کد خبر: 37216 | زمان مخابره: 10:08:35 - یکشنبه 16 شهریور 1393 | بدون نظر | |

گاوی که با ۳ قلوزایی دل صاحبش را شاد کرد

رئیس دامپزشکی اسفراین گفت: یک رأس گاو در روستای قاسم آباد از توابع بخش مرکزی اسفراین با سه قلوزایی پدیده‌ نادری را به ثبت رساند.

به گزارش نشانه نیوز، سید محمد مهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسفراین اظهار کرد: دوقلو زایی به بالا به عنوان یک پدیدۀ نادر در دنیا می‌باشد که معمولاً نیم تا چهار درصد در گاو اتفاق می‌افتد که همین مورد در گوسفندان تا ۱۵۰ درصد وجود دارد.

رئیس دامپزشکی اسفراین گفت: عواملی چون نژاد، تعداد زایمان، فصل زایمان و نحوه‌ تغذیه می‌تواند در چند قلوزایی موثر باشد.

وی افزود: این پدیده به عنوان یک پدیده نادر در دنیا جای بررسی و تأمل دارد ولی از نظر اقتصادی معمولاً مقرون به صرفه نبوده و بین زایمان تک قلو و دو قلو حداقل ۱۰۸ دلار زیان اقتصادی دارد و سبب بروز بیماری‌های قبل و بعد از زایمان مثل هایپوکلسمی، کتوزاسیدوز، سخت‌زایی، جفت ماندگی، متریت می‌شود و ضمن اینکه تعداد روزهای غیر آبستنی دام زیاد شده و تعداد دفعات تلقیح نیز بیشتر می‌شود و در دو و چند قلوزایی معمولاً تلیسه‌های تولیدی فریمارتین و نابارور می‌باشد.

رئیس دامپزشکی اسفراین گفت: این گاو چهارمین شکم زایمان داشته که در زایمان سه قلویی کاملاً طبیعی بوده است در حال حاضر هر سه گوساله در سلامت کامل می‌باشند و مادر آنها نیز هیچ گونه مشکلی و یا بیماری ندارد دو گوساله ماده و یک گوساله نر می‌باشد و نوع باروری با تلقیح مصنوعی و اسپرم تولید داخل “پروف” از موسسه اصلاح نژاد کرج می‌باشد.

امین جعفری صاحب گاو سه قلوزا نیز اظهار کرد: چندین سال است که مشغول کار دامداری در روستای قاسمم آباد هستم و در نگهداری به خصوص تغذیۀ گاو دقت بیشتری دارم چون هم رشتۀ تحصیلی‌ام کارشناس ارشد تغذیه دام می‌باشد و هم به صورت عملی به عنوان سرپرست گاوداری آستان قدس رضوی در شرکت کشت و صنعت می‌باشم که این عوامل کمک زیادی در این خصوص بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۵ رأس گاو و گوساله دارم که همه ساله یک رأس گوساله را برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) هدیه می‌کنم.

جعفری همچنین از مسئولان شهرستان و استان خراسان شمالی خواست به منظور ایجاد انگیزه در جوانان و گسترش و ارتقاء چنین حرکت‌های خود اشتغالی شرایط را فراهم نمایند تا جوانان راحت‌تر و بهتر به چنین کارهای رو آورند و به چرخۀ اقتصادی کشور کمک کنند.



ارسال نظر


آخرین خبرها