کد خبر: 65154 | زمان مخابره: 15:21:47 - چهارشنبه 15 دی 1395 | بدون نظر | |

عملیات اجرایی مرمت و بازسازی ۲ اثر تاریخی در کرمان آغاز شد

عملیات اجرایی مرمت و احیاء موقوفه حمام ظهیرالدوله و کاروانسرای حاج آقا علی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان در شهر کرمان آغاز شد.

به گزارش  نشانه نیوز،  استاندار کرمان  در این آیین که قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه نیز حضور داشت، گفت: اگر اغراق آمیز نباشد می توان گفت توجه جدی به میراث فرهنگی می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.
علیرضا رزم حسینی افزود: در استان کرمان ۶۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی وجود دارد که سه اثر دیگر نیز ظرفیت ثبت جهانی دارند.
وی تصریح کرد: استان کرمان روزی جنوبشرق کشور را حمایت می کرده و ظرفیت ها نشان از پیشینه تاریخی کرمان دارد.
استاندار کرمان گفت: یکی از اهداف دولت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بود که ظرفیت های خفته و نهفته استان را احیا و تولید اشتغال و ثروت کنیم.
وی ضمن تشکر از مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود: در حوزه اوقاف ثروت ها و ظرفیت هایی وجود دارد که باید در مسیر احیا و بازسازی قرار گیرد.
رزم حسینی بیان کرد: امیدواریم با مرمت بنای حمام ظهیرالدوله این مکان آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی شود.
موقوفه محمد کریم خان حدود ۲۰۵ سال قدمت دارد و حمام ظهیرالدوله یکی از رقبات آن و مربوط به ۲۰۵ سال قبل است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز گفت: یکی از سیاست های سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت در حوزه احیاء و عمران موقوفات است که حمام ظهیرالدوله سومین کار بعد از خانه متولی باشی ماهان و خانه حاج آقاعلی رفسنجان است.
حجت الاسلام محمد قاسمی زاده افزود: باغ فتح آباد که با همت استاندار محترم احیا و آباد شد امروز قطب گردشگری کرمان است و انشاءالله این فضا هم قطب گردشگری شود.
وی تصریح کرد: این فعالیت ها در راستای ایجاد اشتغال، آبادانی و معرفی بهتر و بیشتر استان کرمان و استفاده از فضاهای کرمان بوده که بدون استفاده رها شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان هم گفت: این مجموعه شامل آب انبار، بازار طلا فروشان با ۴۵ مغازه و حمام است که نیت وقف آن قرائت قرآن، روضه خوانی، مدرسه علمیه ابراهیمیه و رسیدگی به فقراست.
حجت الاسلام مصطفی بساوند بیان کرد: این بنا با تغییر کاربری به موزه طلا و سنگ های قیمتی تبدیل خواهد شد و مجوزهای لازم در این رابطه اخذ شده است.
وی گفت: مساحت حمام ۷۰۰ متر مربع است و قرار است تا یک سال و نیم آینده عملیات مرمت و بازسازی آن به پایان برسد.

*کلنگ زنی بازسازی کاروانسرای حاج آقا علی
استاندار کرمان در آیین گفت: این مجموعه بسیار زیبا و کم نظیر در کشور است که به همت سرمایه گذار که با هوش سیاسی و اقتصادی این بنا را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده بازسازی و مرمت خواهد شد.
رزم حسینی از اداره اوقاف و امور خیریه که برای احیای این بنا همکاری کرده است، تشکر کرد.
سرمایه گذار طرح بازسازی کاروانسرای حاج آقا علی نیز گفت: قدمت این کاروانسرا به زمان قاجاریه و عهد ناصری می رسد و حدود ۶۵۰ متر مربع مساحت دارد و کاربری های مختلف همچون رستوران در آن پیش بینی شده است.
حسن اشرف گنجویی افزود: برای اجرای این طرح ۲ سال پیش بینی شده است و تصمیم داریم معماری سنتی بنا حفظ شود تا بدون نقص آن را به ثبت جهانی برسانیم.
وی گفت: سازه آب انبار این مجموعه در کشور منحصر بفرد است و سعی داریم آن را به صورت قبل برای بازدید گردشگران احیا کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها