کد خبر: 47286 | زمان مخابره: 16:37:12 - یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 | بدون نظر | |

روایتی دیگر از آن بیست و سه نفر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان روایتی دیگر از آن بیست و سه نفر را که کتابش مزین به تقریظ رهبر معظم انقلاب شد، بیان کرد.

به گزارش نشانه نیوز، سردار محمدرضا حسنی سعدی  در گفت و گویی گفت: فروردین ماه سال ۶۱ یک گردان نیرو از دانشکده فنی کرمان واقع در بلوار جمهوری این شهر آماده اعزام به جبهه شده بود که شهید میثم افغانی در بلندگوی اعلام کرده بود این بسیجیان کم سن و سال و ریز اندام را اعزام نکنید و اعزام آنها را به زمان دیگری موکول کنید.

وی خاطرنشان کرد: این بسیجیان تاکید داشتند ما مرد جنگ هستیم اما شهید افغانی تاکید کرده بود شما کم سن و سال هستید، در جبهه اسیر می شوید، بعثی ها با شما مصاحبه می کنند و فیلم و عکس می گیرند و صدای شما را از رادیوها پخش می کنند که گریه می کنید و می خواهید نزد مادران خود برگردید.

وی گفت: این سخنان مانع از حضور این بسیجیان نشده بود و آنها که می دانستند عصر همان روز موعد اعزام نیروها به وسیله قطار به جبهه است یک دستگاه مینی بوس را کرایه کرده و به زرند رفته بودند.

یادگار دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این نوجوانان در ایستگاه قطار زرند وارد قطار و در زیر صندلی ها و جاهای دیگر مخفی شده بودند.

وی گفت: این نوجوانان در میانه راه از مخفیگاه های خود در قطار بیرون آمده بودند و حاج قاسم سلیمانی (سردار سرلشکر سلیمانی) گفتند که زشت است آنها را برگردانیم، آنها را در پشتیبانی خدمات رزم مشغول به کار کنید.

حسنی سعدی افزود: دهم اردیبهشت ماه سال ۶۱ عملیات بیت المقدس را پس از اقامه نماز توسط آیت الله حقیقی آغاز کردیم خاکریز اول را گرفتیم اما تیپ های نور و بیت المقدس یکی به باتلاق خورده و دیگری را نیز پل روی رودخانه کرخه آب برده بود.

وی بیان کرد: همچنان پیش رفتیم و خاکریز دوم را نیز گرفتیم و از اوایل صبح تا حدود ساعت ۱۱ با بعثی ها درگیر بودیم و دشمن در حال محاصره ما بود اما دوستان ما تاکید داشتند که مقاومت کنید تا نیروی کمکی بفرستیم.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات تعدادی شهید، تعدادی زخمی و برخی نیز اسیر شدند گفت: پس از اسارت ما یک افسر عراقی را که از جبهه فرار کرده بود بین بچه ها آوردند و گفتند از این اطفال ترسیدید و فرار کردید؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان افزود: آن روزها تمامی روزنامه ها پر از عکس این نوجوانان و در زیر آن نوسته شده بود که این اطفال را به زور به جبهه فرستاده اند.

وی خاطرنشان کرد: در اردوگاه بغداد این تعداد را به بهانه اینکه بچه هستند از ما جدا کردند و گفتند می خواهیم آنها را به ایران برگردانیم.

وی گفت: اما آنها را برای دیدار با صدام عازم کرده بودند و با وجود سختی ها و مشقات فراوان از جمله اعتصاب غذا، کتک خوردن و مواردی از این دست که این نوجوانان کشیده بودند در راه دیدار با صدام نقشه خلع سلاح محافظ صدام و کشتن و خفه کردن او را می کشیدند.

سردار حسنی سعدی اظهار کرد: شکنجه های رژیم بعث به گونه ای وحشتناک بود که حتی فکر کردن به این اقدام جرات می خواست.

