کد خبر: 59851 | زمان مخابره: 15:43:54 - چهارشنبه 2 تیر 1395 | بدون نظر | |

قانون سخت‌گیرانه کار و نظام مالیاتی ۲ مانع پیش‌روی اصناف/منابع مالی به جای بنگاه‌های کوچک و اصناف به شرکتهای بزرگ می‌رسد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قانون سخت‌گیرانه کار و نظام مالیاتی را ۲ مانع پیش‌روی اصناف بر شمرد و گفت: منابع مالی به جای بنگاه‌های کوچک و اصناف، به شرکتهای بزرگ می‌رود.

به گزارش  نشانه نیوز؛ محمدرضا پورابراهیمی  در مراسم روز ملی اصناف از صنف بازاریان به عنوان ظرفیت‌های بزرگ کشور یاد کرد که می‌توانند به عنوان بخش اقتصاد غیر دولتی اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی به حضور پررنگ‌تر مردم در اقتصاد و کاهش تصدیگری دولت نیاز داریم، خاطرنشان کرد: نقش اصناف با اتاق‌های دیگر متفاوت است چرا که تمام بر زیرمجموعه کاری خود به عنوان بخش خصوصی اشراف دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به واگذاری واحدهای تولیدی کشور طبق اصل ۴۴ گفت: بسیاری از بخش‌ها از جمله معادن، خودروسازی‌ها و صنایع بزرگ از وزارتخانه‌های تخصصی خود مانند وزارت صنعت جدا شده‌اند و تحت نام نهادهای عمومی فعالیت کردند که عملاً توسط دولت و وزارتخانه تخصصی خود نظارت نمی‌شوند و همگی در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی جمع شده‌اند.

پورابراهیمی تصریح کرد: آن چیزی که در اقتصاد کشور جایش خالی است واگذاری‌های واقعی است.

وی همچنین به چالش‌های پیش‌روی اصناف کشور اشاره کرد و گفت: تأمین مالی یکی از مشکلات اصلی نظام صنفی کشور است و متأسفانه رویکرد تأمین مالی بانک‌ها عمدتاً به سمت بنگاه‌های بزرگ است و بنگاه‌های کوچک و اصناف کم‌ترین تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین قانون کار را یکی دیگر از پرچالش‌ترین مسائل پیش‌روی اصناف دانست و گفت: براساس این قانون در اوایل انقلاب براساس اقتصاد غربی و کمونیستی شکل گرفته و قانون کار به جای آنکه اشتغال را توسعه دهد بزرگترین مانع اشتغال شده است.

وی اضافه کرد: قدیم در بازار سیستم شاگردی و استادی برقرار بود و هر واحد صنفی یکی دو نفر را آموزش می‌داد و به نیروی ماهر تبدیل می‌کرد اما امروز فعال اقتصادی جرأت ندارد، حتی فرزند خودش را سرکار بیاورد و میلیاردها دلار خرج می‌کنیم که ۵ تا ۱۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قانون تأمین اجتماعی کشورمان را بسیار سخت‌گیرانه برشمرد و افزود: طبق اعلام سازمان جهانی کار ایران سخت‌گیرانه‌ترین قانون کار در دنیا را دارد و برخی فکر می‌کنند که این به نفع کارگر است مانند مهریه‌ایی که خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر سنگین بگیرند پشتوانه فرزندانشان است در حالی که این مسئله خود گاهی عامل طلاق می‌شود.

پورابراهیمی خطاب به وزیر معدن و تجارت که در جلسه حضور داشت، گفت: انتظار ما این است که دولت اصلاحیه‌های این قانون را بیاورد تا به این واسطه بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال به کشور برگردانده شود.

وی مالیات را یکی دیگر از چالش های اصناف دانست و افزود: در مجلس نهم زمان کافی برای اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده نماند و بنا داریم تا در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم اصلاحات آن را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اجرا نشدن نظام جامع مالیاتی کشور را یکی از مسائلی عنوان کرد که اجازه شفافیت مالیاتی را نمی‌دهد و افزود باید شبکه‌های اطلاعاتی همگی به هم متصل شوند تا بتوانیم از این نظام جامع استفاده کنیم و امروزه این مسئله در حوزه اصناف اشکالات جدی ایجاد کرده است.

پورابراهیمی در پایان بر این نکته تأکید کرد که امروز جای اصناف در شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد کشور خالی است که نماینده اتاق اصناف باید در آن حضور داشته باشد.

وی پیشنهاد کرد تا اصناف سندیکاهای تخصصی در حوزه کاری خودشان تشکیل دهند تا نقش بخشی از بنگاه‌های تخصصی دولت را ایفا کنند.



ارسال نظر


آخرین خبرها