کد خبر: 36306 | زمان مخابره: 12:43:14 - دوشنبه 3 شهریور 1393 | بدون نظر | |

ترویج فرهنگ وقف از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی می باشد

حجت الاسلام محمد قاسمی زاده عامل مهم بروز مشکلات امروز  جامعه را نبود خروجی  مناسب برنامه های  فرهنگی در کشور دانست.

به گزارش نشانه نیوز، وی در نشستی که با حضور جمعی از فعالین فرهنگی استان برگزار شد، با طرح این سوال مبنی بر اینکه چرا ما در موضوعات فرهنگی علی رغم همه هزینه ها و مصارف بالایی که در کشور داریم نتوانستیم بازخورد مناسب  آنچنانی داشته باشیم بیان داشت: اگر در برنامه های فرهنگی موفقیتی داشتیم، امروزه  شاهد معظلات و مشکلاتی که در جامعه گسترده شده است نبودیم

حجت الاسلام قاسمی زاده با اشاره به وظایف دستگاه های  فرهنگی در کشور از اوقاف به عنوان یک دستگاه فرهنگی خاص نام برد و تاکید کرد:  متاسفانه ما به عنوان یک دستگاه اجرایی از زیر مجموعه های دستگاه های فرهنگی کشور هنوز نتوانسته ایم یک باز خورد مناسب و اثر گذار در این امر مهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیشتر موقوفات ثبت شده در حوزه مسایل فرهنگی و مذهبی  مقید به قید زمان و مکان می باشند و چون ما مکلف به  اجرای دقیق نیات واقفین هستیم نمی توانیم از این املاک در مراسمها و مکانهای دیگر استفاده کنیم.

وی ۳ حوزه بقاع متبرکه، بروزرسانی موقوفات و حوزه قرآن کریم را به عنوان رسالتهای مهم حوزه فرهنگ وقف در کشور عنوان و تصریح کرد: بخش اعظم موقوفات کرمان موقوفاتی با نیات روزه خوانی هستند که مقید به قید مکان و زمان می باشند و با توجه به اینکه  بخشی از منابع برنامه های فرهنگی از در آمد این املاک تامین می شود متاسفانه بعضی از معذوریتها در حوزه نیات واقفان باعث شده است تا عملکرد مناسبی در حوزه کارهای فرهنگی نداشته باشیم  .

 

حجت الاسلام قاسمی زاده با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قران کریم توسط سازمان اوقاف و امور خیریه گفت  : سازمان اوقاف و امور خیریه تنها ارگان رسمی در کشور است که برگزاری مسابقات قرآن کریم را تا مراحل بین المللی عهده دار است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ و قاری در کشور باید به گونه ای رفتار کنیم تا گام مهمی در ترغیب جوانان و نوجوانان به کلام وحی برداریم.

وی در خصوص راه کار های مهم ترویج و تبلیغ فرهنگ و قف بیان داشت: حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و موقوفات  طی سالهای اخیر شاهد تحولات قابل ملاحظه ای در استان بوده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: محل سیاستهای سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حوزه فرهنگ دین “بقاع متبرکه و اماکن مذهبی ” می باشد.

وی با تاکید این مطلب که باید سنت حسنه وقف متناسب با نیازهای روز جامعه باشد خاطر نشان کرد: باید ترغیب خیرین بر وقف به سمت و سوق عرصه های نوین  اجتماعی شکل گیرد تا جامعه از خدمات این حوزه بهرمند شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه  کرمان  خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم  تا  آیندگان با مشکلات امروز جامعه ما در گیر نشوند باید ترویج فرهنگ وقف متناسب با این حوزه را در جامع تبلیغ کنیم.

 

وی بااشاره به رهنمودهای  مقام معظم رهبری  مبنی بر توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور ، ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف را یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: امروز در استان کرمان بیش از ۱۰۰۰ نفر در مجموعه های وابسته به این نهاد امرار و معاش می کنند .

حجت الاسلام قاسمی زاده ادامه داد: اوقاف تنها دستگاهی است که متکی به هیچ ارگان و نهاد دولتی و مالی در کشور نیست و نه تنها هزینه ای بر دولت تحمیل نمی کند بلکه آورده هم نیز دارد.

این مسئول اذعان داشت: طبق بررسی های انجام شده امسال بیش از ۴۰۰ تن پسته از محل باغات موقوفات استان برداشت می شود و با توجه به اینکه بیشتر نیات این موقوفات در  امور عام المنفعه مصرف می شود همین امر  بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی می باشد.



ارسال نظر


آخرین خبرها