کد خبر: 102631 | زمان مخابره: 12:59:32 - شنبه 12 تیر 1400 | ارسال نظر مسدود است. | |

تشکیل ۶۷ اتاق دادرسی الکترونیکی در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تاکنون ۶۷ اتاق دادرسی الکترونیکی در این استان تشکیل و بالغ بر ۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی نیز انجام شده است.

به گزارش نشانه نیوز، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: هوشمندسازی دستگاه قضایی یکی از محور‌های اصلی سند تحول قضایی است.

او افزود: براساس سند تحول قضایی، تمام فرایند‌های اداری، دعاوی و اختلافات و پرونده‌ها باید از طریق فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین بررسی شود تا ضمن افزایش سرعت، نقص‌های احتمالی در شیوه سنتی نیز برطرف شده و عدالت به شیوه‌ای نوین در جامعه محقق شود.

موحد از کرمان به عنوان استانی پیشرو در استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه قضایی یاد کرد و ضمن اشاره به برگزاری نخستین دادگاه الکترونیکی بین المللی در این استان، تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، زمینه برگزاری محاکمات آنلاین و الکترونیکی فراهم و از اعزام و بدرقه مددجویان زندان‌ها جلوگیری شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، توسعه خدمات الکترونیکی با توجه به وسعت جغرافیایی استان کرمان را از الزامات اساسی این استان برشمرد و اظهارداشت: تلاش دستگاه قضایی این است از این ظرفیت و تکنولوژی‌های نوین برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم استفاده کند و در این زمینه اپلیکیشن عدالت همراه طراحی شده است که همه مردم می‌توانند با رمز ثنا وارد شده و از خدمات غیرحضوری مانند گواهی سوء پیشینه استفاده کنند، به طوری که پارسال حدود ۴۰ هزار گواهی عدم سوء پیشینه غیرحضوری در این استان صادر شده است.

موحد با اشاره به اینکه با استفاده از سامانه ثنا در حال حاضر ۹۰ درصد ابلاغ‌های قضایی به صورت الکترونیکی و سیستمی صادر می‌شود، گفت: ابر پروژه ارتباط الکترونیکی بین مراکز و مراجع انتظامی و قضایی در سطح کشور و از جمله در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است که اثرات بسیار خوبی را در تسریع خدمات رسانی انتظامی و قضایی بر جای خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه در بستر گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید قوه‌ای تحول گرا باشد، افزود: برنامه جامع تحول دستگاه قضایی در زمان آیت الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه تدوین و اجرایی شده است و مردم اثرات تحولی اجرای این سند را به خوبی مشاهده می‌کنند.

موحد در خصوص اقدامات دادگستری استان کرمان به دنبال سند تحول دستگاه قضایی نیز تصریح کرد: سند تحول قضایی مختص یک منطقه یا بخش نیست بلکه متعلق به همه لایه‌ها و سطوح جامعه است و یکی از اهداف آن در استان ایجاد دادگاه‌های اختصاصی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه به دنبال سند تحول قضایی تاکنون پنج مرکز تخصصی راه اندازی شده است، بیان کرد: یکی دیگر از محور‌های مهم سند تحول قضایی، استفاده از شیوه‌های جایگزین دادرسی‌های رسمی است؛ زیرا با توجه به حجم روز افزون مراجعات دستگاه قضایی، هر روز نیاز مردم به دستگاه قضایی افزایش می‌یابد.

او با اعلام اینکه روزانه به طور متوسط ۲۵ هزار نفر به واحد‌های قضایی استان کرمان مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: برمبنای این آمار، چاره‌ای جز استفاده از روش‌های جایگزین دادرسی وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: صلح و سازش یکی از روش‌های جایگزین دادرسی است که با استفاده از نهاد‌های مردمی، کدخدامنشی، مصلحین و حکمین قرآنی مداخلات به موقع سازشی انجام و از تشکیل پرونده‌ها جلوگیری می‌شود.

موحد به فعالیت ۳۱۷ شورای حل اختلاف در استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف استان کرمان طی پارسال عملکرد موفقیت آمیزی داشته اند به طوری که ۱۸۸ هزار پرونده با تلاش این شورا‌ها بررسی شده و ۵۵ هزار پرونده معادل ۵۵ درصد پرونده‌ها با سازش خاتمه یافته است.

او افزود: همچنین شورای حل اختلاف زندان‌های استان کرمان نیز طی پارسال، حدود ۴ هزار و ۴۰۰ پرونده را بررسی کردند که بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ پرونده به سازش ختم شده است و ۸۶۹ نفر زندانی نیز آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: به دنبال اجرای طرح میانجیگری نیز تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ مصلح آموزش دیده اند و دو هزار و ۵۰۰ پرونده با صلح و سازش خاتمه یافته است.

او با اشاره به انجام پیگیری‌های لازم به منظور الکترونیکی کردن تمامی فرایند‌های قضایی، گفت: تاکنون ۶۷ اتاق دادرسی الکترونیکی در این استان تشکیل و بالغ بر ۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی نیز انجام شده است.

موحد با بیان اینکه سند تحول قضایی مردم محور است، اظهارداشت: انتظار داریم با مشارکت خوب و همراهی مردم، ضمن چابک سازی دستگاه قضایی خدمات بهتری نیز در مسیر توسعه عدالت به جامعه اسلامی ارائه شود.




ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.


آخرین خبرها