کد خبر: 73743 | زمان مخابره: 7:50:29 - پنجشنبه 19 بهمن 1396 | بدون نظر | |

بنای شتر گلو ماهان به منظور مرمت به بخش خصوصی واگذار شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از واگذاری و تحویل عمارت شتر گلو ماهان به سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور مرمت و بهره برداری خبر داد.

 

به گزارش نشانه نیوز، محمود وفایی افزود: طی سال‌های گذشته صندوق احیا و بهره‌ برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی کشور با مصوبه هیئت وزیران، مسئولیت جلب همکاری و مشارکت بخش دولتی، بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی داخلی و خارجی و جوامع محلی در امر احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن و بافتهای تاریخی و فرهنگی قابل احیاء را بر عهده گرفته است.
وی با اشاره به اینکه عمارت شترگلوی شهر ماهان از جمله بناهای تاریخی مهم استان کرمان و متعلق به دوره قاجاریه است اظهار کرد: این عمارت تاریخی از طریق مزایده به مدت ۲۰ سال به شرکت پهنه آسمان تابان (پات) واگذار شد.
وفایی با بیان اینکه مدت زمان مرمت و بهره برداری از عمارت شتر گلو ماهان ۱۵ ماه تعیین شده است تصریح کرد: بعد از طی مدت فعالیت های مرمتی، این بنای تاریخی با کاربری فرهنگی و گردشگری شروع به کار خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری جهت مرمت و بهره برداری از عمارت شترگلو ماهان یک میلیارد تومان برآورد شده است، بیان کرد: بدون شک سرمایه گذاری در اماکن تاریخی و فرهنگی زمینه ساز ایجاد اشتغال و بهره گیری مناسب از ظرفیتها و پتاسیلهای تاریخی استان خواهد بود .
وفایی توسعه صنعت گردشگری و ورود هر چه بیشتر گردشگران خارجی را از برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: بر اساس این برنامه مرمت و بازسازی اماکن تاریخی استان در الویت کار قرار گرفته و طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار می شوند.
عمارت شتر گلو مربوط به دوره قاجار و خانه خاندان رضوی نعمت ‌اللهی است و در شهر ماهان واقع شده است.
ویژگی‌ های ساختمان شترگلو این است که داخل این بنا یک فواره بزرگ قرار دارد که وقتی آب داخل آن جریان داشته باشد، صدای کاروان شتر به گوش می‌ رسد.
این اثر در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۶۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ماهان در ۳۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد که بناهای تاریخی همچون باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی در این شهر قرار دارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها