کد خبر: 37943 | زمان مخابره: 8:13:24 - سه شنبه 25 شهریور 1393 | بدون نظر | |

ساختار نادرست شورای امنیت مانع از رشد و کارایی درست این نهاد است

رییس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اینکه ساختار نادرست شورای امنیت سازمان ملل، مهمترین مانع رشد و کارایی درست این نهاد بین المللی است، گفت: تلاش های او برای دگرگون کردن این ساختار بی نتیجه مانده است.

 به گزارش نشانه نیوز، «جان اش» روز دوشنبه در آخرین روز ریاستش در نشستی مطبوعاتی به تشریح سرفصل برنامه های یکساله این مجمع و دستاوردها و پیشرفت های حاصله از تلاش های خود در این مدت پرداخت.

خبرنگاری پرسید ‘با توجه به نابرابری های اقتصادی و سیاسی موجود در نظم فعلی جهانی، آیا دسترسی به اهداف توسعه هزاره که یکی از موضوع های محوری فعالیت های این مجمع در دوره ریاست او بوده است، میسر خواهد بود یا نه؟

رییس مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ گفت: امیدوارم دگرگونی های لازم در نظم جهانی موجود از طریق دستیابی به اهداف توسعه هزاره امکان پذیر شود.

وی افزود: به نظرم در شرایط فعلی راه دیگری برای رسیدن به این هدف وجود ندارد.

خبرنگار دیگری پرسید، ‘چگونه ممکن است با توجه به ساختار کنونی شورای امنیت و در حالی که همه قدرت ها در انحصار پنج کشور دارای حق وتو است به چنین اهدافی دست پیدا کرد؟’

جان اش ضمن تایید این نکته که ساختار کنونی در این شورا بزرگترین اشکال و اساسی ترین مانع تحقق آرمان هایی است که ۶۹ سال پیش انگیزه تشکیل و برپایی این نهاد بین المللی شد، گفت: در زمان شکل گیری این نهاد بنا بر تصمیم و توافق برخی کشورها، شورای امنیت به شکلی درآمد که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: اکنون هر یک از پنج عضو ثابت این شورا با تکیه بر امتیاز وتو قادرند هر تصمیمی را که با منافع آنها سازگاری ندارد وتو کنند؛ طبیعی است که با چنین ساختاری نباید از این نهاد بین المللی انتظار کارایی چندانی در جهت تحقق آرمان های مردم جهان داشت.

رییس مجمع عمومی سازمان ملل یادآورشد: در مدت ریاست خود، بارها با مراجعه به نمایندگان کشورهای مختلف از آنها خواسته است تا رهنمودها و پیشنهادهایی را برای بهبود بخشیدن به ساختار و نحوه عملکرد شورای امنیت در اختیار او بگذارند تا در نشست های مجمع به بحث و بررسی بگذارد.

وی گفت: این تلاش ها جز طوفانی از حمله و انتقاد از سوی نمایندگان برخی از کشورها، نتیجه ای در برنداشته است.

جان اش افزود: در مجموع، تلاش های انجام شده برای بهبود ساختار شورای امنیت هیچ نتیجه ای نداشته است.

ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها