کد خبر: 93765 | زمان مخابره: 14:47:12 - یکشنبه 26 مرداد 1399 | ارسال نظر مسدود است. | |

مدیرکل ارشاد کرمان : دنبال تسهیلات کم بهره برای ناشران هستیم

 مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: جامعه ناشران و حوزه چاپ و نشر در این استان از سال‌های گذشته با مشکلات اقتصادی روبه رو شده و امروز نیز به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا بر دامنه مشکلاتشان افزوده شده است.

به گزارش نشانه نیوز، محمد علیزاده  روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به اینکه طرح هایی با سود کم برای ناشران و کتابفروشی ها در نظر گرفته ایم تاکید کرد:  در حال رایزنی و پیگیری جدی با وزارت خانه فرهنگ و ارشاد هستیم تا بتوانیم تسهیلات ارزان و کم بهره ای را برای بخش فرهنگ و هنر دریافت کنیم که این تسهیلات از سود صفر تا حداکثر چهاردرصد باشد و از بانک ها نیز در این زمینه تقاضا داریم که یاری رسان بخش فرهنگ و هنر باشند.

وی با اشاره به سامانه کارا گفت: ناشران و کتابفروشی ها می توانند با مراجعه به سامانه کارا از تسهیلات آن استفاده کنند مثلا برای چاپخانه ای با ۱۰ پرسنل به ازای هر نفر بین ۸-۱۶ میلیون تومان تسهیلات داده می شود که در مجموع رقم خوبی می شود.

علیزاده با اشاره به الکترونیکی شدن روند اخذ مجوز کتاب گفت: از ابتدای سال ۹۹ با توجه به درگیری با کرونا مجوز چاپ ۱۷۲ جلد کتاب با تیراژ ۲۹۷ هزار و ۵۰۰ داده شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۰ موسسه فرهنگی در کرمان تصریح کرد: تعداد زیادی از این موسسات فعال می باشند و حلقه موثری در زمینه نویسنده_مولف، ناشر و توزیع کتاب هستند.

علیزاده  با اشاره به نقش کلیدی انتشاراتی ها در استان های کشور گفت: امروز اغلب ناشران در تهران توزیع متمرکز دارند و این امر ناشران استانی را با مشکل مواجه ساخته است .

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با توجه به موثر بودن تشکیل کارگروه تخصصی چاپ و نشر گفت: کرمان جزو ۱۰ استانی هست که مجوز چاپ کتاب صادر می کند و  به همین خاطر سال گذشته مجوز چاپ ۵۰۰ کتاب به ناشران کرمانی داده شد.

وی ظرفیت ناشران استان را از جهت ظرفیت و کمیت خوب اعلام کرد و گفت: در سال ۹۸ تعداد۴۵۴ کتاب در ۴۹۰ هزار تیراژ و تعداد ۲۷۵ کتاب چاپ اول بودند که تیراژ آنها ۲۹۸ هزار بود.

علیزاده خاطرنشان کرد: برای کمک به ناشران جهت سهمیه کاغذ سامانه ای در اختیار قرار دادن کاغذ، زینک و فیبر برای چاپ کتاب در نظر گرفته شده  که تمام نیازهای ناشر را ممکن است حل نکند اما کمک خوبی به شمار می رود.




ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.


آخرین خبرها