کد خبر: 30300 | زمان مخابره: 14:54:28 - شنبه 6 اردیبهشت 1393 | بدون نظر | |

شوک‌اقتصادی نتیجه هدفمندی یارانه‌ها را صفر می‌کند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم نیز اگر سیاست ارزی خود را تعیین نکند ما باید منتظر شوک اقتصادی در آینده باشیم که نتیجه هدفمندی یارانه‌ها را صفر می‌کند.

به گزارش نشانه نیوز ، محمدرضا پور‌ابراهیمی در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان کرمان با بیان اینکه استان کرمان ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه میزبان اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس است، اظهار داشت: با سیاستی که دولت یازدهم در حوزه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سیاست ارزی و سیاست خارجی در پیش گرفته، پیش‌بینی می‌شود نیمه دوم سال جاری ثبات اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد و ملموس شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتکا بر اقتصادمقاومتی که از منویات مقام معظم رهبری است مهم‌ترین راهکار اقتصادی در کشور است.

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی از لحاظ نگاه‌های بیرونی و عملیات درونی تحت شرایط خاص اقتصادی است، گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دراز مدت رویکردهای مثبتی چون افزایش نرخ اقتصادی، افزایش میزان سطح رفاه و رشد تولید ناخالص داخلی را در کشور در پی دارد که در فاز اول اجرایی آن با مشکلاتی روبه‌رو شد.

پور‌ابراهیمی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور از ضروریات است و در اجرای این قانون هیچ‌گاه اختلاف نظر وجود نداشته، ادامه داد: تفاوت نگاه در شیوه اجرا در دولت نهم و دهم مانع شد که این قانون به اهداف موردنظر خود نرسد.

وی بیان داشت: سال گذشته نقاط ضعف و قوت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس آسیب‌شناسی شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، عدم توازن در منابع و مصارف را یکی از نقاط ضعف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول بیان کرد و گفت: رفع این عدم توازن توسط دولت با استقراض از بانک مرکزی و … اثر منفی به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، عدم توازن در پرداخت یارانه به مردم، عدم توجه به تولید به عنوان رکن آسیب‌پذیر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را از دیگر ایراداتی عنوان کرد که بر اجرای فاز نخست یارانه‌ها وارد بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نبود سیاست‌های ارزی در دولت گذشته را از مهم‌ترین اشکالات وارد بر نحوه اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه برشمرد.

پور‌ابراهیمی گفت: جسارت دولت نهم و دهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قابل تحسین بود، زیرا از ابتدای انقلاب تا این زمان کسی جرأت ورود به این موضوع را نداشت و میلیاردها تومان از انرژی این مملکت صرف هزینه‌هایی می‌شد که هیچ سودی در پی نداشت.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف انرژی در کشور ما دو تا سه برابر استاندارد متوسط جهانی است، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف انرژی در کشور فقط با هدفمندی یارانه‌ها میسر می‌شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور گفت: چالش‌هایی نیز در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به چشم می‌خورد که باید با فرهنگسازی و ورود همه اقشار از مدیران گرفته تا مردم این مسائل نیز حل شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار، ۹۳ درصد از مردم برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده و بیش از ۸۰ درصد از این افراد درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان است که جای نگرانی است و مدل درآمدی نمی‌تواند، جوابگو باشد.

پور‌ابراهیمی گفت: متوسط هزینه خانوار مدلی بود که پیشنهاد داده شد که بر این اساس عدد هدف مشخص و با توجه به آن میزان یارانه پرداختی مشخص می‌شود.

وی احصاء درآمد خانوار را فاز سوم ارزیابی عنوان کرد و افزود: دولت هنوز درباره عدد هدف بحثی نکرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز فضای اقتصادی کشور همدلی را می‌طلبد، اظهار داشت: احصاء اطلاعات اقتصادی خانوارها یکی از چالش‌های مجلس است و مردم باید بدانند که این عمل در راستای شفافیت اطلاعات اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های بعدی صورت می‌‌پذیرد.

وی گفت: از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ۷ هزار میلیارد تومان به منابع دولت افزوده می‌شود که بخشی از آن محل فروش حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

پور‌ابراهیمی با تاکید بر اینکه ما باید اجرای کارهای اقتصادی را از نفت قطع کنیم، بیان داشت: در این شرایط ما نیازمند تجدید نظر در اجرای قانون هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین همدلی و همیاری مردم و مسئولان هستیم.

وی متذکر شد: دولت یازدهم نیز اگر سیاست ارزی خود را تعیین نکند ما باید منتظر شوک اقتصادی در آینده باشیم که نتیجه هدفمندی یارانه‌ها را صفر می‌کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به برخی از نتایج مذاکرات ژنو و سیاست خارجی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: ورود کالاهای اساسی و دارویی، امکان انتقال برخی از وجوه مطالبات به داخل کشور و امکان صادرات پتروشیمی از خبرهای خوب دولت به مردم است.

وی با بیان اینکه اگرچه باید از ظرفیت سیاست خارجی استفاده کنیم، گفت: اگر بخواهیم برای برون‌رفت از شرایط بد اقتصادی تمام توان خود را بر سیاست خارجی بگذاریم، کار اشتباهی است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت نیازمند تصمیمات مهمی در حوزه اجرای سیاست خارجی است که مردم و مسئولان باید طی سال‌های آینده در کنارهم تلاش کنند که بازدارندگی اقتصادی را همچون بازدارندگی نظامی در مقابل آمریکا قرار دهند.

انتهای پیام



ارسال نظر


آخرین خبرها