کد خبر: 35334 | زمان مخابره: 14:46:27 - شنبه 11 مرداد 1393 | بدون نظر | |

پیوند نزدیک مصرف قلیان با سرطان دهان

یک دندانپزشک گفت: مصرف قلیان با سرطان دهان پیوند نزدیک دارد.

به گزارش نشانه نیوز،دکتر ˈعلی سالاری مقدمˈ  افزود: سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های غیر طبیعی در برخی بافت ها یا اعضای بدن از کنترل طبیعی خارج شده و با افزایش در تعداد آنها مشکلات متعددی برای بیمار و اطرافیانش ایجاد می شود.

وی گفت: در این پروسه ناگوار عوامل ژنتیکی، وراثت و برخی عوامل زیست محیطی از قبیل آلاینده های موجود در هوا ناشی از گرد و غبار، دود کارخانجات و محیط کار، نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش، مصرف الکل، مصرف برخی خوراکی ها و وجود برخی ویروس ها نقش بسزایی دارند.

وی بیان کرد: بی شک سرطان در حفره دهان می تواند طی عواملی به وجود آمده یا از نقطه ای سرطانی در بدن به حفره دهان دست اندازی (متاستاز) کرده باشد.

این دندانپزشک گفت: یکی از عوامل موثر در ایجاد و پیدایش سرطان دهان، مصرف قلیان و مواد دخانی است، طبق تحقیقات علمی به عمل آمده سرطان دهان جزء سرطان های شایع سر و گردن بوده و آمار بالای آن نگرانی بسیاری برای متخصصین و محققین این حوزه به وجود آورده است.

وی افزود: حفره دهان اولین بخش از دستگاه گوارش است و سلامت و بیماری این ناحیه تاثیر بسیار زیادی بر دیگر بخش های بدن فرد می گذارد.

سالاری مقدم گفت: باور و اعتقاد برخی افراد مبنی بر این که دود خروجی قلیان چون از روی سطح آب می آید خطر کمتری دارد، علمی نبوده و نادرست است.

وی تصریح کرد: طبق مطالعات علمی انجام شده هر پک به قلیان برابر با مصرف ۲۰ تا ۳۰ نخ سیگار می باشد.

وی گفت: مشکل اصلی در مراکز عرضه قلیان است که با طراحی و ایجاد محیط و مکان مصرف و لوازم و متعلقات جذاب و شیک برای قشر جوان، جذابیتی ویژه ایجاد کرده است.

این متخصص افزود: برخی بر این باورند مصرف قلیان اعتیاد آور نبوده و وابستگی به مصرف ندارد که باید متذکر شد این موضوع نیز بر اساس مطالعات علمی نادرست بوده چرا که مواد سمی دود قلیان و نیکوتین و منوکسید کربن موجود در آن در پی مصرف مداوم برای بدن وابستگی ایجاد می کند.

به گفته وی تنباکوی مصرفی در قلیان به علت نامرغوب و دست چندم بودن و افزودنی های طعم دار غیرمجاز در آن تولید حرارت بیش از اندازه در دهان کرده که این حرارت بر نسوج و بافت های نرم داخل دهان تاثیر نامطلوب دارد.

سالاری مقدم اظهار کرد: مصرف دود قلیان یا هرگونه مواد دخانی باعث خشکی بافت های داخل دهان شده که این خشکی گاهی باعث سوزش یا اضافه شدن قارچ ها و باکتری ها می شود که این مساله نیز عاملی برای ایجاد زخم و زمینه ایجاد سرطان در دهان است.

وی گفت: مصرف قلیان و مواد دخانی باعث بوی بد و نامطبوع در حفره دهان شده که برای فرد و اطرافیان وی حالتی مشمئز کننده داشته و در نهایت علاوه بر بیماری و سرطان دهان بر ایجاد روابط اجتماعی و اعتماد به نفس فرد تاثیر بسیار نامطلوبی خواهد گذاشت.

وی افزود: وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود بیشتر افراد گمان می کنند مسواک زدن و نخ کشیدن دهان کفایت کرده و این در حالی است که به سلامت نسوج نگهدارنده دندان ها و بافت های نرم دهان کمتر توجه می شود، در نهایت باید بپذیریم که مصرف دخانیات بخصوص قلیان به لثه ها و بافت های نرم دهان آسیب جدی وارد ساخته و به سرطان های غیرقابل درمان یا پر هزینه می انجامد.

سالاری مقدم، بیان کرد: اولین گام وظیفه مراکز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی است که در خصوص مضرات و خطرات حتمی مصرف مواد دخانی و قلیان اطلاع رسانی کامل و شفاف سازی نمایند.

وی گفت: دوری از دخانیات و قلیان و بهبود شرایط زندگی برای سلامتی افراد جامعه و کاهش سرطان دهان نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: افراد برای شناخت، پیشگیری و کنترل انواع سرطان دهان سالی یک بار به متخصصین بیماری های دهان یا دندانپزشکان عمومی مراجعه کنند زیرا در مقوله سرطان دهان پیشگیری بسیار ساده و ارزان بوده و از درمان های پر هزینه و وقت گیر که بر زیبایی چهره افراد تاثیر نامطلوب می گذارد جلوگیری می کند.

این دندانپزشک گفت: افراد با مشاهده هر گونه لکه های سفید، قهوه ای، قرمز یا سیاه رنگ در هر قسمت از حفره دهان بویژه در مکان های پر ریسک از قبیل کناره های زبان و کف دهان بسرعت به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

وی توصیه کرد: مصرف آنتی اکسیدان ها و فیبرهای موجود در میوه و سبزیجات برای سلامتی بافت ها و نسوج نرم دهان فراموش نشود و آنها را بخشی از سبد خانوار به شمار آوریم.

ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها