیت ارزش های دینی در جامعه و کاهش کجروی، ناهنجاری و جرائم در جامعه مستلزم بازتعریف نقش نهادهای مذهبی با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و واگذاری نقش بیشتر به این نهادها است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر نقش و جایگاه خاص و منحصر به فرد علماء، وعاظ، ائمه جمعه و ائمه جماعات و سران طوایف اظهار داشت: بدون تردید اقدامات و ابتکاراتی که این افراد در طایفه و منطقه خویش دارا می باشند، با احیای سنت ها و آیین های بومی و دینی از جمله سنت کدخدامنشی و حل مشکلات با ریش سفیدی در محلات در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



ارسال نظر


آخرین خبرها