وی گفت: صدام به این نوجوانان گفته بود که ما شما را آزاد می کنیم، برگردید و درستان را بخوانید و برای من هم نامه بنویسید اما اینگونه نشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان بیان کرد: در اردوگاه رمادی یک افسر بعثی می گفت که اگر ما اینگونه نیروهایی را داشتیم، تهران را می گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: این نوجوانان در نهایت پس از هشت سال از زندان های رژیم بعث آزاد شدند و احمد یوسف زاده – یکی از آن نوجوانان – خطاب به صدام نوشت تو دروغ گفتی و ما را پس از هشت سال آزاد کردی.

وی گفت: یوسف زاده نگارش کتاب های پرچین راز، لبخند در قفس و آن بیست و سه نفر را در کارنامه خود دارد.

حسنی سعدی افزود: کتاب آن بیست و سه نفر که خاطرات این نوجوانان شجاع را روایت می کند پنجم فروردین ماه امسال توسط مقام معظم رهبری تقریظ شده و باعث افتخار است.

وی گفت: نوجوانان یاد شده در بازه سنی چهارده و نیم سال تا ۱۷ سال بوده اند که قهرمانان کتاب ‘آن بیست و سه نفر’ را تشکیل می دهند.

به گفته وی تاکنون پنج اثر از جمله دا، نورالدین پسر ایران، پایی که جاماند، من زنده ام و آن بیست و سه نفر در حوزه ادبیات جهاد و مقاومت از سوی رهبر انقلاب اسلامی مورد تحسین واقع شده است.

**آن بیست و سه نفر

کتاب آن بیست و سه نفر که از آن می توان به عنوان یکی از آثار ماندگار در زمینه خاطرات دفاع مقدس یاد کرد بر اساس سرگذشت بیست و سه نوجوان نگاشته شده است.

احمد یوسف زاده قطره ای از دریای همت آن بیست و سه نفر است که تک تک کلمات نغز و شیوای کتاب آن بیست و سه نفر از ذهن او بر جان کاغذ نشسته است.

وی در این کتاب از علیرضا شیخ حسینی سخن به میان آورده و با نقل خاطرات سلمان زادخوش و محمد صالحی صفای زیبایی بر جان ادبیات مقاومت بخشیده است.

در کتاب آن بیست و سه نفر از مجید ضیغمی، حسین بهزادی، حسین قاضی زاده، جواد خواجویی و حمیدرضا مستقیمی نیز یاد شده که نام و خاطره آن روز آنها، مایه افتخار امروز ماست.

عباس پورخسروانی نیز از قبیله همان بیست و سه نفری است که امروز در جای جای دیار اسلامی ایران و شاید در دنیا می توان از آوازه همت شان سخن ها شنید.

محمد ساردویی نسب، حسن مستشرق، سید عباس سعادت، منصور محمودآبادی و سید علی نورالدینی نیز از دیگر شخصیت های یادشده در کتاب آن بیست و سه نفر هستند.

یحیی کسایی، حمید تقی زاده، احمد علی حسینی، محمد باباخانی و محمود رعیت نژاد نیز در زمره همان نوجوانانی است که حدود ۳۳ سال با مشقت فراوان خود را به جبهه های حق علیه باطل رساندند و اسطوره مردانگی و مقاومت شدند.

یحیی دادی نسب، ابوالفضل محمدی و رضا امام قلی زاده از اسطوره های آن بیست و سه نفری هستند که بلندای همتشان شعری بس سرودنی است.

پنجمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب آن بیست و سه نفر روز پنجشنبه در محل حسینیه ثارالله شهر کرمان برگزار شد.

در این آیین همچنین از بیست و سه نوجوانی که دهم اردیبهشت سال ۶۱ به اسارت رژیم بعث درآمدند تجلیل شد.

احمد یوسف زاده نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر ششم مرداد ۱۳۴۴ در فاریاب متولد شد.

وی دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ و در عملیات بیت المقدس به اسارت نیروهای دشمن درآمد و ششم مرداد ۱۳۶۹ آزاد شد.

یوسف زاده هم اکنون مدیرمسوول هفته نامه رودبار زمین و مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان است. ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها