کد خبر: 70929 | زمان مخابره: 22:46:05 - پنجشنبه 23 شهریور 1396 | بدون نظر | |

موادغذایی و خودرو در صدر اقلام وارداتی ایران/ نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقلام وارداتی ما عمدتا موادغذایی و خودرو است و طی ماه‌های اخیر ۱٫۳ میلیارد دلار خودرو وارد کشور شده است.

به گزارش نشانه نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در شورای گفت‌و‌گوی استانی دولت و بخش خصوصی در محل سالن پیامبر اعظم (ص) کرمان اظهار داشت: تراز صادراتی کشور وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد و نیازمند اهتمام جدی برای بهبود وضعیت هستیم.

وی بیان داشت: عملکرد پنج ماهه سال جاری نشان‌دهنده این است، واردات ما ۱۹٫۵ میلیارد دلار و صادرات ما نیز ۱۷٫۲ میلیارد دلار بوده است که تراز منفی را نشان می‌دهد، زیرا میزان واردات افزایش و میزان صادرات کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نرخ ارز باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد و روند موجود به صلاح کشور نیست زیرا سالانه میلیاردها تومان سرمایه کشور را برای تفاوت نرخ ارز هزینه می‌کنیم که هیچ سودی ندارد.

پورابراهیمی اضافه کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز واقعیتی است که هر چه دیرتر به آن بپردازیم، هزینه سنگینی را به کشور تحمیل می‌کنیم و نرخ ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد و باید بورس ارز را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۹ میلیون مسافر از ایران به خارج کشور می‌روند و ۱۱ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود، یادآور شد: ارز مورد نیاز برای دانشجویان و افراد بیماری که به خارج می‌روند را باید به صورت ویژه ببینیم.

پورابراهیمی بیان داشت: تراز ارزی گردشگری در ایران حدود ۷ میلیارد دلار منفی است، زیرا در حالی ۴ چهار میلیارد دلار ورود ارز داریم که ۱۱ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقلام وارداتی ما عمدتا موادغذایی و خودرو است و طی ماه‌های اخیر ۱٫۳ میلیارد دلار خودرو وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز باید فضای حوزه صادرات کشور را تسهیل کنیم از راه‌اندازی بورس پسته در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: تولید محصول پسته در استان کرمان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

این نماینده مجلس بیان داشت: برای حمایت از تولید ملی لیستی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود را آماده می‌کنیم و تاکنون برای میزان تعرفه و ممنوعیت ۲۰۰ قلم کالای وارداتی کشور تعامل کرده‌ایم که از نظر مقدار و کیفیت پاسخگوست و قرار است این تعداد به ۵۰۰ قلم کالا افزایش یابد.

پورابراهیمی در همین زمینه متذکر شد: زمانی که شیرینی و شکلات ایرانی بهترین کیفیت را دارد آیا ضروری است که برای شکلات وارداتی ارز از کشور خارج شود در حالی که باید طرح‌های توسعه‌ای کشور را با ارز پیگیری کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها